تداوم روند نزولی قیمت‌ها در بازار خودروهای تجاری

اقتصاد ایران: بیشترین کاهش قیمت را در محصول آتامان شاهد هستیم که حدود 8درصد کاهش قیمت داشته و درحال‌حاضر در بازار حدود 4.7میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، قیمت در بازار خودروهای تجاری این روزها روندی نزولی را طی می‌کند؛ قیمت برخی خودروها تا چند ده‌میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. بعد از افزایش قیمت‌ها طی ماه‌های اخیر به‌نظر می‌رسد این بازار به سمتی می‌رود که بسیاری خواهان آن هستند. هرچند هنوز هم قیمت‌ها برای بسیاری از رانندگان بالاست، اما روند به شکلی است که می‌توان به کاهش بیشتر قیمت انواع خودروهای کارو تجاری در این بازار امیدوار بود.

بر اساس گزارش‌ها، قیمت برخی کامیون‌ها و کشنده‌ها در این بازار تا 7درصد طی یکی دو هفته اخیر کاهش داشته است. این کاهش قیمت البته بیشتر در کامیون‌ها و کشنده‌هایی است که اصولا رانندگان خیلی به آن‌ها اعتقادی نداشته و معتقدند قیمت این محصولات در بازار نباید 6میلیارد تومان باشد.

عدم تمایل به خرید این نوع کشنده‌ها در بازار سبب شده تا بازار برخی از این محصولات به‌شدت خراب باشد. این روند باعث شده است تا فروش این شرکت‌ها هم نسبتا کاهش پیدا کند. هرچند این شرکت‌ها سعی دارند با تسهیلات مناسب سهم خود را در فروش افزایش دهند. درمجموع بازار خودروهای کاروتجاری روند کاهش قیمتی را در پیش گرفته است و این روند با کاهش یا حتی ثبات نرخ دلار نیز احتمالا ادامه خواهد داشت.

بازار خودروهای تجاری و روند نزولی قیمت‎ها

بررسی بازار خودرو طی یکی‌دو هفته اخیر نشان از نزولی بودن قیمت‌ها دارد. در این خصوص میلاد خاموشیان، فعال حوزه خودروهای سنگین به «دنیای‌خودرو» گفت: «بازار با کاهش قیمت در تمام محصولات مواجه شده، هرچند برخی محصولات مانند برخی مدل‌های FAW افزایش داشته است. اما درمجموع بازار خودروهای کاروتجاری در سال جاری روند نزولی به خود گرفته است که برای رانندگان این مساله می‌تواند جالب‌توجه باشد.»

وی افزود: «متاسفانه در این بازار نیز به‌شدت دلالی وجود دارد و بسیاری صرف کسب سود اقدام به خرید این خودروها می‌کنند. به‌هرحال سودهای میلیاردی در انتظار دلالان در این بخش است. هرچند معمولا به دلیل نبود مشتری دست به نقد در بازار، برخی از این افراد مجبورند با سود اندکی این خودروها را به نمایشگاه‌داران واگذار کنند.»

این کارشناس حوزه خودروهای سنگین در ادامه تصریح کرد: «به‌طور کلی می‌توان اظهار کرد که بازار دچار رکود شده است و دلایل بسیاری برای این رکود برشمرد. اما مهم‌ترین عامل کاهش شدید قدرت خرید توسط خریداران به‌دلیل تورم بسیار بالا در اقتصاد کشور و تورم به‌شدت بیشتر در بازار خودروهای تجاری بوده است.»

کاهش قیمت خودروهای کاروتجاری از 3 تا 7درصد

ریزش قیمتی 3 تا 8درصدی برخی محصولات در یک تا دو هفته اخیر جالب توجه بوده است.

میلاد خاموشیان با اشاره به ریزش قیمتی برخی کامیون‌ها و کشنده‌های موجود در بازار اظهار کرد:«به‌عنوان‌مثال کشنده KX480 دانگ‌فنگ بیش‌از 6درصد کاهش قیمت داشته و در محدوده قیمت 5.5میلیارد تومان قرار گرفته، هرچند ممکن است باتوجه به شرایط فروشنده این رقم کمتر هم باشد. همچنین کشنده دیما محصول شرکت خودروسازی مایان بیش‌از 4درصد کاهش قیمت را تجربه کرده و در محدوده قیمتی 6.2میلیارد تومان قرار گرفته است. محصول ام‌پاور بهمن‌دیزل نیز در بازار با حدود 3.5درصد کاهش قیمت مواجه شده و این خودرو نیز حدود 5میلیارد و 790میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. همچنین شک‌موتو شرکت آرین‌دیزل نیز با حدود 3درصد کاهش قیمت در محدوده قیمتی 5میلیارد و 690میلیون تومان قرار گرفته است. بیشترین کاهش قیمت را در محصول آتامان شاهد هستیم که حدود 8درصد کاهش قیمت داشته است. درحال‌حاضر این محصول در بازار 4.7میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. فوتون460 هم حدود 4درصد کاهش قیمت را تجربه کرده و در محدوده قیمتی 5.5میلیارد تومان قرار گرفته، البته این قیمت‌ها تقریبی است و معمولا افرادی که آن را آگهی می‌کنند حاضر به فروش با قیمتی کمتر از این میزان هم هستند.»

بازار خراب برخی کامیون‌ها و کشنده‌های بازار

این کارشناس حوزه خودرو در ادامه با بیان این‌که برخی از محصولات، بازار دست‌دوم مناسبی ندارند و حتی خودرو صفر آن‌ها نیز در بازار خیلی خریدار ندارد، اظهار کرد: «با وجود این‌که برخی محصولات دارای قیمت‌های بسیار بالایی در بازار هستند، اما خیلی بازار قدرت‌مندی ندارند. ریزش قیمت در این خودروها طی ماه‌های آینده خود را نشان خواهد داد. حتی افزایش قیمت در سال جدید نیز خیلی به بازار این خودروها کمک‌کننده نخواهد بود.»

وی تصریح کرد: «رانندگان تاثیر بسزایی در بازار بعدی خودروها دارند. یعنی رانندگان در مورد خدمات پس از فروش و خرابی خودروها صحبت می‌کنند. برخی از این کامیون‌کشنده‌ها نه توان کافی دارند و نه کیفیت بالا. خرابی در برخی مدل‌ها بسیار بالا است و خدمات پس از فروش آن‌ها هم معمولا در شرایط بسیار ضعیفی قرار دارد. این روند باعث شده است تا برخی مدل‌ها اصولا بازار خوبی نداشته باشند.»

این فعال حوزه خودروهای سنگین در ادامه تاکید کرد: «خدمات پس از فروش شرکت‌هایی مانند، ایران‌خودرو دیزل، بهمن‌دیزل، آرین‌دیزل و چند شرکت دیگر سبب شده است تا بازار این خودروها همیشه رونق داشته باشد. یعنی خودروهای صفر و کارکرده آن‌ها طی سال‌های اخیر خواهان بسیاری داشته‌اند.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ