ناگفته‌هایی از دوران پهلوی به روایت "آقای ایرانشهر"

اقتصاد ایران: کتاب "آقای ایرانشهر" در کنار روایت یک سفرنامه جذاب، به لحاظ ارائه اطلاعاتی از اوضاع اقتصادی و اجتماعی مناطق دورافتاده در رژیم پهلوی مفید است.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چهارمین چاپ از کتاب "آقای ایرانشهر" از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. 

رحیم مخدومی در کتاب "آقای ایرانشهر" روایتی از تبعید آیت‌الله خامنه‌ای به ایرانشهر در دوران پهلوی ارائه کرده است. کتاب که نثری ساده و شیرین دارد، در قدم نخست روایتگر روزهایی است که معظم‌له به اجبار ساکن ایرانشهر می‌شوند اما این سکونت اجباری و تبعید، مایه خیر و گره‌گشایی برای مردم منطقه است.

هرچند کتاب مخدومی در ابتدای امر تلاش دارد بخشی از زندگی رهبر معظم انقلاب را به تصویر بکشد و مخاطب را با بُعد سیاسی و مبارزاتی ایشان در گذشته آشنا کند، اما در لایه‌های بعدی حقایق دیگری را نیز بر اساس روایت شاهدان عینی به تصویر می‌کشد. از جمله این موارد، می‌توان به اوضاع سیاسی و نحوه مقابله رژیم شاه با مبارزان انقلابی اشاره کرد. 

نکته بعدی که می‌توان از کتاب "آقای ایرانشهر" دریافت کرد، اوضاع اجتماعی و اقتصادی استان سیستان و بلوچستان به‌ویژه منطقه ایرانشهر در دوره حکومت پهلوی است. نبود ساده‌ترین امکانات لازم برای زندگی، این منطقه را به یکی از مناطق برای تبعید انقلابیون و مبارزان سیاسی در حکومت پهلوی تبدیل کرده بود.

نبود برنامه‌ای منسجم برای خروج از این شرایط، کار مردم این منطقه را سخت‌تر و در مواقعی مانند وقوع سیل ویرانگر غیر قابل تحمل می‌کرد. این نوع نگاه به مناطق کم‌برخوردار و دورافتاده در حالی در رژیم گذشته مرسوم بود که امروز داعیه حمایت از مردم این مناطق را دارند. 

مخدومی برای نگارش سفرنامه "آقای ایرانشهر" علاوه بر استفاده از روایت شاهدان عینی، به منابع و خاطرات منتشر شده رهبر معظم انقلاب در این‌باره نیز مراجعه کرده است. از سوی دیگر، نویسنده برای درک فضای شهر، چند روزی را در این مناطق گذرانده و با شاهدان عینی مجدداً صحبت کرده و به اماکنی که آیت‌الله خامنه‌ای حضور داشتند، سر زده است. 

کتاب خواندنی "آقای ایرانشهر" در کنار ارائه یک روایت جذاب از یک سفر متفاوت، می‌تواند به لحاظ ارائه اطلاعات تاریخی و فرهنگی از مناطق محروم کشور در دوره رژیم شاه، مفید باشد. 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ