سرآغاز دوران جدید در اموال تملیکی با دستور سه گانه آیت الله رییسی

اقتصاد ایران: رییس جمهور شهید پس از بازدید در آبان ماه سال ۱۴۰۰ از انبارهای سازمان اموال تملیکی در استان بوشهر و مشاهده وضعیت نابسامان آنجا دستور سه گانه ای را صادر کرد که منجر به دستاوردهای بزرگی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شادا، سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی از جمله سازمان‌های دولتی بود که طی سالیان گذشته و دولت‌های سابق در حاشیه قرار داشت و شاید اگر بهتر بتوان عنوان کرد به صورت عامدانه عقب نگه داشته شده و به حیاط خلوت دولت‌ها تبدیل شده بود به گونه‌ای که علاوه بر بخش زیادی از مردم بسیاری از مقامات دولتی نیز از وجود چنین سازمانی بی اطلاع بودند.

در حاشیه قرار گرفتن این سازمان موجب شد علی رغم نقش مهم این سازمان، توجهی به آن صورت نگیرد و ناکارآمدی این سازمان را فرا گیرد و بخش زیادی از کالاهای در اختیار این سازمان به صورت نامناسب نگه داری شده و از بین برود.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با توجه به سابقه قضائی آیت الله رئیسی، رئیس جمهور شهید و میزان آشنایی که در زمان قوه قضائیه با این سازمان داشت موجب شد تا در دولت سیزدهم سرنوشت به گونه دیگری برای این سازمان ورق بخورد.

در نخستین اقدام رئیس جمهور شهید شخصاً با سفر به استان بوشهر از انبارهای این سازمان بازدید کرد و بازدید میدانی در جریان آخرین وضعیت این سازمان قرار گرفت و برای بهبود شرایط و حفظ بیت‌المال و اموال مردم دستوراتی را صادر کرد که سرآغاز و نقطه عطفی در دوران فعالیت این سازمان شد.

دستورات سه گانه رئیس جمهور شهید

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید پس از بازدید از انبارهای سازمان اموال تملیکی در استان بوشهر و مشاهده وضعیت نابسامان آنجا سه دستور صادر کرد. اولین دستور درباره تغییر قانون تأسیس و اساسنامه سازمان بود که از سال ۷۰ هنوز بدون تغییر مانده بود که در این باره لایحه دو فوریتی به مجلس ارسال شد.

دستور دوم رئیس جمهور شهید درباره اصلاح ساختار سازمان بود که ساختار معیوبی داشت. با تلاش‌های صورت گرفته تغییر ساختار سازمان توسط سازمان اداری و استخدامی ابلاغ شد. اصلاح ساختار در فروردین سال ۱۴۰۱ با رویکرد ارتقای جایگاه سازمان با تأیید سازمان اداری و استخدامی و پس از امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی ابلاغ و با تغییر ساختار سازمان، ۴۷ اداره کل ستادی و استانی ایجاد شد.

دستور سوم نیز تسریع در تعیین تکلیف کالاهای موجود و ساماندهی انبارها بود، در این زمینه کالاهایی تعیین تکلیف شد که برخی از آنها شاید بیش از ۱۰ سال در انبارهای گمرکات و انبارهای عمومی دپو شده بودند. مثلاً ذرت‌های آلوده در بندر ماهشهر از سال ۹۰ به جای مانده بود. با تعاملات خوبی که صورت گرفت موجب شد برای انهدام هزینه نداشته باشد و این محموله از کشور خارج شود.

دستاوردهای سازمان

با تغییر مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره، با تشکیل کارگروه‌های مختلف وضعیت موجود بررسی و مشکلات و موانع احصا شد و در نهایت با تدوین سند برنامه تحولی، جبران عقب ماندگی‌های سازمان در ابعاد و زوایای گوناگون در دستور کار قرار گرفت که توفیقات ذیل بخشی برنامه‌های یاد شده است.

ایجاد ۴۷ ادارات کل ستادی و استانی

تقویت ساختار و تشکیلات استانی از سطوح مدیریت یا اداره به سطح مدیرکل در راستای نقش آفرینی منسجم در استان و ترسیم نقشه راه مشخص‌تر و تفویض حدود اختیارات بیشتر به ادارات کل استانی.

برنامه‌های تحولی کلان سازمان

- احصای کالاهای موجود در انبارها

- ابلاغ دستورالعمل جانمایی کالاها،

- ابلاغ دستورالعمل رفع مغایرت کالا در انبارها با سامانه

- فروش کالاهای موضوع بند ۵ تغییرات جدول متفرقه بودجه سال ۱۴۰۲

- لغو تهاتر دین و طلب پس از مزایده

- جلوگیری از انحصار فروش غلات

- قرار گرفتن در رده سازمان‌های شایسته تقدیر در جشنواره ملی شهید رجایی در هفته دولت ۱۴۰۲ در حضور رئیس جمهور شهید

- کسب رتبه نخست اقدامات برجسته در جشنواره شهید رجایی سال ۱۴۰۲ مربوط به ارزیابی عملکرد سال ۱۴۰۱

- تحویل ۱۰ واگن قطار مسافربری متروکه به بخش خصوصی

- بسته شدن ابرپرونده های رسوبی با حمایت‌های رئیس جمهور شهید

- تعیین تکلیف ۲ فروند هواپیمای مسافربری متروکه

- تعیین تکلیف ۸۰۰ تن محموله آزبست مربوط به اواخر دهه ۸۰

- تعیین تکلیف بیش از ۴ هزار دستگاه خودروی سبک و سنگین خارجی

- تعیین تکلیف موتورسیکلت‌های بالای ۲۵۰ سی سی

- واگذاری ۵۳ هزار تن ذرت دامی استان کرمانشاه

- صادرات ۲۷ هزار تن ذرت رسوبی متروکه در بندر امام

فروش اموال منقول

طی در دولت سیزدهم بالغ بر ۸۳ هزار میلیارد تومان کالا تعیین تکلیف شد که رشد ۵۴۷ درصدی داشته است. همچنین همگام با تحقق شعار سال، ۴۰ هزار میلیارد تومان کالا به صاحبان آن و چرخه تولید و بنگاه‌های اقتصادی بازگشت که ۱۳۲۰ درصد رشد داشته است، در کنار این اقدامات ۲۴ هزار میلیارد تومان اموال منقول به فروش رفته که با رشد ۶۰۰ درصدی همراه بوده است.

همچنین برخی از خودروهای سواری و نیز ماشین آلات راهسازی در اختیار سازمان با قدمت بیش از ۱۰ سال مربوط به ۲۰۱۲ بود که با رفع مشکلات آن و پیگیری وصول احکام قضائی مربوطه و همچنین بر اساس حکم بند ۵ تغییرات جدول متفرقه قانون بودجه ۱۴۰۲ کشور در دوره هیئت مدیره جدید، حدود ۱۲.۵ همت انواع خودروهای سبک و سنگین فروخته شد.

فروش اموال غیرمنقول

فروش اموال غیرمنقول در دولت سیزدهم بالغ بر ۱۵,۱۶۳ میلیارد ریال بوده که نسبت به رقم ۸,۷۰۰ میلیارد ریال از ابتدای تأسیس تا پایان دولت دوازدهم بالغ بر ۷۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

خرید انبار

با هدف تحقق مطالبه رئیس جمهور شهید و در راستای صیانت از اموال دولت و حفاظت از حقوق ملت، در بخش انبار نیز اقدامات قابل توجه‌ای صورت گرفت به نحوی که تا اواخر سال ۱۴۰۰ کل انبارهای در اختیار سازمان، حدود ۵۵ هزار متر مربع بود که با اقدامات انجام شده به بیش از ۴۷۴ هزار مترمربع رسیده است.

رشد ۱۹۲۰ درصدی قفسه بندی انبارها و رشد ۳۵۰ درصدصی خرید انبار شامل خرید ۷ سوله در سال ۱۴۰۱ به متراژ ۵۱ هزار مترمربع، خرید ۷ سوله در سال ۱۴۰۲ به متراژ بیش از ۱۲۳ هزار متر مربع از دیگر اقدامات انجام شده است.

نخستین‌های سازمان در دولت رئیس جمهور شهید

اصلاح ساختار سازمان

امحای فنی خودروهای لوکس قاچاق آمریکایی

برای نخستین بار در طول انقلاب اسلامی و در تیرماه سال ۱۴۰۱ تابوی برخورد جدی (انهدام) با قاچاق سازمان یافته بر اساس منویات مقام معظم رهبری شکسته شد و خودروهای لوکس قاچاق آمریکایی امحاء فنی شد.

برگزاری حراج خرده فروشی

- برگزاری ۴۵۳ مرحله حراج خرده فروشی برخط در ۲۵ استان وفروش ۸ هزار قلم کالا به ارزش بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال با مشارکت بیش از ۳۸ هزار نفر و شکسته شدن رکورد بازدید و حضور مصرف کنندگان در سامانه تدارکات

- الکترونیکی دولت تا ابتدای خردادماه سال ۱۴۰۳

- انجام کلیه مراحل طراحی و مدل مفهومی و الگوی سامانه توسط نیروهای داخلی سازمان

- برگزاری جلسات تعاملی مستمر با همکاران وزارت صمت و سامانه ستاد

- تهیه پیش نویس و پیگیری تصویب دستورالعمل حراج خرده فروشی برخط توسط کارشناسان داخلی سازمان (مصوبه مورخ ۰۱/‏۰۵/‏۱۴۰۲‬ هیأت وزیران)

- برگزاری تمامی آزمون‌های امنیتی و ایمنی

- برگزاری دوره‌های آموزشی برای تمامی استان‌ها و تهیه مستندات و راهنمای مشارکت استان‌ها و متقاضیان خرید درحراج

- رونمایی رسمی سامانه خرده فروشی توسط سید احسان خاندوزی مقام عالی وزارت امور اقتصادی و دارایی در تاریخ ۰۷/‏۰۶/‏۱۴۰۲‬ (هفته دولت)

راه اندازی سامانه سیات

راه اندازی و استقرار سامانه یکپارچه اموال تملیکی (سیات) در استان‌ها

اقدامات سازمان در موضوع محرومیت زدایی و مسئولیت اجتماعی

سازمان در این زمینه وظیفه و تکلیف قانونی ندارد اما حسب رسالت و کمک به اهداف دولت محترم در راستای محرومیت زدایی، ارتقای سطح آموزش، تعلیم و تربیت و موضوعات فرهنگی گام‌های بلندی برداشته است.

طی دو سال اخیر با قیمت پایه کارشناسی به ارزش ۱,۴۰۹ میلیارد ریال به ٢٤ نهاد حمایتی، نظامی، انتظامی، امدادی، خدماتی و قرارگاه‌های محرومیت زدایی، اقلامی همچون لوازم التحریر، لوازم خانگی، پوشاک، کیف، کفش و سایر اقلام واگذار شد.

به طور مثال در قالب طرح ملی «نسیم مهربانی» با همکاری آموزش و پرورش بالغ بر ۲۴۵ میلیارد ریال انواع لوازم مذکور برای آموزش و تعلیم در مناطق محروم و کم برخوردار اختصاص یافت.

سود ده شدن سازمان طی سال گذشته

برای اولین بار در طول تأسیس سازمان، مجمع عمومی برای بررسی و تصویب صورت‌های مالی در وقت مقرر قانونی برگزار شد و هیچ گونه بند مشروطی در صورت مالی این سازمان نبود. در صورتی که در صورت مالی‌های گذشته بعضی زمان‌ها صورت مالی‌ها مردود اعمال می‌شد. اما با اقدامات خوب و جهادی، مجمع در وقت مقرر تشکیل و صورت مالی بدون بند مشروط تصویب شد، همچنین در وزارتخانه نیز به عنوان دستگاه برجسته در اقدامات ویژه شناخته شد.

اقدامات شاخص در حوزه پایش و نظارت

بازدید کارگروه نظارتی از ۳۰ استان کشور

استقرار و اجرای نظام ارزیابی عملکرد ۳۶۰ درجه

طراحی مدل بومی بررسی و ارزیابی با در نظر داشت مؤلفه‌های مهم سازمانی برای مدیران و کارکنان سازمان

بازگشت ۳۸ هزار میلیارد تومان کالا از قبیل دستگاه‌های تولیدی کارخانجات، ماشین الات راه سازی و معدنی، مواد اولیه کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی و … از طریق اعاده به صاحبان مشاغل و چرخه تولید با رشد ۱.۲۳۰ درصدی از زمان ورود هیأت مدیره جدید سازمان (از سال ۱۴۰۱ تاکنون) در مقایسه با مدت مشابه سال‌های قبل.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ