هشدار ایران درباره ماجراجویی اسرائیل در قبال لبنان

اقتصاد ایران: سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: آمریکا در تمامی جنایات صورت گرفته در کنار رژیم صهیوتیستی بوده است و هیچیک از شواهد نشان نمی‌دهد که آمریکا در برقراری آتش بس جدی است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

کنعانی درباره جنایات رژیم صهیونیستی گفت: بار دیگر جنایت اسفناک رژیم را در اردوگاه النصیرات محکوم می‌کنم. این جنایت دردناک و غیر انسانی است. در این حمله وحشیانه صدها نقر در خاک و خون غلتیدند. نکته دردناک دیگر این است که در گزارش‌های دیگر اینگونه مطرح شده که نیروهای نظامی آمریکا و انگلیس هم در اجرای این عملیات نقش داشتند. این بیانگر این است که در یک عملیات سه جانبه بیش از 700 نفر از شهروندان بی گناه فلسطینی جان باختند.

 

.

 

این یک آبروریزی بزرگ برای حامیان رژیم صهیونیستی است، فلذا این عملیات وحشیانه به شدیدترین عبارات محکوم است و ضرورت دارد جامعه جهانی بار دیگر مسئولیت‌های حقوقی خود را درک کرده و برای متوقف کردن ماشین کشتار رژیم اقدام جدی انجام دهد.

 آمریکا در برقراری آتش‌بس جدی نیست

وی در خصوص پیشنهاد رئیس جمهور آمریکا برای آتش بس در غزه و استعفاهای مقامات رژیم صهیونیستی گفت: آمریکا در تمامی جنایات صورت گرفته در کنار رژیم صهیوتیستی بوده است. هیچیک از شواهد نشان نمی‌دهد که آمریکا در برقراری آتش بس جدی است. اگر ذره‌ای صداقت در آمریکا وجود دارد اول باید از ارسال تجهیزات به رژیم صهیونیستی و پر کردن زرادخانه تسلیحات رژیم پرهیز کند.

 

.

 

استعفاهای مقامات رژیم نشان دهنده فروپاشی داخلی و عدم دستیابی به هیچیک از اهداف تعیین شده علیه نوار غزه است و نشان دهنده شکست‌های راهبردی است. عوض شدن چند جنایتکار تغییری در ماهیت رفتارهای جنایت آمیز این رژیم ایجاد نخواهد کرد.

ستاد برگزاری انتخابات در خارج از کشور تشکیل شد

سخنگوی وزارت خارجه درباره برگزاری انتخابات در خارج از کشور و اقدامات انجام شده گفت: ملت ایران در پس یک رخداد تلخ و از دست دادن رئیس جمهور خدوم در آستانه یک رخداد سیاسی مهم و تعیین کننده است. تردیدی نیست برای دستگاه دیپلماسی مشارکت حداکثری مردم به ویژه در خارج از کشور بسیار حائز اهمیت است و دستگاه دیپلماسی به منظور ایجاد سازوکارهای مناسب و شایسته از مدتی قبل اقدامات اولیه خودش را برنامه ریزی و هماهنگی‌های لازم را انجام داده است.

 

.

 

با هماهنگی وزارت کشور کمیته‌ای شکل گرفته است و دستورالعمل‌های لازم به نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور ابلاغ شده و با انجام سفر مدیرکل کنسولی وزارت خارجه به برخی از کشورها، از آغاز فراهم آوردن شرایط مناسب اطمینان لازم را کسب کرده است. شهروندان ایرانی خارج از کشور به عنوان بخشی از عضو موثر جامعه ایرانی باید این حق را داشته باشند که در انتخابات شرکت کنند. مذاکرات لازم با مقامات کشورهای ذی ربط برای شرکت ایرانیان در انتخابات انجام شد.

کمیته کنسولی اربعین حسینی

وی درباره کمیته کنسولی اربعین حسینی و اقدامات انجام شده گفت: وزارت خارجه ایران به عنوان مسئول کمیته سیاسی و کنسولی ستاد اربعین، برگزاری راهپیمایی باشکوه اربعین حسینی را با جدیت از ماه پیش محل توجه قرار داده است. این کمیته از چند ماه پیش در وزارت خارجه شکل گرفته و نمایندگی‌های ذیربط تاکنون در محل وزارت خارجه حضور بهم رسانده‌اند. دستورالعمل‌ها صورت گرفته و شرح وظایف نمایندگی‌ها روشن و مشخص و به مسئولین ابلاغ شده است. همچنین مذاکرات لازم با مقامات عراق انجام شده است. ما از ماه‌های پیش عملا خودمان را برای کمک موثر به برگزاری مراسم حماسی اربعین آماده کرده‌ایم.

سفر علی باقری به عراق

کنعانی در خصوص سفر علی باقری به عراق و دستورکارهای مشخص شده گفت: برنامه سفر آقای باقری به عراق را تایید می‌کنم. هماهنگی‌های اولیه برای انجام این سفر در حال صورت گرفتن است. مقامات عالی دولت عراق به منظور ابراز تسلیت و همدردی با دولت و ملت ایران متعاقب شهادت رئیس جمهور و همراهان به ایران سفر کردند. آقای باقری هم به منظور گفتگو با مقامات عالی رتبه عراق و نیز تشکر و قدردانی از مقامات عراق به دلیل همدردی با دولت و ملت ایران به زودی به این کشور سفر خواهند کرد.

پرونده قضایی علیه آمریکا توسط خانواده‌های قربانیان گروهک تروریستی پژاک

وی در خصوص پرونده قضایی علیه آمریکا توسط خانواده‌های قربانیان گروهک تروریستی پژاک گفت: من از جزئیات پرونده اطلاع ندارم اما اینکه در منطقه برخی طرف‌ها از گروه‌های تروریستی به عنوان ابزار سیاسی در مسیر تحقق اهداف غیرمشروع خود استفاده می‌کنند، این تخریب کننده امنیت منطقه‌ای است.

مقاومت در مقابل هرگونه اقدام ماجراجویانه در قبال لبنان دست بسته نخواهند ماند

کنعانی در خصوص اخبار حمله به لبنان گفت: سیاست ایران حمایت از صلح و ثبات منطقه‌ای است. این یک اعتراف جهانی است که رژیم صهیونیستی مهمترین منبع ناامنی در منطقه است. اکنون بعد از 8 ماه جنگ ظالمانه علیه نوار غزه جهانیان متقاعد شدن که این رژیم اشغالگر قدس است که در صدد ناامنی در منطقه است. تهدیدات رژیم علیه لبنان باید از سوی سازمان ملل با جدیت مورد توجه قرار گیرد و هرگونه اقدام تحریک آمیز علیه تمامیت ارضی این کشور مورد محکومیت شدید قرار بگیرد.

مسئولیت حامیان رژیم صهیونیستی مشخصا آمریکا و انگلیس در این زمینه دوچندان است. آنها باید با نفوذی که دارند هم دست از حمایت بردارند و هم مانع تداوم جنگ افروزی رژیم صهیونیستی شوند. حفظ ثبات و امنیت و تمامیت ارضی لبنان می‌بایست مورد توجه همه طرف‌ها قرار بگیرد. ارتش و دولت و ملت لبنان حق پاسخ هرگونه اقدام تجاوزکارانه را دارند و مقاومت در برابر اشغالگری ضامن ثبات و امنیت در لبنان است. صهیونیست‌ها باید بدانند که منظومه مقاومت در منطقه در مقابل هرگونه اقدام ماجراجویانه در قبال لبنان و حاکمیت این کشور دست بسته نخواهند ماند.

درخواست بحرین برای عادی سازی روابط

وی درباره درخواست بحرین برای عادی سازی روابط گفت: ضمن تشکر از مقامات عالی دولت بحرین در ابراز همدردی با دولت و ملت ایران و اعزام هیاتی به تهران جهت ابراز همدردی، ما مواضع بحرین را شنیدیم و محل توجه در مسیر مدیریت و از سرگیری روابط سیاسی دو کشور قرار خواهیم داد.

ایران در ارتباط با فعالیت هسته‌ای خود در چارچوب آژانس عمل می‌کند

کنعانی در خصوص فشارها علیه ایران از سوی غرب و هدف آنان گفت: اقدامات برخی طرف‌های اروپایی علیه ایران در ارتباط با موضوع هسته‌ای، اقدامات غیر سازنده از سوی طرف‌هایی است که خود در ارتباط با وضعیت هسته‌ای ایران و برجام متهم اول و آخر هستند. اینگونه اقدامات از وجاهت قانونی و منطق سیاسی قابل پذیرش برخوردار نیست. بجای اتهام زنی علیه ایران متوجه مسئولیت خود باشند و به مسئولیت خود عمل کنند.

ایران به قوانین بین‌المللی پایبند است. ایران در ارتباط با فعالیت هسته‌ای خود در چارچوب آژانس و توافق جامع پادمان به تعهدات خود عمل می‌کند. فشارهای سیاسی برخی طرف‌های غربی از جمله در آمریکا و اروپا باعث منحرف کردن آژانس از کارکرد حرفه‌ای خود شده و فعالیت‌های آژانس را تحت تاثیر رویکردهای سیاسی قرار داده است. اینگونه فشارها سازنده نخواهد بود. اینکه در نیت اینان چه می‌گذرد من نیت خوانی نخواهم کرد. ایران در چارچوب تکالیف خود عمل کرده و عمل خواهد کرد. به رفتارهای سازنده، عملکرد سازنده نشان خواهیم داد.

سرکنسولگری ایران در قاپان وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهد

وی در پاسخ به تسنیم در خصوص اقدام متناسب ایران علیه قطعنامه ضدایرانی در نشست شورای حکام گفت: شما را به توضیحات و مواضع رئیس محترم ساژمان انرژی اتمی ارجاع می‌دهم. دیدگاه‌ها روشن بود و طرف‌ها حتما پیام‌ها را دریافت کردند.

کنعانی در خصوص سوال دیگر تسنیم درباره افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز و فعالیت سرکنسولگری ایران در قاپان توضیح داد: دو کشور ایران و ارمنستان در سال‌های گذشته در ارتباط با تاسیس متقابل سرکنسولگری‌های خود در تبریز و قاپان توافقنامه‌ای را امضا کرده بودند و سرکنسولگری ایران در جریان سفر شهید امیرعبداللهیان رسما افتتاح شد. در آخرین سفری هم که وزیر خارجه شهید به ارمنستان داشتند موافقت ایران با گشایش متقابل سرکنسولگری ارمنستان در شهر تبریز به اطلاع مقامات این کشور رسید و طرف ارمنی در حال انجام مقدمات لازم برای گشایش سرکنسولگری است. فعالیت حرفه‌ای ایران در قاپان در چارچوب شرح وظایف به خوبی در حال انجام است و خدمات کنسولی به همه مراجعان ایرانی انجام می‌شود.

تغییر سرکنسول افغانستان در مشهد

وی در خصوص تغییر سرکنسول افغانستان در مشهد گفت: این یک اتفاق ویژه‌ای نیست. تسلیم مقامات سرپرست برای تغییر سرکنسول و اعلام وزارت خارجه ایران مبنی بر اینکه هرگونه جابجایی تابع سازوکارهای کنوانسیون وین قابل انجام است و ایران مشکلی برای این منظور ندارد.

سخنگو در خصوص عدم مشارکت هیاتی از طالبان در نشست کمیته تماس منطقه‌ای برای افغانستان اظهار داشت: این نشست در تهران به ابتکار ایران در 2 روز انجام شد. موضوع گفتگو هم متمرکز بر تحولات افغانستان بود. این نشست در تداوم نشست‌هایی بود که در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی با توجه به رخدادها در افغانستان که منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد برگزار شد. ایران مبدع برگزاری این نشست بوده است. عدم مشارکت طرف افغانستانی به رغم دعوت تابع تصمیم مقامات سرپرست افغانستان بوده است. آنچه که مورد تاکید ایران بوده کمک به تامین صلح و ثبات در افغانستان بوده است. تحولات این کشور و هرگونه خلل در وضعیت امنیتی افغانستان محصور باقی نخواهند ماند، و وضعیت منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ارتباط با دیگر سازوکارهای منطقه‌ای در ارتباط با افغانستان هم همانگونه که ایران نشان داده در سازوکارهای چندجانبه که دارای هدف تحکیم ثبات در افغانستان است، ایران مشارکت سازنده در سطح عالی داشته و رویکرد خود را ادامه خواهد داد.

نحوه برگزاری انتخابات و اطلاع به ایرانیان خارج از کشور

وی درباره نحوه برگزاری انتخابات و اطلاع به ایرانیان خارج از کشور گفت: ستاد مرکزی انتخابات خارج از کشور وزارت خارجه اطلاعات دقیق را در اختیار ایرانیان قرار خواهد داد و به روش‌های مختلف در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. هیچکدام از نمایندگی‌های فعال ایران در خارج از کشور مستثنی از برگزاری انتخابات نیستند.  این انتخابات همزمان و همان تاریخ در شعبه‌های اخذ رای در خارج از کشور برگزار خواهد شد.

بازگشت تعدادی از خبرنگاران از عربستان به ایران

وی در خصوص بازگشت تعدادی از خبرنگاران از عربستان به ایران گفت: از همان ابتدای این رخداد و آگاهی سفارت ایران در ریاض، پیگیری این عزیزان و رفع توقیف آنها در دستورکار قرار گرفت. بلافاصله نمایندگی سیاسی ما فعال شد و تماس‌هایی با مسئولان مرتبط این کشور در سطوح مختلف برگزار شد. سفیر و سرکنسولگر ما شخصا ورود کردند و گفتگوها به این منظور با سفیر عربستان در تهران انجام شد. تلاش‌ها این بود که مشکل عزیزان ما حل شوند تا به فعالیت خودشان ادامه دهند و مناسک حج را انجام دهند. در این رابطه مقامات عربستان دلایلی را مطرح کردند که ما در چارچوب سوءتفاهم تلقی کردیم. متاسفانه تلاش‌های ما به نتیجه مطلوب نرسید و این عزیزان به ایران بازگشتند. روابط دو کشور مبتنی بر اراده سیاسی برای پیشرفت روابط  است.

روند گفتگوهای میان ایران و مصر در عالی‌ترین سطح دیپلماتیک ادامه دارد

سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط ایران و مصر گفت: خوشبختانه روند گفتگوهای میان ایران و مصر در عالی‌ترین سطح دیپلماتیک، در سطح دو وزیر خارجه ادامه داشت و بعد از شهادت آقای امیرعبداللهیان گفتگوها در سطح سرپرست وزارت خارجه ادامه پیدا کرد و دو طرف بر تداوم رایزنی‌ها  تاکید دارند و در آخرین گفتگوی آقای باقری با آقای سامح شکری این تاکید شد.

فشارهای 3 کشور اروپایی علیه ایران و نامه به شورای امنیت

کنعانی در خصوص فشارهای 3 کشور اروپایی علیه ایران و نامه به شورای امنیت گفت: سازوکار گفتگوهای مذاکرات رفع تحریم و بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها به تعهداتشان در چارچوب برجام سازوکار مشخصی دارد. ایران طرف مدعی و مطالبه‌گر است و در این زمینه کسی که باید پاسخگو باشد طرف غربی است. آنچه که مانع احیای توافق برجام شد، عدم واقع‌بینی و محاسبات اشتباه از سوی طرف‌های مقابل بوده است. آنان سعی داشتند ایران را در دام بازی تقصیر کنند اما ایران هیچ گاه وارد چنین بازی نشده است و بر مواضع خودش تاکید کرده که آنچه که برای ما مهم است عمل و نه سخن طرف مقابل است. عملکرد ایران به عنوان موضع منطقی در مقابل دیدگان همه قرار دارد.

در حال تکمیل....

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ