رشد ۶۷ درصدی خرید گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل در گلستان

اقتصاد ایران: گرگان- مدیر کل غله وخدمات بازرگانی گلستان در بازدید از مراکز خرید گندم، گفت: تا کنون ۳۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان گلستانی خریداری شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۷ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، گندم یکی از محصولات استراتژیکی کشور محسوب می‌شود و جز غذاهای اصلی مردم ایران است.

خودکفایی در تولید این محصول زارعی علاوه بر اینکه باعث می‌شود تا کشور از رشد اقتصادی بالایی برخوردار شود موقعیت کشور را در عرصه سیاست بین‌المللی هم ارتقا می بخشد.

گلستان یکی از مهمترین استان‌های تولید کننده گندم در کشور محسوب می‌شود و در دوره‌های مختلف توانسته رتبه نخست تا دوم را به خود اختصاص دهد. به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی و مدیران استانی، گندم گلستان جز مرغوب ترین گندم‌های کشور محسوب می‌شود که این موضوع باعث شده تا بخش زیادی از آرد کشور توسط گلستان تأمین شود.

با فرا رسیدن فصل برداشت گندم اداره کل غله گلستان تور رسانه‌ای از مراکز خرید گندم برگزار کرد. در این تور رسانه‌ای، خبرنگاران استان گلستان با حضور در مراکز خرید تضمینی از نحوه خرید تضمینی، محاسبه درصد افت گندم و تخلیه محصول بازدید کردند.

فعالیت ۷۷ مرکز خرید گندم در گلستان

رشد ۶۷ درصدی خرید گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل در گلستان

در این تور یک روزه که ابتدا از اداره ذخیره سازی غله و خدمات بازرگانی شهرستان گرگان بازدید شد، در این بازدید روح اله مهری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال ۹۸ مرکز خرید گندم در ۱۴ شهرستان استان گلستان پیش بینی شده که از این تعداد ۷۷ مرکز مشغول فعالیت هستند و مابقی هم در صورت نیاز استفاده خواهند شد.

وی افزود: تا کنون ۳۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان و گندم کاران گلستانی خریداری شده است که تحویل این میزان گندم در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۷ درصد افزایش داشته است.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان گفت: طبق برآوردهای انجام شده پیش بینی می‌شود امسال از ۳۸۶ هزار هکتاری که گندم کشت شده است بیش از یک میلیون تن گندم در استان تولید شود.

وی از رشد چهار برابری تولید گندم در مزارع استان خبر داد و افزود: با توجه به بارش‌هایی که در فصل زراعی داشتیم تولید گندم در استان با رشد قابل توجهی مواجه بوده است.

مهری با اشاره به اینکه سیلو های گندم استان گلستان به جک‌های تخلیه مجهز شدند، گفت: این موضوع باعث شده تا ۴۰ درصد سرعت تخلیه افزایش پیدا کند و از صف‌های طولانی جلو گیری شود.

وی با بیان اینکه گندم‌ها پس از تحویل مقداری به عنوان نمونه در آزمایشگاه بررسی می‌شوند، افزود: طی سال‌های گذشته افت گندم به صورت واقعی زده نمی‌شد و مراکز خرید افت محصول را به گونه‌ای ثبت می‌کردند که به نفع کشاورز تمام شود تا آنها تشویق شوند که محصول خود را به مرکز خرید مورد نظر تحویل دهند.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان با اشاره به اینکه امسال با همتی که صورت گرفت تمامی مراکز خرید قیمت گندم را به صورت واقعی در حال ثبت هستند، گفت: سال گذشته برای اینکه رقابت کاری که در بین مراکز ایجاد شده بود عدد افت گندم را نیم، نیم ثبت می‌کردند اما امسال به تمامی مراکز خرید تذکر داده شد که اگر عدد افت را واقعی ثبت نکنند درب مرکز بسته خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در استان گلستان ۶ مرکز خرید دولتی در شهرهای چون گرگان، علی آباد، آزادشهر، گنبد، کلاله و گالیکش مستقر هستند که کشاورز به صورت مستقیم با خود دولت در ارتباط است.

مهری با اشاره به اینکه مابقی مراکز به مباشرت ما خریداری می‌کنند، اظهار کرد: تا کنون ۳۶ انبار تعاون روستایی با اداره کل غله در حال فعالیت هستند. ۱۷ سیلو بخش خصوصی و ۱۸ کارخانه آرد در بحث مرکز خرید با ما همراهی می‌کنند.

برنامه‌ای برای خروج گندم از استان نداریم

رشد ۶۷ درصدی خرید گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل در گلستان

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان گفت: تا انبارهای استان گلستان تکمیل نشود برنامه‌ای برای خروج گندم از استان نخواهیم داشت و یکی از صنعت‌های خوب این استان تولید آرد است که به ۲۵ استان کشور ارسال می‌شود.

وی در بازدید از مرکز خرید آرد زرین گل گفت: کشاورزانی که گندم‌های خود را به کارخانه آرد تحویل می‌دهند دولت پول محصول را مستقیماً به حساب کشاورزان واریز می‌کند که انجام این کار هم به صرفه و صلاح کارخانجات آرد و هم به صرفه صلاح دولت است.

مهری اظهار کرد: همکارانی از آموزش و پرورش، سازمان جهاد کشاورزی و یا از اداره کل غله با گذراندن دوره‌های آموزشی به عنوان عامل تشخیص و یا ذی حساب در این مکان مستقر هستند که بر روند کار نظارت می‌کنند.

در ادامه از سیلو بدراق بازدید شد، محمدرضا هاشمی مدیر سیلو بدراق هم گفت: این مجموعه شامل ۱۱ کندو بتنی ذخیره سازی غلات با ظرفیت ۹۳ هزار تن مشغول فعالیت است که امسال ۳۰ هزار تن از این ظرفیت برای خرید تضمینی و ذخیره سازی گندم در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه امروز کار ذخیره سازی این سیلو به اتمام می‌رسد و ظرفیت تکمیل می‌شود، افزود: این سیلو ظرفیت تخلیه هزار تن در ساعت را دارد.

هاشمی با اشاره به اینکه در زمان ذخیره سازی ممکن است گندم‌ها به لارو حشرات آلوده شوند، اظهار کرد: برای نخستین بار در کشور با روش دانش بنیان توانستیم ضد عفونی با گاز اوزون در این مجموعه انجام دهیم و روش شیمیایی را کنار بزاریم.

در پایان از سیلو دولتی فاضل آباد بازدید شد که در این بازدید مهری گفت: این مکان قابلیت ذخیره سازی ۱۰ هزار تن گندم را دارد که در حال حاضر چهار هزار تن در آن موجود است.

وی یادآور شد: از باب امنیت غذایی همه کشورها دنیا به دنبال این هستند که ذخایر استراتژیکی در اختیار دولت باشد. در ایران بهترین گندم‌ها به لحاظ نگهداری حتی تا پایان سال گندم‌هایی است که در سیلوهای دولتی نگهداری می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ