تل آویو توافق دفاعی ریاض-واشنگتن را رسانه‌ای کرد

اقتصاد ایران: یک رسانه عبری زبان اعلام کرد ایالات متحده در آستانه امضای توافقنامه دفاعی با عربستان است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، دولت بایدن به تکمیل ائتلاف دفاعی با عربستان سعودی نزدیک شده است.

در بخشی از این گزارش با استناد به گزارش رسانه‌های آمریکایی آمده است: دولت بایدن در حال تکمل پیمان دفاعی خود با عرستان است امری که در چارچوب آن ملزم به دفاع از کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس می‌شود که در قالب یک توافق بلند مدت بین ریاض و عربستان انجام خواهد گرفت و موفقیت تلاش‌های دیپلماتیک هم به میزان تعهد اسرائیل در رابطه با برسمیت شناختن دولت فلسطین و پایان جنگ در غزه دارد.

در بخش دیگری از گزارش هم تاکید شده است، با این وجود براساس قانون ایالات متحده آمریکا، دولت باید برای رسمیت بخشیدن به این توافق نیازمند رای دو سوم از اعضای مجلس سنا دارد، در حالی که بدون آنکه اسرائیل بخشی از این توافقنامه باشد، تصور نمی‌شود تعداد زیادی از قانونگذاران آمریکایی به توافقنامه دفاعی رای مثبت بدهند.

متن این توافقنامه ماه گذشته تقریبا به پایان رسیده است و در زمان حضور جیک سالیوان و مسئولین عالی‌رتبه دولت آمریکا در عربستان و دیدار آنها با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان این امر نهایی شد و توافقنامه‌های گسترده‌ای بین دو طرف تدوین شدند، این امر توسط شماری از مسئولین عالی‌رتبه دولت ایالات متحده به اطلاع همتایان اسرائیلی خود هم رسید.

شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی در عین حال خاطر نشان کرد، شماری از اطرافیان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر به این رسانه خبر دادند که اسرائیل با درخواست واشنگتن برای پایان دادن به جنگ در مقابل تحقق این توافق مخالفت کرده است، همین امر باعث شد تا جیک سالیوان مشاور امنیت ملی جو باید بعد از سفر به اسرائیل در یک نشست که پشت درهای بسته برگزار شد، اعلام کرد ما از نتانیاهو ناامید شده ایم، گرچه او در نشست‌های خود در اسرائیل یک موعد نهایی چند هفته‌ای را برای دستیابی به توافق قرار داد و در نشست‌های غیر علنی خود در رابطه با این توافق با عربستان تاکید کرد که این گام از چند هفته دیگر آغاز خواهد شد، اما این امر مشروط به پایان جنگ است.

با این حال مسئولین عالی‌رتبه در اسرائیل به این رسانه خبر دادند که تصور نمی‌شود نتانیاهو با چنین توافقی که متضمن پایان جنگ است موافقت کند.

یک مسئول عالی‌رتبه اسرائیلی هم به شبکه 13 خبر داد: در آستانه آغاز جنگ ( 7 اکتبر) ما در نزدیک‌‌ترین نقطه به توافق با سعودی‌ها بودیم، در جریان جنگ م تلاش‌های متعددی برای حفظ شرایط مذاکرات صورت گرفت و درب توافق بسته نشود، با این حال هیچ تغییر ریشه‌ای در روزهای اخیر صورت نگرفته است از اینرو تصور نمی‌شود که جنگ طی چند هفته آینده به پایان برسد.

در پایان شبکه 13 در این رابطه به اظهارات تساحی هنگبی رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی استناد می‌کند که به این رسانه تاکید کرد: اگر شرط تشکیل دولت فلسطینی باقی بماند، خبری از سازش نخواهد بود، چنین امری نباید دیکته شود، از همان ابتدا می‌گوییم ما بله نخواهیم گفت.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ