معدن‌کاوی در «شاهوار» ممنوع/ منابع آبی در خطر است

اقتصاد ایران: شاهرود- مدیر امور آب شاهرود از مخالفت وزارت نیرو با ادامه معدن کاوی در شاهوار به دلیل تاثیرات مخرب بر سفره‌های آب زیر زمینی شاهرود و بسطام خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسین حسینی در نشست صلح برای آب ویژه نگرش به بحران‌های آبی شهرستان شاهرود در یک مجتمع گردشگری در شهرستان شاهرود همزمان با صبح پنجشنبه درباره مخاطرات معدنکاری در شاهوار شاهرود بیان کرد: تقسیم وظیفه‌ای بین وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته است.

وی افزود: حوزه آبریز و آبخیز در شرح وظایف سازمان منابع طبیعی است و آبرفت‌ها در حوزه وظایف وزارت نیرو و مشخصاً شرکت امور آب یا همان آب منطقه‌ای است محدوده‌ای که معدن بوکسیت در شاهوار سابقاً برداشت می‌کرد، در شرح وظایف امور آب نبود اما با این وجود به این موضوع ورود کردیم.

شاهوار منبع اصلی تغذیه قنات‌های مهم شاهرود

مدیر امور آب شاهرود همچنین بیان داشت: از آنجا که تخریب مرتع صورت گرفته سبب می‌شود تا نفوذ طبیعی سیلاب‌ها و بارندگی‌ها به سفره‌های آب زیرزمینی کم شود و این تأثیرگذار بر روی سفره آب زیر زمینی است و به خصوص رودخانه تاش که منبع اصلی تغذیه قنات‌های مهم شاهرود است، ما نیز موضوع شاهوار را پیگیری کردیم.

حسینی درباره اهمیت حوزه آبریز شاهوار بیان کرد: ما در منطقه رودخانه تاش قنات‌های مهم و شاید اساسی‌ترین قنات‌های منطقه را شامل قنات سینه، دولت آباد، پهن دره را داریم که ۱۳ حلقه چاه آهکی مهم در این منطقه قرار دارد و تمام اینها از رودخانه تاش و شاهوار مشروب می‌شود و لذا این نشان از حساسیت شاهوار دارد.

وی افزود: با توجه به این حساسیت‌ها به صورت محرمانه از سوی امور آب شاهرود و مدیر عامل آب منطقه‌ای سمنان نامه نگاری شد و حتی جلسه‌ای گذاشته شد و بیان شد که تخریب‌ها در منابع آبی تأثیر گذار است حتی ما در یک نشست اختصاصی پاور پوینتی را هم ارائه کردیم که اقدامات معدنکاری در پایین دست تأثیرگذار است.

مافیای معدن به دنبال تاراج منابع و انفال ارزشمند شاهرود

مدیر امور آب شهرستان شاهرود با اشاره به اینکه در نشستی با مدیر حوزه آبریز فلات مرکزی و همچنین مسئولان شرکت آب منطقه‌ای کشور با حضور مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان همه این موارد توضیح داده شده است، گفت: در نتیجه تمام این پیگیری‌ها در روز سی ام دیماه سال قبل جوان بخت معاون وزیر نیرو رسماً نامه‌ای نوشته و اعلام کرده که تا زمانی که مطالعات علمی انجام نشود وزارت نیرو با آن مخالف است و نباید این کار رخ دهد.

به گزارش مهر، معدنکاری در شاهوار این کانون آبسازی و حیات بخش با ورود مردم، سمن‌ها و رسانه‌ها تعطیل شده و مافیای معدن به دنبال راه اندازی دوباره آن است لذا تخریب‌های گسترده در این منطقه، محیط زیست و منابع و انفال ارزشمند شهرستان شاهرود و استان سمنان را تاراج برده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ