ساز و کار واردات خودرو مناسب تنظیم بازار نیست

قرار بود واردات خودرو بازار خودرو را تنظیم و نیاز مشتریان را برآورده کند. زیرا کمبود تولید در سال‌های اخیر و عدم واردات خودرو سبب نجومی شدن قیمت خودروها در بازار شد. با وجود اینکه واردات تبدیل به قانون شده است، اما همچنان در انجام آن مشکلات بسیاری وجود دارد. خودرو به اندازه کافی وارد نشده است و قیمت‌ها همچنان در بازار روند افزایشی دارد. اصولا سازوکاری که وزارت صمت و بانک مرکزی برای واردات خودرو در نظر گرفته‌اند، نتوانسته شرایط را فراهم کند و همچنان چالش بسیاری در این بخش دیده می‌شود. در همین زمینه محمد بیات، نماینده مردم خمین در مجلس به بیان نظرات خود پرداخت.

به نظر شما روند واردات خودرو به‌گونه‌ای است که قیمت خودرو را کاهش دهد؟

اگر سازوکار واردات اصلاح شود نه‌تنها خودرو با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده می‌رسد بلکه خودروسازان نیز انگیزه لازم را برای ارتقای کیفیت پیدا خواهند کرد. با واردات منظم خودرو به صورت انبوه می‌توان بازار خودرو را نیز تنظیم کرد. با این حال سازوکار واردات خودرو به‌گونه‌ای نیست که بتوان روی تاثیر آن حساب باز کرد.

واردات خودرو باید با چه قیمتی انجام و به دست مصرف‌کننده برسد تا بتواند در بازار رقابت ایجاد کند؟

زمانی که خودروهای خارجی با قیمت‌های کمتر از خودرو داخلی وارد کشور شود، خودروسازان نیز ناچار خواهند شد که برای جلب نظر مردم به جنب و جوش افتاده و بازار ساماندهی خواهد شد. اما وقتی قیمت خودرو چند برابر ارزش واقعی آن به دست مشتری برسد شرایط برای کنترل بازار و ریزشی شدن قیمت ها فراهم نخواهد شد.

اینکه خودروسازان داخلی نیز اقدام به واردات خودرو می کنند را چگونه ارزیابی می کنید؟

در صورتی که مدیریت واردات خودرو از دست خودروسازان داخلی خارج می‌شد، رقابت موردنیاز برای ساماندهی بازار فراهم می‌شد البته منظور از واردات متضرر شدن تولید داخل نیست و هدف این نخواهد بود.

در چه صورت واردات می تواند نظر بازار و مردم را تامین کند؟

اگر واردات خودرو به بخش خصوصی واگذار می‌شد، علاوه بر تامین نظر مردم، زمینه ارتقای خودروسازان نیز فراهم می‌شد. واردات خودرو توسط بخش خصوصی و با قیمت مناسب بازار را به سمت تعادل می‌برد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ