پای دلالان از معامله «جنین و تخمک» قطع می‌شود

اقتصاد ایران: دلالی خرید و فروش تخمک این روزها شدت گرفته این درحالی است که پزشکان بارها درباره عوارض این اقدام هشدار داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس : «یک عمل ساده 5 دقیقه و بدون عوارض انجام بده و در ازای آن 10 تا 15 میلیون تومان بگیر، هیچ عارضه و مشکلی هم ندارد» این صحبت‌های زن میان سالی است که در آرایشگاه تبلیغ خرید و فروش تخمک می‌کند.صبح امروز معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور انسیه خزعلی خبر از ابلاغ "لایحه اهدای تخمک" داد و گفت که این لایحه به زودی ابلاغ می‌شود.

ماجرای فروش تخمک سال‌هاست که مورد توجه زوجین نابارور قرار گرفته، اما عدم بروزرسانی قانون باعث شده که پای دلالان و افراد سودجو به این موضوع باز شود. تنها قانون نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور مصوب سال ۱۳۸۳ است و به نظر می‌رسد سایر روش‌های درمان ناباروری از جمله اهدای تخمک با اتکا به فتاوی مراجع تقلید و تأیید مقام قضایی انجام می‌شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، انسیه خزعلی می گوید که لایحه‌ای با در نظر گرفتن مسائل فقهی و حقوقی برای اهدای تخمک در دست بررسی و تدوین است و شورایی تشکیل شده و فتوای مراجع مختلف درباره اهدای * تلقیح خارج از رحمی بررسی شود.

در کشورهای اروپایی هم اهدای تخمک محدودیت‌هایی دارد اما در کشور ما به‌صورت بی‌رویه انجام می گیرد و مافیایی برای آن ایجاد شده است. البته دلالی خرید و فروش اعضا فقط مختص به تخمک نیست و با وجود نظارت وزارت بهداشت همچنان شاهد آگهی‌های خرید و فروش کلیه، قلب، کبد و مغز استخوان جلوی در برخی بیمارستان‌ها هستیم.

رئیس مرکز درمان ناباروری ابن سینا محمدرضا صادقی معتقد است، یک خانم در طول زندگی خود در تجربه عادت ماهانه تخمک‌هایی را دفع می‌کند و با دادن تخمک خیلی مشکل خاصی برای اهداکننده اتفاق نمی‌افتد و موضوعی است که در همه جای دنیا از آن استفاده می‌شود اما در مقابل ژاله طاهری متخصص زنان می‌گوید که آب آوردن شکم، پیچ خوردگی و پارگی * از خطرات مصرف دارو برای فرد فروشنده تخمک است و انواع بیماری‌ها همچون کیست سینه و سرطان در کمین فرد قرار دارد.

کارشناسان معتقدند وزارت بهداشت می‌توانند با سامانه‌ای کردن این فرایند همانند سامانه اهدای عضو دست دلالان را قطع کند.همچنین معاون درمان وزارت بهداشت سعید کریمی می‌گوید که قانون شفافیت ندارد، به همین منظور تدوین لایحه‌ای برای اهدای تخمک را در دستور کار قرار دارد تا در آن به مسائل حقوقی و پزشکی اهدای تخمک پرداخته شود. در پروانه‌های جدیدی که به مراکز درمان ناباروری ارائه می‌شود، موضوع اهدای تخمک فعلاً ممنوع شده تا تکلیف لایحه اهدای تخمک ابلاغ شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ