برتری راهبردی مقاومت لبنان در نبرد با رژیم صهیونیستی

اقتصاد ایران: ورود اسرائیل به جبهه شمال و رویارویی مستقیم با حزب‌الله خطایی استراتژیک به شمار می‌رود و نتایج شومی برای تل آویو در برخواهد داشت.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: در هفته‌های گذشته تحرکاتی در شمال اسرائیل صورت‌گرفته و تنش‌ها میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان در حال افزایش است. برای اسرائیل جبهه شمال محلی است که می‌تواند آوارگان غزه را به مرز لبنان روانه کرده و تنش را از مرکز به حاشیه منتقل سازد، در این راستا اما حزب‌الله لبنان به‌عنوان گروهی که کنترل امنیت مرزهای جنوبی این کشور را در اختیار دارد برای تحقق این هدف نتانیاهو مانعی جدی محسوب می‌شود.

افزون بر این، افکار عمومی داخلی اسرائیل پس از هفت اکتبر مانند گذشته برتری ارتش اسرائیل را باور نمی‌کنند. گسترش جنگ به خارج از غزه در بعد کلان، منجر به پیچیده‌تر شدن اوضاع و فروبردن منطقه در یک وضعیت جنگی تمام عیار خواهد شد، در بعد جزئی‌تر نیز مواجهه با حزب‌الله اکنون هیچ شباهتی به نبردهای گذشته نخواهد داشت. پیشرفت نظامی و سیاسی حزب‌الله به‌گونه‌ای است که حتی برخی کارشناسان داخلی اسرائیل معتقدند ورود به رویارویی مستقیم با حزب‌الله هیچ منفعتی برای رژیم صهیونیستی نخواهد داشت و منجر به خسارات پیش‌بینی نشده‌ای خواهد شد.

ارتقاء توان دفاعی و تهاجمی در کم‌تر از دو دهه

فلسفه وجودی حزب‌الله مخالفت با رژیم صهیونیستی است. در واقع حزب‌الله موجودیت خود را در ضدیت با اسرائیل تعریف کرده است؛ لذا افزایش توان نظامی این گروه در هر شرایطی تهدیدی علیه منافع اسرائیل به شمار می‌رود. در سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ چند دوره منازعه میان تل‌آویو و حزب الله صورت گرفت، در سال ۲۰۰۰ حزب الله موفق شد نیروهای نظامی اسرائیل را از لبنان خارج کند و در سال ۲۰۰۶ نبرد میان اسرائیل و حزب الله با برتری حزب الله به پایان رسید.

از سال ۲۰۰۶ تا کنون حزب الله روندی دشوار اما سریع را پشت سر گذاشته و اکنون از نظر میزان تسلیحات نظامی بزرگترین گروه غیردولتی در جهان به شمار می رود. حزب الله در طی این سال ها شبکه ای از تونل های زیرزمینی را در جنوب لبنان ایجاد کرده که موجب می شود اسرائیل به ویژه پس از ناکامی در تجربه مواجهه با این شیوه مبارزه از جانب حماس، در تنگنا قرار گیرد.

افزون بر موارد فوق، حزب‌الله پس از تجربه جنگ سوریه و مبارزه علیه گروه‌های تروریستی در این کشور، توانایی لجستیک خود را افزایش داده و نحوه به‌کارگیری بسیاری از تجهیزات نظامی نوین را فراگرفته است؛ توانایی موشکی حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ محدود به تعداد معدودی موشک‌های کوتاه برد بود، اما اکنون این حزب در کنار افزایش قدرت موشکی خود هم در بعد تهاجمی و هم دفاعی، تمرکز خود را بر حدود ۲۰۰ هزار موشک دوربردی قرار داده که قادر است به وسیله آنها به مواضع نظامی حیاتی اسرائیل حمله کند.

علاوه بر ارتقاء توان نظامی، حزب‌الله از آخرین نبرد مستقیم خود با رژیم صهیونیستی تا کنون، از نظر سیاسی نیز تحولاتی مثبت را پشت سر گذاشته و اکنون بازیگری مهم در عرصه سیاست لبنان به‌حساب می‌رود. حزب‌الله در کابینه لبنان به‌عنوان یک حزب فعال سیاسی نقش آفرینی می‌کند. وزن سیاسی فعلی حزب‌الله، برای آن امکان نقش‌آفرینی گسترده و بهره‌گیری از حمایت‌های نظامی و سیاسی هم در داخل و هم خارج از لبنان را فراهم خواهد ساخت. از دیگر سو بهره‌گیری حزب‌الله از رسانه و افزایش قدرت نرم این جریان شرایطی را ایجاد کرده که اسرائیل مانند گذشته پیروز جنگ روایت‌ها نخواهد بود.

بهره سخن

ورود اسرائیل به جبهه شمال و رویارویی مستقیم با حزب‌الله خطایی استراتژیک به شمار می‌رود و نتایج شومی برای تل آویو دربرخواهد داشت. مواجهه مستقیم با یکی از اعضای قدرتمند محور مقاومت، واقعیت نقص‌های اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی را بیش‌ازپیش آشکار خواهد ساخت. نزاع مستقیم میان حزب‌الله و تل‌آویو باتوجه به ارتقاء توان نظامی حزب‌الله در دو دهه اخیر به منزله باتلاقی خواهد بود که بیرون آمدن از آن برای نتانیاهو امری نزدیک به بعید است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ