هیچ پروژه محیط زیستی بدون ارزشیابی کلنگ نخورد

اقتصاد ایران: رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست، با تاکید بر نگاه شهید رئیسی به محیط‌زیست، گفت: هیچ پروژه محیط زیستی بدون ارزشیابی کلنگ نخورد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با حضور معاون وزارت صمت و معاونین وزارت خانه‌های کشور و بهداشت، دوشنبه ۲۱ خرداد ماه در سالن همایش‌های بین المللی محیط زیست برگزار شد.

سلاجقه در جواب سوالی در خصوص مهم‌ترین کاری که در سازمان محیط زیست انجام شد و ناقص مانده تا در دولت بعدی پیگیری شود، بیان کرد: در دولت شهید رئیسی تحول مبنای کار قرار گرفت.

وی در خصوص مشارکت مردمی افزود: سازمان محیط زیست بر اساس برنامه تحولی خود رویکرد مردم محوری کردن محیط زیست را مبنا قرار داده است، سعی کردیم حصار بین مردم و محیط زیست حذف شود تا مردم خودشان محیط زیست را مدیریت کنند. ما بایستی از محیط زیست محکم دفاع کنیم برای اینکه هرکسی بتواند این کار را انجام دهد تعیین رابطه صحیح انسان و محیط زیست نیاز است، محیط زیست کشور به عنوان سرمایه بین نسلی باید ارتقا پیدا کند.

سلاجقه گفت: در قوانین ما مشکلاتی داشتیم دو قانون اصلی که فعالیت سازمان بر آن است ریشه ۵۰ ساله دارد و مبتنی بر دانش امروزه نبود و مورد بازبینی قرار گرفت.

وی افزود: بر اساس میثاق‌های موجود هیچ پروژه محیط زیستی بدون ارزشیابی کلنگ نخورد و این روند نیز ادامه دارد.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: در دولت سیزدهم، رئیس جمهور شهید اعتقاد داشت توسعه فرع بر محیط زیست است. امسال سال اقتصاد و اولویت اول کشور است، در این حوزه به دستاوردهای عظیمی دست پیدا کردیم. رئیس جمهور همیشه فرمودند مساله محیط زیست اصل است و بقیه مسائل فرع هستند و ایشان محیط زیست را فدای سایر حوزه‌ها نکردند.

وی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و سرزمینی کشور ما همیشه دغدغه آب و بیابان وجود داشته است، اما امروز با توجه به بهره برداری و تغییر اقلیمی این مقیاس جهانی است و تعریف بیابان عوض شده است. در زمانی که کشورهای اروپایی تحت مسائل بیابان زایی رو به رو شده اند قطعاً کشور ما نیز درگیر این موضوع است. در بحث تغییر اقلیم و بیابان از همسایگان شروع کردیم، قطعنامه مقابله با گردوغبار بیابان‌ها ایجاد شد و همگرایی‌ها در این دولت اتفاق افتاد.

سلاجقه ادامه داد: در سال‌های قبل مدیریت سازمان محیط زیست محصور به مناطق چهارگانه بود در صورتی که باید در تمام سرزمین نظارت داشته باشد. در دولت سیزدهم به این مورد به صورت جدی ورود پیدا کرده ایم. همچنین در خصوص علل سیلاب ورود کردیم، مخاطرات زمانی که رخ می‌دهند محیط زیست خود به خود به آن ورود پیدا می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: منابع حیاتی کشور بخشی در یک دستگاه و بخشی در دستگاه دیگر است و نمی‌توان جداگانه مدیریت کرد بلکه باید ادغام آنها صورت گرفته شود.

وی افزود: یکی از مسائل اصلی کشور ما و جهان تغییر اقلیم است. تغییر اقلیم در دستور کار جدی دولت شهید رئیسی قرار گرفت، این رویکرد باعث شد این مسئله در برنامه هفتم توسعه دیده شود.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه، سازمان محیط زیست مکلف شده تغییر اقلیم چه از بعد خسارت چه از بعد دستاورد را در تمام ابعاد بررسی کند،. ما هاب تغییر اقلیم در پژوهشکده ایجاد کردیم. امیدواریم با ایجاد همگرایی ایجاد شده در کشور بتوانیم تکلیف خود را عملیاتی کنیم.

سلاجقه در پاسخ به سوالی در خصوص شرایط دریاچه ارومیه بیان کرد: در بحث دریاچه ارومیه کلید واژه احیا به کار برده می‌شود، اما زمانی این واژه مطرح شد که دیگر دریاچه شرایط بارندگی قبل خود را نداشت، احیا اگر در شرایط همیشگی باشد که ما همچنان به شرایط احیا نرسیده ایم. در خصوص دریاچه ارومیه آمار و ارقام برای سال گذشته بود، اگر تبخیر صورت نگیرد فرایند چرخه دچار مشکل می‌شود. ما نباید مسائل علمی را با احساسات درگیر کنیم. خوشبختانه با میزان بارش‌ها تراز دریاچه به میزان تراز سال ۹۸ برگشت و همچنین امیدواریم که تجربه سال ۹۴ را نداشته باشیم.

وی در خصوص جای آراد کوه بیان کرد: همکاری‌های لازم صورت گرفته تا جای آن تغییر پیدا کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ