رعایت اخلاق انتخاباتی مطالبه همگانی

اقتصاد ایران: ساری- رعایت اخلاق انتخاباتی یکی از اجزای سلامت انتخابات و مطالبه همگانی است که نامزدها، جریان‌های سیاسی و افراد حامی آنها باید آن را رعایت کنند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - هادی ابراهیمی*: وی که عضو هیأت علمی دانشگاه است در یادداشتی با اشاره به اهمیت اخلاق‌مداری در انتخابات پیش رو، مواردی را که نامزدها، احزاب، گروه‌های سیاسی و طرفداران آنها باید رعایت کنند را برشمرد.

۱- اخلاق انتخاباتی یعنی اینکه به تعبیر امام خامنه ای انتخابات میدان مسابقه خدمت است، این یک دستور قرآنی است «فاستبقو الخیرات» یعنی دنبال کار نیک برویم و با هم مسابقه بدهیم، فکر نکنیم با شکستن حدود و ثغور و چارچوب‌های اخلاقی انتخاباتی می‌توانیم برای خودمان موقعیتی کسب کنیم، اتهام زنی به نهادهای قانونی، دستگاه‌ها، افراد و اشخاص نشان از بی جنبه گی است.

۲- نصیحت‌های علامه حسن زاده آملی رضوان الله علیه به کاربران شبکه‌های اجتماعی و موبایلی خیلی برایم جالب بود خصوصاً در ایام انتخابات، اینکه مصدر نقل شایعات نباشیم، قبل از نقل و انتشار هر مطلبی از صحت آن مطمئن شویم، کلامی که می‌فرستیم باید به نفع ما گواهی دهد نه علیه ما هر متنی و هر پیامی که ارسال می‌کنیم به منزله تأیید و با امضای ماست نگوییم که به من رسیده و من کپی کرده‌ام از تولید و بازنشر مطالبی که شریعت، اشخاص و قومیت‌ها را به سخره می‌گیرند پرهیز کنیم حق را با یادکردن و تکرار کردنش زنده کنیم، از بحث‌های بیهوده پرهیز کنیم و مهمتر اینکه تصویر پروفایل شما و پیام‌های ما معرف شخصیت ماست.

۳- اخلاق انتخاباتی یعنی اینکه آفت ها و آسیب‌های انتخاباتی را خوب بشناسیم و انتخابات را به عنوان یک عمل صالح میدان مسابقه خدمت قلمداد کنیم نه صحنه قدرت، فراموش نکنیم اینجا ایران است اروپا و آمریکا نیست.

۴- اخلاق انتخاباتی یعنی اینکه هم نامزدها و هم هواداران عزیز هنجار شکنی نکنند، خط قرمز نظام را نادیده نگیرند، فکر نکنند با شکستن حدود و ثغور نظام مقدس جمهوری اسلامی برای خودشان می‌توانند موقعیتی دست و پا کنند.

۵- اخلاق انتخاباتی یعنی اینکه نامزدها و حرف‌هایی که می‌زنند باید پشتوانه فکری و برنامه‌ای داشته باشند، امکانات کشور را در نظر بگیرند، وعده و وعیدهای تو خالی ندهند، محاسبه دقیق از شرایط کشور و شرایط بین المللی داشته باشند، خلاصه اینکه صادقانه با مردم حرف بزنند.

۶- اخلاق انتخاباتی یعنی اینکه هم نامزدهای انتخاباتی و هم طرفدارانشان متانت در رفتار و گفتار را حفظ کنند، نیت‌هایشان را خدایی کنند، فراموش نکنند این دوران هم می‌گذرد و آنچه که برای همه ما ماندگار است عمل صالح است، همانگونه که در صحیفه سجادیه آمده است «و استعملنی بما تسالنی غدا عنه» بارالها! مرا عامل کارهایی قرار ده که فردای قیامت درباره آنها از من سوال خواهی نمود. یعنی کاری کنیم که عمل و گفتار ما نزد کرام الکاتبین حسنه محسوب شود.

۷- اخلاق انتخاباتی یعنی بی جهت به یکدیگر تهمت نزنیم، آبروی یکدیگر را نبریم، حدود اسلامی و قانون را رعایت کنیم، انتخابات را مایه عزت و آبروی ملی نظام جمهوری اسلامی بدانیم و فراموش نکنیم قانون شکنی و بداخلاقی‌های ما نه تنها باعث امیدواری دشمن بلکه به سود آنهاست.

۸- اخلاق انتخاباتی یعنی اینکه رقبای انتخاباتی به رقیبانشان اهانت نکنند، تهمت و غیبت و افترار را کنار بگذارند، به تعبیر مقام معظم رهبری لجن پراکنی نکنند، وعده‌های غیرقانونی و خلاف قانون اساسی ندهند، سیاه نمایی و منفی بافی از شرایط کشور نداشته باشند، نقاط قوت جمهوری اسلامی و شرایط کشور را هم در کنار برخی از اشکالات، صادقانه مطرح کنند.

۹- اخلاق انتخاباتی یعنی اینکه انتخابات را به مثابه یک حماسه سیاسی نگاه کنیم، برای عزت ایران عزیز برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی برای ایستادگی قدرتمندانه و عزتمندانه در برابر جبهه کفر و الحاد.

۱۰- اخلاق انتخاباتی یعنی اینکه با رقبا نجیبانه برخورد کنیم رفتار قانونمندانه یکایک نامزدها و هوادارانشان باعث شیرینی کام مردم می‌شود اگر چهره‌های سیاسی و هوادارانشان نجیبانه و با متانت با مردم برخورد کنند مردم خوشحال می‌شوند.

۱۱- اخلاق انتخاباتی یعنی اینکه خودمان را، برنامه‌های خودمان را برای اداره کشور ثابت کنیم، دیگری را تخریب نکنیم و بدانیم به تعبیر امام خامنه ای انتخابات مایه آبرو و عزت نظام اسلامی است اگر قانون شکنی و بداخلاقی کنیم تردید نکنید در اردوگاه دشمن حرکت کردیم هم رقبا باید رعایت کنند و هم طرفداران علاقه مند و سینه چاک و دوستداران کاندیداهای محترم.

۱۲- اخلاق انتخاباتی یعنی اینکه اگر نیت‌ها را خدایی کنیم توفیق الهی با ماست آن وقت خدای بزرگ به کار ما برکت خواهد داد و آنچه که به نفع ملت ایران است به توفیق الهی برای مردم ما ایجاد خواهد شد، بی جنبه گی و بی ظرفیتی دون شأن نامزدها و هوادارانشان است، متأسفانه بعضی از وقت‌ها بدون اطلاع نامزدها برخی از هواداران آنها فعل‌هایی را و تعارض‌هایی را به وجود می‌آورند این تعارضات نه تنها باعث شکاف‌های اجتماعی می‌شود بلکه سرمایه اجتماعی را زائل می‌کند.

۱۳- اخلاق انتخاباتی یعنی اینکه در طرفداری از یک نامزد کاسه داغ‌تر از آشنا نشویم، اهانت و تهمت و تخریب را با صبر و متانت از خودمان دور کنیم، فراموش نکنیم که در این میدان مسابقه نفرت پراکنی و زدن اتهامات بی پایه و اساس به یکدیگر نه در چارچوب اخلاق اسلامی و نه کار برای رضای خداست.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ