اپل حالا از ربات بسیار پیشرفته‌ای برای بازیافت آیفون استفاده می‌کند

اقتصاد ایران: مدل جدید ربات بازیافت آیفون اپل درمقایسه‌با نسل قبل فضای بسیار کمتری اشغال می‌کند و با رویکرد جدید، سرعت بسیار بیشتری در بازیافت دارد.

جدیدترین مدل ربات بازیافت آیفون اپل دیگر برای دسترسی به اجزای داخلی این گوشی‌ها را باز نمی‌کند؛ بلکه آن‌ها را می‌شکافد. این تغییر یکی از چندین بهینه‌سازی‌ای محسوب می‌شود که کارایی ربات‌های بازیافت اپل را بهبود می‌دهد. درحالی‌که قبلاً بازیافت هر گوشی آیفون حدود ۱۲ دقیقه زمان می‌برد، با مدل جدید ربات مذکور این زمان به فقط ۱۸ ثانیه کاهش یافته است.

اولین ربات بازیافت آیفون اپل، با نام لیام ۱ (Liam 1) در سال ۲۰۱۶ معرفی شد. نسل اول لیام ربات خودکاری بود که می‌توانست برای بازیافت آیفون‌ها، همه‌ی اجزای آن‌ها را جداسازی کند. این ربات همه‌چیز را جدا می‌کرد؛ از نمایشگر گرفته تا برد اصلی و اجزای دوربین. این کار به کوپرتینویی‌ها اجازه می‌داد تا مواد باارزشی مثل طلا، مس، نقره و پلاتین را استخراج و در محصولات آینده‌اش از آن‌ها استفاده کنند.

لیام یک؛‌ اولین نسل ربات بازیافت آیفون
ربات بازیافت آیفون - لیام ۱

اولین نسل ربات بازیافت آیفون اپل در زمان خود سروصدای زیادی به‌پا کرد؛ اما می‌توان گفت بیشتر شبیه اثبات مفهوم بود تا ابزاری که بتواند تأثیر زیست‌محیطی واقعی بگذارد. این ربات عملکرد بسیار کندی داشت؛ به‌همین‌دلیل، لیام ۲ با پیشرفت چشمگیر، زمان موردنیاز برای جداسازی قطعات آیفون را از ۱۲ دقیقه به ۱۱ ثانیه کاهش داد.

لیام 2؛‌ ربات بازیافت آیفون
ربات بازیافت آیفون - لیام ۲

نسخه‌ی کنونی ربات بازیافت آیفون دیزی (Daisy) نام دارد و قطعات این گوشی را در ۱۸ ثانیه جداسازی می‌کند. بااین‌حال طبق گزارش تک‌کرانچ از تأسیسات بازیافت اپل، کندتربودن دستگاه مذکور با اشغال فضای بسیار کمتر از نسل قبل و توانایی تقریباً دوبرابری در جداسازی مواد اولیه جبران می‌شود.

دیزی ابعاد کلی لیام که شامل ۲۹ ربات در فضایی به طول ۳۰ متر بود، بسیار کاهش داده و آن را به ۴ ماژول اصلی با قابلیت افزایش خروجی مواد اولیه از ۸ جریان به ۱۵ جریان تبدیل کرده است.

ربات بازیافت آیفون دیزی
ربات بازیافت آیفون - دیزی

ربات بازیافت آیفون اکنون از تعداد بیشتری از مدل‌های این گوشی هوشمند پشتیبانی می‌کند. اولین نسل لیام فقط با یک مدل کار می‌کرد؛ درحالی‌که لیام ۲ این تعداد را به ۶ مدل افزایش داد. اکنون دیزی می‌تواند قطعات ۲۹ مدل آیفون را جداسازی کند.

اپل متوجه شد ازآنجاکه هدف نهایی از بازیافت آیفون استفاده‌ی مجدد از مواد خام است و نه قطعات دستگاه، به جداسازی دقیق اجزای گوشی‌ها نیازی ندارد.

مقالات مرتبط:
  • برخی از هندزفری‌های سیمی آیفون به بلوتوث نیاز دارند؛ دلیل چیست؟
  • آیفون تاشو تحولات چشمگیری در بازار موبایل ایجاد خواهد کرد

تفاوت چشمگیر در زمان چرخه‌ی بازیافت گوشی آيفون بین نسل اول لیام و دیزی تا حدی به بازنگری اساسی در فرایند جداسازی مربوط می‌شود. درحالی‌که اولین ربات اجزای مختلف را با احتیاط باز می‌کرد، نسخه‌ی جدید رویکرد خشن‌تری در پیش می‌گیرد.

ربات‌های جدید عملاً قطعات را از گوشی بیرون می‌کشند و ظاهراً این روش سرعت کار را افزایش می‌دهد. اگرچه نتیجه‌ی نهایی در ربات جدید به‌مراتب ظاهر ناخوشایند‌تری دارد، این امر در گوشی‌های دورریختنی اهمیتی ندارد؛ زیرا هدف بازسازی آن‌ها نیست.

دیزی با سرعت فعلی خود می‌تواند تا ۱٫۲ میلیون آیفون را در هر سال بازیافت کند. این رکورد پیشرفت بزرگی درمقایسه‌با مدل‌های قبلی به‌حساب می‌آید؛ اما در‌نهایت درمقایسه‌با ۱۵۰ میلیون گوشی هوشمندی که در سال ۲۰۲۳ دور ریخته شدند، فقط بخش کوچکی از مشکل را حل می‌کند. این عدد خود به‌تنهایی بخش ناچیزی از ۶۸ میلیون تن گجت دور ریخته‌شده در سطح جهان را تشکیل می‌دهد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ