اگر گرمازده شدیم چکار کنیم؟

اقتصاد ایران: سخنگوی اورژانس کشور نسبت به علائم گرمازدگی هشدار داد و گفت: فردی که دچار گرمازدگی می‌شود، آب و نمک بدن خود را از دست داده است و از این رو به جز خوردن آب باید نمک نیز بخورد. این نمک می‌تواند با خوردن خوراکی‌های شور مانند آجیل و یا خود نمک جبران شود.

بابک یکتاپرست روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با هشدار درباره گرمای هوا و امکان گرمازدگی برای افراد اظهار داشت: بهتر است در ساعات اوج گرما یعنی ساعت ۱۰ و نیم تا ۱۷ از خانه خارج نشوید ولی اگر باید در بیرون از خانه فعالیت داشته باشید حتما نکاتی را رعایت کنید.

وی با اشاره به حساسیت سالمندان، کودکان و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، افزود: تطابق گرمای محیط با سیستم بدنی این افراد سخت است؛ از این رو این افراد باید حتما به نکات ایمنی برای حضور در محیط های گرم توجه داشته باشند.

سخنگوی اورژانس کشور، پوشیدن لباس‌هایی که امکان تهویه هوا را از بدن می‌گیرد، بسیار خطرناک دانست و گفت: به عنوان مثال، بسیار اتفاق می‌افتد اسکی بازی که لباس خاص اسکی پوشیده است و دچار گرمازدگی می‌شود. این فرد با وجود این که پاهایش در برف است اما به این دلیل که لباس امکان تهویه ندارد، دچار گرمازدگی می‌شود.

یکتاپرست، لزوم تهویه در محیط‌های دربسته را در این روزها برای جلوگیری از گرمازدگی ضروری دانست و گفت: کارفرمایان باید به این نکته توجه کنند که محیط کار باید حتما تهویه یا پنجره داشته باشد؛ در غیر این صورت با گرمازدگی عمومی در محیط کار مواجه می‌شویم.

راهکارهایی برای جلوگیری از شدت گرمازدگی

سخنگوی اورژانس کشور در ادامه درباره راهکارهایی برای جلوگیری از شدت گرمازدگی گفت: اگر فردی پس از حضور در هوای گرم احساس خستگی در بدن و کوفتی کرد باید نکاتی را رعایت کند.

وی توضیح داد: این فرد با عرق کردن، آب و نمک بدن را از دست داده است و از این رو به جز خوردن آب باید نمک نیز بخورد. این نمک می‌تواند با خوردن خوراکی‌های شور مانند آجیل و یا خود نمک جبران شود.

یکتاپرست اضافه کرد: پوشیدن لباس خنک، روشن و نخی و به سر گذاشتن کلاه و یا نقاب برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب به بدن ضروری است.

این کارشناس اورژانس، رعایت این نکات برای جلوگیری از گرمازدگی را مهم دانست و گفت: اصلا با مقوله گرمازدگی نمی‌توان شوخی کرد. در صورت رعایت نکردن، فرد گرمازده ابتدا دچار کاهش سطح هوشیاری و در صورت نرسیدن کمک دچار مرگ شود.

وی افزود: اگر فردی را در خیابان و زیر آفتاب مشاهده کردید که بی حال است، ابتدا صدایش کنید و جویای حالش شوید؛ اگر امکان دارد فرد را به جایی که سایه هست، منتقل و سعی کنید با یخ و آب بدنش را خنک کنید و با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید و به کارشناسان اورژانس نکات لازم و شرح حال فرد را بگویید و در صورت لزوم برای اعزام آمبولانس اقدام کنید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ