ریاض نمی‌خواهد عادی‌سازی احتمالی با تل‌آویو را به‌خطر بیندازد

اقتصاد ایران: استاد روابط بین‌الملل دانشگاه بورسای ترکیه بر این باور است که عربستان سعودی تمایلی ندارد تا عادی‌سازی احتمالی روابط را با تل‌آویو به خطر بیندازد.

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: با گذشت ماه‌ها از آغاز جنگ بیرحمانه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و شهید و زخمی کردن شمار زیادی از ساکنان این باریکه، ماشین کشتار تل‌آویو همچنان متوقف نشده است. با این حال، نسل‌کشی و کشتار فلسطینیان بیگناه برابر چشم جهانیان، افکار عمومی سراسر جهان را آگاه کرده است. تظاهرات‌های اعتراضی متعدد در حمایت از فلسطینیان و نوار غزه و محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی برگزار شده و همچنان ادامه دارد.

مسلمان و غیر مسلمان در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی، به طور دائم خواستار پایان جنگ غزه و رنج و عذاب فلسطینیان هستند. یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات مسلمانان هر ساله در عربستان سعودی برگزار می‌شود و زمانی است که مسلمانان اقصی‌نقاط جهان برای مراسم حج گرد هم می‌آیند. این مراسم بزرگ یکی از برجسته‌ترین فرصت‌ها برای مسلمانان است تا با اعلام انزجار و محکومیت جنگ جاری در غزه، صدای خود را به گوش جهانیان برسانند.

با این حال، نکته غافلگیرکننده اینکه به‌رغم درخواست‌های مکرر برای پایان جنگ غزه، عربستان سعودی اعلام کرده است که حجاج در مراسم امسال اجازه سر دادن شعارهای ضد اسرائیلی یا اعتراض علیه رژیم صهیونیستی را ندارند!

گروه رسانه‌ای مهر به منظور بررسی و توضیح و شفاف‌سازی بیشتر این موضوع، گفت‌وگوی اختصاصی را با پروفسور کُچ ترتیب داد و نظرات وی را درباره این مساله جویا شد.

دکتر کُچ دراین‌باره گفت: عربستان سعودی از لحاظ راهبردی تمایلی ندارد تا عادی‌سازی احتمالی روابط با تل‌آویو را به خطر بیندازد. اولویت ریاض، ثبات داخلی و تمرکز بر اولویت‌های ملی و اجتناب از هر نوع جنبش جدید «بهار عربی» در داخل این کشور است.

وی افزود: این رویکرد بازتاب اقدامی است که بین تکالیف مذهبی و مدیریت منافع سیاسی و راهبردی، تعادل برقرار می‌کند.

به گفته استاد بین‌الملل دانشگاه بورسا، عربستان سعودی به عنوان مهد اسلام و میراث‌دار و متولی مقدس‌ترین اماکن آن، به لحاظ تاریخی حامی آرمان فلسطین بوده است. با این حال، به باور وی، ریاض به دلیل پیچیدگی آثار متقابل مؤلفه‌های مذهبی، سیاسی و راهبردی، اجازه بحث یا اعتراض علیه اسرائیل را در خانه خدا نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: از حیث مذهبی نیز، وظیفه اصلی ریاض تأمین امنیت و تقدس مراسم و مناسک حج است. مباحث ضد اسرائیلی در مکه، خطر تبدیل شدن سرزمین مقدس به عرصه‌ای سیاسی را در پی دارد و در نتیجه زیارتی صلح‌آمیز را به خطر می‌اندازد. مقامات سعودی واهمه دارند که صدور مجوز تجمعات سیاسی، به ناآرامی منجر شده و امنیت زائران را در معرض خطر قرار دهد.

کُچ در پایان تاکید کرد: از لحاظ سیاسی نیز، عربستان در تلاش بوده است تا روابط خود با اسرائیل را با هدف تقویت موقعیت خود در منطقه، بهبود ببخشد. ریاض همچنین تمایلی ندارد تا وجهه حماس را در جهان عرب بالا ببرد و اتخاذ موضعی چراغ‌خاموش را در قبال اسرائیل و شرایط غزه ترجیح می‌دهد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ