هفت درصد فرآوری مازاد خون کردستان به استان‌های دیگر منتقل می‌شود

اقتصاد ایران: سنندج_ مدیرکل انتقال خون استان کردستان گفت: حدودا هفت درصد فرآوری مازاد خون استان از طریق شبکه فرآوری کشور به استان‌های آذربایجان غربی، تبریز، سیستان، هرمزگان و گیلان منتقل می‌شود.

کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: شعار سازمان «انتقال خون، انتقال زندگی» است و در آیه ۳۲ سوره مائده خداوند فرموده‌اند «هر کسی شخصی را از مرگ نجات دهد مثل آنکه تمام انسان‌ها را نجات داده باشد» بنابراین هر خونی که توسط یک شخص اهدا می‌شود حداقل ۳ نوع فرآورده خونی شامل پلاسما، پلاکت، گلوبال قرمز از آن جدا می‌شود که می‌تواند به سه نفر زندگی ببخشد.

وی نیاز به خون را همیشگی خواند و افزود: در حوادث، تصادفات جاده‌ای، عمل جراحی، سوختگی ارتوپدی، عمل زیبایی نوزادان متولد شده و بحث زنان و زایمان نیاز به خون و فرآورده‌های خونی افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: از دهه‌های ۷۰ به بعد جوانانی نیازمند درمان حمایتی هستند به دلیل بیماری‌های مزمن کلیوی، نارسایی کبد و قلبی، بیماری‌های ارثی هموفیلی و بیماری‌های ارثی ژنتیکی مثل تالاسمی که فرآورده‌های خونی می‌تواند نجات بخش آنها باشد.

مدیرکل انتقال خون کردستان اذعان کرد: سرطان امروزه در جامعه و استان شیوع یافته و بعد از شیمی درمانی بیماران نیازمند پلاکت هستند و چون فرآورده‌های خونی را مثل دارو نمی‌توان تولید و نگهداری کرد پس نیاز روزانه به خون همواره وجود دارد.

کریمیان عنوان کرد: پلاکت خون تا ۵ روز قابل نگهداری و گلبول قرمز تا ۳۵ روز قابل ذخیره است و به مدت ۷ تا ۱۰ روز باید ذخایر خون استان همیشه تأمین باشد.

وی خاطرنشان کرد: در ایام تعطیلات و روزهای ماه مبارک رمضان به دلیل کاهش مراجعه برای متعادل نگه داشتن ذخایر خونی، لازم است که مردم مراجعه مستمر داشته باشند.

کاهش جوانی جمعیت برای ذخایر خونی نگران کننده است

مدیرکل انتقال خون کردستان خاطرنشان کرد: رشد جمعیت منفی بوده و تعداد فرزندان هر خانواده برخلاف قبلاً کم شده و این کاهش جوانی جمعیت نگرانی ما است، چراکه بازه زمانی اهدایی خون بین سن ۱۸ تا ۶۰ سال است بنابراین از جوانان انتظار می‌رود برای اهدای خون سالانه اقدام کنند.

کریمیان تصریح کرد: مردها در سال ۴ بار و زنان هم ۳ مرتبه می‌توانند خون اهدا کنند و در ۲ ماه و نیم سال جاری تعداد ۹ هزار و ۵۰۰ نفر برای اهدا مراجعه کردند که ۸ هزار نفر از آنها موفق به اهدای خون شدند که این رقم معادل ۲۴ هزار واحد خونی بوده و ۱۰۰ درصد نیاز مراکز درمانی استان تأمین شده است.

وی عنوان کرد: در کردستان در دو شهر سنندج و سقز پایگاه ثابت انتقال خون وجود دارد و در بانه و بیجار هم پایگاه موقت هفتگی دایر است همچنین با کمک خیرین در شهر مریوان پایگاه انتقال خون در حال احداث است و در شهر مریوان و قروه هم در مراکز درمانی بانک خون وجود دارد اما برای اهدا باید به سنندج مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون کردستان ادامه داد: حدوداً ۷ درصد فرآوری مازاد خون استان از طریق شبکه فرآوری کشور به استان‌های آذربایجان غربی، تبریز، سیستان، هرمزگان و گیلان منتقل می‌شود.

تجهیز انتقال خون کردستان به دستگاه‌های پیشرفته دستاورد دولت سیزدهم است

کریمیان با تشکر از هم استانی‌های عزیز افزود: در دولت سیزدهم انتقال خون استان مجهز به دستگاه‌های پیشرفته ارتوویژن برای تعیین گروه خونی و گروه‌های فرعی و دستگاه فوق پیشرفته ابوت با حسگر تعیین ماکر ویروسی شده است.

وی گفت: در هر انتقال خون ۴۵۰ سی‌سی خون از فرد بالغ گرفته می‌شود که در فرد ۶۵ کیلویی معادل ۱۰ درصد حجم این انسان است و قلب در دقیقه ۷۰ بار می‌تپد.

مدیرکل انتقال خون کردستان افزود: پروسه اهدایی خون ۳۰ دقیقه زمان می‌برد و تا ۴ هفته بدن نیاز با جبران مواد غذایی دارد و در فاصله کمتر از ۲ ماه نباید اقدام مجدد به اهدایی خون داشته باشد.

وی تصریح کرد: در چند سال اخیر کردستان در جایگاه اول اهدایی خون توسط زنان را داشت که مدت دوسال اخیر به جایگاه دوم رسیدیم و ۷ درصد خون اهدایی استان را خانم‌های کردستانی اهدایی کردند.

کریمیان یادآور شد: ۸۰ درصد مردم کم خونی ندارند و تا ۱۰ روز هم برای جبران خون اهدایی قرص آهن برای زنان تجویز می‌شود همچنین در زمان اهدا نباید ناشتا بود و آب زیادی باید مصرف کرد، همچنین بعد از آن فعالیت و ورزش سنگین نباید انجام داد.

مدیرکل انتقال خون کردستان خاطرنشان کرد: ۱۰ درصد خون اهدایی در استان منفی و ۹۰ درصد گروه خونی مثبت است، که ۳۴ درصد آن O مثبت، ۲۷ درصدA مثبت، ۲۳ درصد B مثبت و ۷ درصد AB مثبت است.

کریمیان عنوان کرد: گروه خونی O منفی دهنده همگانی است و AB منفی بیشترین نیاز استان در شرایط خاص خواهد بود، همچنین این گروه خونی کمتر از ۷ دهم درصد در ذخایر خونی استان وجود دارد و گروه B منفی ۲ درصد، A منفی ۳ درصد و O منفی ۴ درصد ذخایر خونی استان را تشکیل می‌دهند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ