وجوه پنهان گزارش گاردین از تهدید یوسی کوهن

اقتصاد ایران: گزارش‌هایی که اخیراً درباره تهدید دادستان دیوان کیفری بین المللی توسط رئیس پیشین موساد منتشر شده، بزرگنمایی توانمندی های امنیتی اسرائیل را هم دنبال می کند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در طول یک ماه گذشته شاهد تشدید مجموعه‌ای از اقدامات حقوقی علیه رژیم صهیونیستی در سطح بین‌المللی بوده‌ایم. اقدام حقوقی علیه رژیم صهیونیستی یکی از جدی‌ترین ابزارهای مقابله و اعمال فشار بر این رژیم به شمار می‌رود؛ چرا که به شدت دامنه انزوای جهانی تل‌آویو را توسعه می‌دهد و به همین دلیل صهیونیست‌ها به شدت از آن هراس دارند.

در این زمینه، آمریکایی‌ها با وجود حمایت‌های همه‌جانبه و تامّ از رژیم صهیونیستی همواره نسبت به خطر انزوای بین‌المللی به صهیونیست‌ها هشدار داده‌اند؛ چرا که مسئله‌ای نیست که آنها بتوانند به سادگی آن را جبران کنند. لذا همواره مسئله اقدامات بین‌المللی و حقوقی علیه رژیم‌صهیونیستی یکی از نگرانی‌های جدی صهیونیست‌ها بوده است.

افشاگری رسانه انگلیسی 

در روزهایی که «کریم خان»، دادستان دادگاه بین‌المللی کیفری برای صدور حکم جنایت جنگی علیه «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر و «یوآو گالانت»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، دست به کار شد، روزنامه انگلیسی «گاردین»، در مقاله‌ای دست به افشاگری علیه «یوسی کوهن»، رئیس سابق سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی زد. آنچه در مقاله ظاهراً افشاگرانۀ گاردین آمده، به قرار ذیل است:

«یوسی کوهن»، مدیر سابق دستگاه اطلاعات خارجی اسرائیل، موساد، برای تحت فشار دادن «فاتو بنسودا»، دادستان سابق دیوان بین‌المللی کیفری، دست به اقداماتی مخفیانه زده است تا دادستان مزبور، تحقیقات خود در موضوع فلسطین را متوقف کند.

ماجرا از آنجا شکل گرفت که «فاتو بنسودا» تصمیم گرفته بود درباره اقداماتی که برخی مقامات رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان در کرانه باختری صورت می‌دادند، تحقیقاتی را انجام دهد. گاردین می‌گوید، «یوسی کوهن»، از سوی «نتانیاهو» مأمور شده بود از این اقدام جلوگیری کند. کوهن یک فرآیند یک دهه‌ای را در این زمینه پی گرفت.

تهدیدهای نرم دادستان

اولین تماس‌های یوسی کوهن با فاتو بنسودا با معرفی رئیس دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی انجام شد. اقدامی که موجب شوکه شدن خانم دادستان شده بود. کوهن، پس از آن تلاش کرد با او گفتگو کند اما بنسودا به او فرصت گفتگو و دیدار را نمی‌داد. اما سرانجام دیداری با کمک جوزف کابیلا، رئیس‌جمهور کنگو صورت گرفت. 

بنسودا که در سال 2018 برای یک دیدار رسمی به نیویورک رفته بود با جوزف کابیلا دیدار کرد. این دو پیش از آن نیز در خصوص مسائل کیفری کنگو با هم دیدار و گفتگو کرده بودند. اما این بار برنامه‌ریزی متفاوتی وجود داشت و هنگامی که از همراهان بنسودا خواسته شد اتاق را ترک کنند، یوسی کوهن وارد اتاق شد. این کمکی بود که کابیلا به کوهن کرد و دیدار با بنسودا را برای او فراهم کرد.

نشریه «دمارکر» در سال 2022 از ابعاد روابط نزدیک کابیلا با کوهن داشت رونمایی کرد. متعاقب این امر بنسودا، این مسئله را با تعدادی از قضات و کارکنان دادگاه بین المللی کیفری مطرح کرد.

تلفن های مکرر

گاردین در ادامه می‌گوید: بنسودا خط تلفن خود را تغییر می‌داد اما هر بار کوهن با او تماس می‌گرفت و خود را معرفی می‌کرد. وقتی بنسودا از او می‌پرسید چگونه شماره تلفن او را به دست آورده، پاسخ کوهن این بود: مثل اینکه فراموش کرده‌ای من برای کجا کار می‌کنم؟ بنسودا همواره اذعان کرده که این پاسخ کوهن به سان یک تهدید او را نگران می‌کرد.

نکته دوم در این تلفن‌های مکرر، تغییر لحن کوهن به مرور زمان بود. لحنی که از آرامش و تهدیدهای غیرمستقیم به تهدیدهای مستقیم تبدیل شد. عباراتی چون: «به نظر می‌رسد علاقه‌ای نداری که برای خانواده‌ات اتفاقی بیفتد» از اینجا به بعد، بنسودا این تهدیدها را برای محافظان و قضات دادگاه بیان کرده است.

تهدید با فایل تصویری و صوتی

گاردین در ادامه گزارش خود به این نکته اشاره می‌کند که یوسی کوهن از طریقی، به چند فایل صوتی و تصویری از همسر بنسودا دست پیدا کرد و تهدیدهای بعد از این، از طریق همین فایل‌ها صورت گرفت. اینکه این فایل‌ها چگونه به دست آمدند، خود سؤالی بی‌پاسخ است اما یک گمانه قوی این است که فایل‌ها ساختگی بوده باشند تا خانم دادستان را مجبور به رها کردن، پرونده تعقیب رژیم صهیونیستی کنند.

اقدام سازمانی رژیم صهیونیستی

نکته مهمی که در گزارش گاردین به آن اشاره شده از این قرار است که رژیم صهیونیستی در  تلاش بود در یک فرآیند منسجم، اقدامات دادگاه بین‌المللی کیفری علیه خود را خنثی کند. یوسی کوهن، از طرف رژیم صهیونیستی مأمور به انجام این فرآیند بوده، چرا که این فرآیند را برای جلوگیری از تهدید رژیم صهیونیستی در آینده از سوی محاکم حقوقی بین‌المللی، مفید توصیف کرده بودند. لذا این اقدام کوهن را، یک اقدام سازمانی مورد تأیید حاکمان رژیم صهیونیستی توصیف می کند.

نگاهی به طراحی گزارش گاردین 

در گزارش گاردین یک طراحی چند وجهی صورت گرفته تا از این گزارش آسیب بزرگی به رژیم صهیونیستی وارد نشود. از سوی دیگر تلاش می‌شود با پیام‌های کوتاه، اهدافی را برای رژیم صهیونیستی محقق کند. آنچه از یوسی کوهن و تهدیدات او در این گزارش آمده، با توجیه سازمانی بودن، درست تلقی می شود و از این جهت در این گزارش تلاش شده، کوهن را تبرئه کند. از سوی دیگر این اقدام را در راستای منافع رژیم صهیونیستی بیان می کند که در افکار عمومی رژیم صهیونیستی یک امر ممدوح و درست تلقی می شود. در کنار این دو مسئله، با وجود داده‌های فراوانی که از تهدید علیه بنسوا خبر می دهد، اما هیچ اقدام منفی تهدیدآمیز علیه کوهن و رژیم صهیونیستی بیان نمی کند. منفی‌ترین وجه آن، فایل های صوتی و تصویری همسر بنسوا است که در گزارش گاردین، بر ساختگی بودن آنها، نه افشاگری آن تأکید می شود.

اما در کنار این وجوه تطهیر رژیم صهیونیستی در گزارش گاردین، پیام‌های مهمی- که عمدتاً پیام تهدید و اعلام توانمندی رژیم صهیونیستی است- در حال مخابره شدن است.

اول اینکه، این هشدار را به تمام قضات و کارکنان دادگاه بین‌المللی کیفری می دهد که رژیم صهیونیستی یک برنامه سازمانی، برای مقابله با اقدامات این دادگاه در دست اقدام دارد که با هیچ فردی در اجرای آن تعارف ندارد و از این جهت همه قضات و کارکنان دادگاه بین‌المللی کیفری در شعاع این اقدام رژیم صهیونیستی قرار دارند و ممکن است به خطر بیفتند.

دوم آنکه، در حین ارائه داده های وسیع از اتفاقاتی که برای بنسوا رخ داده، به دسترسی‌های وسیع دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی اشاره می کند و در حقیقت در حال بزرگنمایی توانمندی‌های موساد است. خود این داده نوعی رعب و وحشت برای تمام کسانی که قصد اقدام علیه رژیم صهیونیستی دارند ایجاد خواهد کرد.

و سوم اینکه، رژیم صهیونیستی به هیچ وجه اجازه نمی دهد اقدامی علیه مقامات نظامی‌اش در عرصه حقوق بین‌الملل صورت بگیرد و به هر قیمتی از آن جلوگیری خواهد کرد.

تلاش مزدوران رژیم صهیونیستی برای خون‌شویی از جنایات اسرائیل

خلاصه داده‌های فوق نشان می‌دهد تحت پیگیرد قرار گرفتن در عرصه بین‌المللی، هراس‌آورترین اقدام برای مقامات رژیم صهیونیستی است. با قرار گرفتن رژیم صهیونیستی در مسیر پیگیرد حقوقی بین‌المللی، لابی‌ها و سلول‌های برساخته صهیونیزم بین‌الملل همگی فعال شده‌اند. این سلول‌ها ساخته شده‌اند تا در مواقعی اینچنین- که رژیم صهیونیستی در خطر وجودی قرار می‌گیرد- به طور غیرمستقیم، با پوششی غیرحامیانه از آن حمایت کنند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ