پیش بینی برداشت ۲ هزار تُن زیره سبز در خراسان شمالی

اقتصاد ایران: بجنورد- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بر اساس پیش بینی ها امسال ۲ هزار زیره سبز از سطح چهار هزار و ۷۴۶ هکتار از زمین های کشاورزی استان برداشت می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، صفدر صفدری اظهار کرد: برداشت گیاه دارویی زیره از سطح سه هزار و ۵۲۱ هکتار در زمین‌های دیم و یک هزار و ۲۲۵ هکتار آبی استان آغاز شده است.

وی افزود: زیره سبز محصولی کم آب طلب است که با توجه به شرایط آب و هوایی این خطه پتانسیل بالا و مناسب برای کشت دارد و کشاورزان در سال‌های اخیر به سمت این محصول رو آورده‌اند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: تعهد استان کشت چهار هزار هکتار گیاه دارویی در سال زراعی جاری است که زیره ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار را شامل می‌شود ولی این سطح به چهار هزار و ۷۴۶ هکتار رسید.

وی بیان کرد: قیمت زیره در بازار بین سه تا چهار میلیون ریال است و با بسته بندی و فراوری ارزش افزوده بسیار بالایی خواهد داشت.

صفدری تصریح کرد: سال‌های گذشته در این استان تا حدود یکهزار هکتار زیره سبز کشت می‌شد اما با توجه به اطلاع رسانی و آموزش چهره به چهره توانستیم سطح زیر کشت را چندین برابر افزایش دهیم.

وی تنها مشکل کاشت زیره را برداشت سنتی و دستی آن عنوان کرد و افزود: کشت این محصول در زمین‌های شیبدار انجام می‌شود و اکنون شرکتی دانش بنیان به دنبال راه حلی برای برطرف شدن این مشکل است تا کشاورزان محصولات خود را به صورت مکانیزه برداشت کنند.

صفدری با اشاره به عملکرد تولید زیره استان در هر هکتار را بین ۲۷۰ تا ۳۵۰ کیلوگرم ادامه داد: حتی در سال‌های با بارش مناسب این عملکرد تا ۶۰۰ کیلوگرم نیز افزایش می‌یابد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ