فارس زلزله‌خیزترین نقطه کشور در ۲۴ ساعت اخیر

اقتصاد ایران: شیراز - گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران نشان می‌دهد که هر ۵ زلزله‌ای که طی ۲۴ ساعت اخیر در کشور اتفاق افتاده مربوط به استان فارس است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - گزارش هفتگی مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از زمین لرزه‌های رخ داده در سطح کشور در بازه زمانی ۱۲ الی ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۳ نشانگر این است که استان فارس با ۹ زلزله پس از استان‌های کرمان، خراسان شمالی و خراسان رضوی زلزله‌خیزترین استان کشور بوده است.

بر اساس همین منبع، استان فارس در ۲۴ ساعت اخیر زلزله‌خیزترین نقطه کشور بوده و هر ۵ زلزله‌ای که در این بازه زمانی در کشور اتفاق افتاده مربوط به استان فارس و مناطق محمله خنج، قائمیه کوهچنار، اردکان سپیدان و افزر در قیر و کارزین (۲ بار) بوده و یکی از این زلزله‌ها در اردکان فارس ۴.۱ ریشتر قدرت داشته که ساعت ۲۱:۰۳ دیشب ۲۰ خرداد در عمق ۷ کیلومتری زمین رخ داد.

در همین خصوص فرماندار سپیدان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از آمادگی نیروهای امدادی و عملیاتی، اعضای ستاد مدیریت بحران و سایر مدیران بخشداری و دهیاری این منطقه از دیشب تاکنون خبر داد و گفت: خوشبختانه بازدید میدانی کارشناسان نشان داد این زلزله خسارت چندانی نداشته است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس نیز از راهی شدن دو تیم تخصصی ارزیاب به منطقه و آماده‌باش هلال‌احمر فارس و امدادگران شعب و پایگاه‌های این جمعیت در شهرستان سپیدان خبر داد.

آیا گسل‌های فارس فعال شده است؟

پیگیری مهر در خصوص دیگر زلزله‌های اخیر در استان فارس نیز نشان می‌دهد خوشبختانه تاکنون خسارت یا تلفاتی بابت این زلزله‌ها گزارش نشده اما فارس همچنان یکی از زلزله‌خیزترین استان‌های کشور است که بر روی گسل‌های زیادی قرار دارد و معروف‌ترین آنها گسل کازرون، گسل سروستان، گسل کره بس و گسل سبزپوشان است.

خوشبختانه عمق کم زلزله‌های اخیر استان فارس نشانگر شعاع بیشتر و خسارات کمتر آن است اما باید همین را نیز جدی گرفت زیرا بر اساس تحقیقات کارشناسان، زمانی که تعداد زلزله‌ها در منطقه‌ای بیشتر می‌شود باید محتاط‌تر بود چرا که این مساله نشان می‌دهد گسل فعال‌تر شده و باید تمهیدات و آمادگی برای هر اتفاقی را داشته باشیم.

استان فارس در جنوب کشور و انتهای زاگرس از دیرباز استانی زلزله‌خیز بوده و فقط زمین‌لرزه ۶.۹ ریشتری قیر و کارزین در جنوب استان فارس بامداد روز دوشنبه، ۲۱ فروردین ۱۳۵۱ منجر به فوت حداقل ۵ هزار نفر از هموطنانمان شد و تا شعاع ۲۰۰ کیلومتری به تمامی خانه‌ها آسیب وارد کرد.

۴ اردیبهشت ۱۳۳۹ نیز زلزله ۶ ریشتری شهر لار را لرزاند و حیات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردم این منطقه را تحت تأثیر قرار داد و منجر به فوت بیش از ۴۰۰ نفر و ویرانی کامل شهر لار و ساخت شهر جدید لار شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ