قیام ۱۵ خرداد سرآغاز نهضت ماندگار بر پایه مبانی دینی و الهی است

اقتصاد ایران: اراک- کارشناس مسایل سیاسی گفت: قیام ۱۵ خرداد سرآغاز نهضت ماندگار بر پایه مبانی دینی، قرآنی و الهی است.

قاسم فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: رژیم پهلوی بر این باور بود با دستگیری امام و یارانش و سرکوبی قیام خونین ۱۵ خرداد به رویارویی با مبارزاتی انقلابیون خاتمه داده است، اما متوجه شد هیچ گونه تغییری در مواضع امام راحل صورت نگرفته و از محبوبیت ایشان نزد مردم کاسته نشده است.

وی افزود: امام راحل پس از قیام ۱۵ خرداد به مدت ۱۰ ماه، تحت کنترل رژیم پهلوی بود، اما این قیام نه تنها توسط رژیم سرکوب نشد، بلکه به عنوان بذری ماندگار در ایران نشانده شده و در طول ماه‌ها و سال‌ها رشد و به شکوفایی و پیروزی رسید.

فراهانی ۱۵ خردادماه را سرآغاز نهضت ماندگار بر پایه مبانی دینی، قرآنی و الهی عنوان کرد و افزود: رژیم شاهنشاهی و آمریکایی بر این باور بودند که می‌توانند با خشونت و کنترل‌های پلیسی نهضت ۱۵ خرداد را ریشه‌کن کرده یا به دست فراموشی بسپارند.

۱۵ خرداد سرآغاز جنبشی میان مردم علیه حکومت پهلوی بود

این کارشناس مسائل سیاسی به تشریح ویژگی‌های قیام ۱۵ خرداد پرداخت و گفت: اسلامی شدن مبارزه یکی از اهم شاخص‌های این قیام است و ۱۵ خرداد، سرآغاز جنبشی میان مردم ایران علیه حکومت پهلوی شکل گرفت که این جنبش تماماً اسلامی بود، چراکه رهبری این جنبش را مرجع تقلیدی برعهده داشت که از حوزه علمیه برخاسته بود.

فراهانی، اخلاص و قاطعیت در رهبری را از دیگر ویژگی‌های قیام ۱۵ خرداد دانست و گفت: اخلاص یکی از مهم‌ترین شاخص‌های آغاز نهضت بود و این قیام به تفکر سکولار جدایی دین از سیاست خاتمه داد.

وی افزود: همچنین مردمی شدن مبارزه از دیگر مؤلفه‌های این قیام ماندگار است و باید اذعان داشت که این نهضت مردمی بود و به هیچ قشر، گروه و جناح خاصی تعلق نداشت و همه مردم از اقصی نقاط کشور در این امر نقش آفرین بودند.

وی مخالفت با اصل سلطنت را از دیگر مؤلفه‌های قیام ۱۵ خرداد برشمرد و اظهار کرد: هدف اصلی از این قیام حاکم شدن مبانی اسلامی و قرآنی بود، چراکه مردم شاهد بودند رژیم پهلوی قصد زدودن مبانی دینی دارد؛ از این رو مردم در اتحادیه خواستار سرنگونی رژیم سلطنتی و حاکم شدن حکومتی اسلامی داشتند.

فراهانی گفت: پنجمین ویژگی این قیام بیگانه ستیزی است چرا که این قیام هیچ گونه گرایشی به بیگانه نداشت و با شعار نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی پیش رفت و حضور روحانیت در صحنه مبارزه از دیگر شاخه‌هایی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به دستاوردها و پیامدهای مثبت قیام ۱۵ خرداد اشاره کرد و گفت: محو شدن جاذبه گروه‌های سیاسی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این قیام است. پس از ۱۵ خرداد عرصه فعالیتی گروه‌های سیاسی و غیر اسلامی، جریان چپ و ملی‌گرایی از رونق افتاد.

نهضت ۱۵ خرداد به تکامل سیاسی مردم منتج شد

وی تکامل مبارزات سیاسی و رشد توده مردم از دیگر پیامدهای این قیام دانست و گفت: نهضت ۱۵ خرداد به تکامل مبارزه سیاسی مردم منتج شده و بصیرت آحاد مردم به شدت افزایش یافت. همچنین امام سیستم حکومتی اسلام را بنا نهاد و تمام اتفاقات را حول محور اسلام و قرآن پیش راند و پس از این قیام چهره رژیم پهلوی برملا شد و پرده ریاکاری از شاه کشور برداشته شد.

فراهانی اضافه کرد: امام راحل با سبقه علمی و دینی درخشان و تسلط بر معارف اسلامی و فقاهت اسلام سیاسی و اجتماعی را به مردم معرفی کرد از ریشه و عمل او چراغ راهی پدیدار شد و باعث شد توده‌های مردم مسلمان نسبت به اندیشه و تفکرات ایشان علاقه‌مند شوند.

وی با بیان اینکه اهداف و ارزش‌های دینی نهفته در قیام خرداد به منصفه ظهور رسید و آرمان‌ها جامه عمل به تن کردند، اضافه کرد: هدف رژیم شاهنشاهی جدایی مردم از دین و مبانی الهی بود، اما با قیام ۱۵ خرداد خط بطلانی بر تفکرات رژیم کشیده شد و تحقق خط سیر مبانی دینی قوت گرفت.

فراهانی بیان کرد: تحقق مبانی دینی هدف اصلی بود و این امر محقق شد که امروز نیز شاهدیم که تمام مردم ایران پیرو امام راحل و مقام معظم رهبری هستند و این تبعیت به کشورهای دیگر نیز نفوذ کرده است.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: شکل‌گیری جبهه مقاومت از دستاوردهایی است که در امتداد قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ به وقوع پیوسته و این مقاومت حتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز ایجاد شده است.

فراهانی گفت: به نظر می‌رسد شدت و حدت اهداف این قیام امروز از شتاب بیشتری نسبت به دهه‌های قبل برخوردار است همچنین ارسال نامه‌ای از سوی مقام معظم رهبری به جوانان امریکایی و اروپایی نشأت گرفته از این قیام و تفکرات الهی امام راحل دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ