پیشرفت ۸۴ درصدی سد بالاخانلو

اقتصاد ایران: قزوین- مدیرعامل آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: سد بالاخانلو بیش از ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در نیمه دوم سال جاری برای اولین بار آبگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، منصور ستوده در نشست خبری مدیران عامل آب و برق استان قزوین که پیش از ظهر سه شنبه در سالن جلسات شرکت آب و فاضلاب استان قزوین برگزار شد اظهار کرد: متوسط بارندگی سالانه استان قزوین ۳۲۲ میلی‌متر است که امسال ۲۲۷ میلی‌متر از میزان بارندگی را دریافت کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین ادامه داد: میزان بارندگی ما طی ۵۰ سال ۱۵ درصد کاهش داشته اما بارندگی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۷ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: مصرف سالانه آب از منابع سطحی و زیرزمینی در استان قزوین ۲ میلیارد مترمکعب است که تنها ۱۴ درصد از این میزان توسط منابع سطحی تأمین می‌شود. عمده‌ترین مصرف‌کننده کشاورزی است و ۱۲۱۴ میلیون مترمکعب آب زیرزمینی را مصرف می‌کند و سهم صنعت و مصرف شرب مقدار ناچیز قریب به ۱۲ درصد است.

ستوده مطرح کرد: در قزوین چهار محدوده مطالعاتی داریم که در شمال الموت و منجیل است که هنوز ممنوعه نیستند اما دشت قزوین و آوج به‌عنوان دشت ممنوعه بحرانی شناخته شده‌اند و یکی از موضوعات اثرگذار بر وضعیت دشت قزوین برداشت‌های غیرمجاز کشاورزی در سال‌های گذشته در این دشت بوده است.

وی با بیان اینکه طی ۲۷ سال گذشته متر منابع آب زیرزمینی ۴۲ متر افت کرده و وضع ذخیره آبخوان‌ها نیز بحرانی است، ادامه داد: برآوردهای سال ۸۹ تا ۹۰ مجموع منابع آب زیرزمینی استان ۱۲.۸ میلیارد مترمکعب بوده است که بر اساس برآوردهای سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ ما ۲.۸ میلیارد مترمکعب از منبع یادشده را استفاده کرده‌ایم.

این مسؤول عنوان کرد: از ۷۸ تا امروز سطح آب زیرزمینی پایین می‌رود و کیفیت منابع را از دست می‌دهیم تا جایی که در بعضی از منابع کیفیت آب به‌طورکلی برای مصرف شرب از دست رفته است، در بخش‌های فرونشست در دشت قزوین مطالعه انجام شده که نشان می‌دهد نرخ فرونشست حدود ۱۷/۵ سانتیمتر در سال است که مخاطرات منفی از جمله تغییر در شیب و ارتفاع رودخانه‌ها، کاهش میزان نفوذپذیری خاک، آسیب به خطوط انتقال آب و نفت و گاز از جمله آن است.

وی با اشاره به وضعیت چاه‌های استان قزوین توضیح داد: تعداد چاه‌های مجاز ما ۵۸۱۷ حلقه است و ما برای حفاظت از منابع آب برنامه‌های مهم داریم.
ستوده ادامه داد: تا افق سال ۱۴۰۵ در این برنامه برای ۳۲۵ میلیون مترمکعب از آب‌های زیرزمینی بهبود شرایط آبخوان را باید در نظر بگیریم و در این طرح جهاد کشاورزی، شرکت ابفا، سازمان برنامه و بودجه، شرکت شهرک‌های صنعتی در کنار ما خواهند بود و تا امروز ۶۴ درصد پیشرفت در این برنامه داشته‌ایم.

وی بیان کرد: در بخش مطالعات نیز پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم برای مثال در موضوع مطالعات تعیین حد بستر رودخانه‌ها ۱۸۰۰ کیلومتر از بستر مورد مطالعه قرار گرفته است در زمینه‌های مختلف ۱۴۶۸ تیم مطالعاتی با ما همکاری می‌کنند.

ستوده با اشاره به این مسئله که سد طالقان و حقابه استان قزوین از این سد مقدار قابل توجهی از نیاز آبی استان را تأمین می‌کند گفت: انجام طرح آب‌رسانی از صد طالقان به میزان ۱۷/۵ کیلومتر تا به اینجا انجام شده و در ادامه ۳۵ کیلومتر لوله‌گذاری و زیرساخت برای رسیدن به مهرگان نیاز داریم و هزینه این پروژه ۱۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که تا امروز ۱۳/۵ درصد پیشرفت در این بخش داشته‌ایم.

وی در خاتمه گفت سد بالاخانلو نیز بیش از ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که انتظار می‌رود در نیمه دوم سال جاری آبگیری اولیه آن انجام شود و درعین‌حال مطالعات تکمیلی سد بورمانک در طارم سفلی نیز در جریان است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ