حداکثر مصرف روزانه نمک در سنین مختلف/ نمک پنهان چیست

اقتصاد ایران: رییس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر دریافت یُد کافی به ویژه برای خانم‌هایی که تصمیم به بارداری دارند و مادران باردار و شیرده، تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرشته فزونی، با اشاره به تبلیغات نادرست در مورد نمک دریا (تصفیه نشده و فاقد ید)، سنگ نمک و نمک‌های رنگی، گفت: مصرف این نمک‌ها به علت داشتن فلزات سنگین و آلودگی با آلاینده‌های شیمیایی بسیار مضر بوده و با خطر ایجاد سرطان همراه هستند.

وی افزود: نمک یددار تصفیه شده فاقد هرگونه ناخالصی است و مصرف نمک یددار در حد توصیه شده برای تمام افراد جامعه ضروری است و عارضه جانبی ندارد.

فزونی تاکید کرد: بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، کلیوی و یا سایر بیماران مقدار مصرف روزانه نمک خود را طبق نظر پزشک معالج و مشاور تغذیه تنظیم کنند.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: افراد برای تأمین یُد مورد نیاز بدن باید از نمک یددار تصفیه شده به مقدار کم و با شرایط نگهداری مناسب استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای پایدار ماندن یُد باید نمک را در ظروف دربسته و تیره و دور از نور نگهداری کرد و نمک در انتهای پخت به غذا اضافه شود؛ همچنین هنگام خرید، نمک یددار تصفیه شده دارای بسته بندی مناسب، پروانه ساخت، تاریخ تولید و انقضا انتخاب شود.

به گفته این کارشناس تغذیه، طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک در افراد زیر ۵۰ سال سالم کمتر از پنج گرم و در افراد بالای ۵۰ سال، کودکان و بیماران قلبی و عروقی، فشارخون بالا و…، روزانه کمتر از سه گرم است. البته این میزان نمک شامل نمک‌های پنهان در غذا مانند نان، پنیر و سایر انواع مواد غذایی هم می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ