در راستای تحقق جهش تولید؛

دو بسته جدید حمایت از دانش بنیان‌ها اعلام شد

اقتصاد ایران: فراخوان دو بسته حمایت از شرکت های دانش بنیان در راستای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم در قالب دو بسته توانا و کارآفرین اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،  صندوق نوآوری و شکوفایی در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» به منظور توسعه ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید محصولات و خدمات و فراهم‌سازی زمینه جهش تولید دانش‌بنیان به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد مردمی، ۸ بسته حمایتی را در دستور کار خود قرار داده است که در هفته‌های گذشته جزئیات ۳ بسته اعلام و به تازگی نیز فراخوان ۲ بسته با عنوان «توانا» و «کارآفرین» منتشر شد.

فراخوان دو بسته حمایتی صندوق نوآوری اعلام شد / جزئیات بسته «توانا»

بسته توانا شامل شرکت‌های دانش بنیانی می‌شود که فروش کل آن شرکت‌ها کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان باشد یا در غیر این صورت، دست کم ۵۰ درصد فروش شرکت مربوط به فروش محصولات / مخدمات دانش‌بنیان باشد. در مورد شرکت‌هایی که فروش کل آن‌ها بیشتر از ۵۰۰ میلیارد تومان است و سهم دانش‌بنیان این فروش از ۵۰ درصد کمتر است، شرکت برنامه‌ی عملیاتی مشخصی برای رشد تولید محصولات / خدمات دانش‌بنیان خود داشته باشد؛ به گونه‌ای که سهم فروش محصولات / خدمات دانش‌بنیان در کل سبد فروش شرکت دست کم ۲ برابر شده و از ۱۰ درصد فروش کل نیز بیشتر شود.

همچنین شرکت نباید تسهیلات جاری مشابه در فرایند پرداخت در صندوق نوآوری و شکوفایی داشته باشد و از طرفی توان تأمین حداقل ۳۰ درصد از منابع نقدی مورد نیاز طرح را دارا باشد. در صورتی‌که شرکت قبلاً از تسهیلات صندوق (به صورت مستقیم یا با اخذ معرفی‌نامه) استفاده کرده باشد، اثر دریافت این خدمات در توسعه و رشد شرکت قابل احراز باشد.

تأمین هزینه‌های سرمایه ثابت مورد نیاز شرکت‌ها / اعطای تسهیلات تا سقف ۵۰ میلیارد تومان

صندوق نوآوری هدف از این فراخوان را تأمین هزینه‌های سرمایه ثابت مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان برای ایجاد / توسعه خط تولید محصولات / خدمات دانش‌بنیان خود (از قبیل تجهیزات تولید، تجهیزات آزمایشگاهی، تأسیسات و …) عنوان کرده است. این تسهیلات با دوره اجرای حداکثر ۱۸ ماه و دوره تنفس و بازپرداخت حداکثر ۴۸ ماه تا سقف هر فقره ۵۰ میلیارد تومان پرداخت می‌شود.

در صورتی که شرکت برنامه‌ی عملیاتی مشخصی برای افزایش دست کم ۳ برابری ظرفیت تولید محصولات / خدمات دانش‌بنیان خود را داشته باشد، در اولویت تخصیص منابع قرار خواهد گرفت و تضامین مورد نیاز دریافت تسهیلات نیز یک سطح تسهیل خواهد شد.

شروط اولویت تخصیص منابع در بسته توانا

در این فراخوان نیز تاکید شده است که در صورتی که طرح شرکت مرتبط با زیست فناوری، هوش مصنوعی و میکروالکترونیک یا موضوعات کاربردی بهره وری انرژی، مدیریت منابع آبی و امنیت غذایی باشد، در اولویت تخصیص منابع قرار خواهد گرفت و تضامین مورد نیاز نیز تسهیل خواهد شد. همچنین در مواردی که امکان ساخت و تأمین تجهیزات مورد نیاز خط تولید در داخل کشور وجود داشته باشد، اولویت تخصیص تسهیلات با خرید داخلی است.

اعطای تسهیلات تا ۱۰ برابر سرمایه ثبتی شرکتها

در فراخوان بسته توانا عنوان شده که در پرداخت تسهیلات از طریق بانک‌ها، یکی از شاخص‌های مهم نسبت «سرمایه ثبتی شرکت متقاضی به میزان تسهیلات» است. این نسبت باید دست کم ۱۰ درصد باشد. به بیان دیگر، از نظر بانک‌ها، یک شرکت حداکثر می‌تواند تا ۱۰ برابر سرمایه ثبتی خود تسهیلات دریافت کند. پیشنهاد می‌شود شرکت‌های متقاضی باتوجه به این الزام، نسبت به اصلاح سرمایه ثبتی خود متناسب با میزان تسهیلات اقدام کنند.

جزئیات بسته حمایتی «کارآفرین» / شرکت‌های تولید کننده تجهیزات در دامنه شمول این بسته

پنجمین بسته حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی «کارآفرین» نام دارد و با هدف تقویت کارآفرینی و خوداشتغالی از طریق محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف شده است. شرکت‌هایی که محصول آنها تجهیزات یا ماشین آلاتی است و با بهره گیری از این محصولات مستقلاً، امکان راه اندازی یک کسب و کار وجود دارد، در دامنه شمول این بسته قرار می‌گیرند. یکی دیگر از شرایط شمولیت شرکت‌ها در این بسته اینطور عنوان شده است؛ در صورتی که شرکت قبلاً از خدمات تسهیلاتی صندوق (به صورت مستقیم یا با اخذ معرفی‌نامه) استفاده کرده باشد، اثر دریافت این خدمات در توسعه و رشد شرکت قابل احراز باشد.

اعطای تسهیلات فروش اقساطی (لیزینگ) تا سقف ۴۰ میلیارد ریال

در بسته کارآفرین تسهیلات فروش اقساطی (لیزینگ) به شرکت‌ها ارائه می‌شود که با شرایط خاصی به شرکت‌ها اعطا می‌شود. مبلغ این تسهیلات ۵۰۰ میلیارد ریال تا سقف ۸۰ درصد مبلغ فاکتور (بدون ارزش افزوده) با نرخ سود ۳ درصد کمتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار اعلام شده است. دوره بازپرداخت این تسهیلات ۲۴ ماه (قابل افزایش تا ۳۶ ماه) عنوان شده است. خریدارانی واجد شرایط پرداخت تسهیلات از طریق بانک‌ها (بانکپذیر) هستند به بانک‌های عامل و سایر خریداران تا سقف ۴۰ میلیارد ریال به صندوقهای پژوهش و فناوری عامل معرفی می‌شوند.

خریداران مستقر در مناطق محروم در اولویت استفاده از تسهیلات

همچنین تاکید شده است که خریداران مستقر در مناطق محروم در اولویت استفاده از تسهیلات این فراخوان قرار دارند. این تسهیلات از طریق بانک‌های عامل پرداخت می‌شود و یکی از شاخص‌های مهم بانک‌ها، نسبت «سرمایه ثبتی شرکت متقاضی به میزان تسهیلات» است. این نسبت باید حداقل ۱۰ درصد باشد. به بیان دیگر، از نظر بانک‌ها، یک شرکت حداکثر می‌تواند تا ۱۰ برابر سرمایه ثبتی خود تسهیلات دریافت کند. لذا پیشنهاد می‌شود خریداران حقوقی باتوجه به این الزام، نسبت به اصلاح سرمایه ثبتی خود متناسب با میزان تسهیلات اقدام کنند.

شروط تخصیص منابع و تسهیلات به اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل

خریدار حقوقی نباید مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت باشد، یعنی در آخرین صورت مالی، زیان انباشته نباید بیشتر از ۵۰ درصد سرمایه ثبت‌شده آن باشد. خریدار نباید بدهی معوق یا چک برگشتی داشته باشد. ماده ۱۸۶ قانون مالیاتی باید توسط خریداران رعایت شود. (اعطای تسهیلات بانکی به اشخاص حقوقی و همچنین صاحبان مشاغل از طرف بانک‌ها و سایر مؤسسات اعتباری منوط به اخذ گواهی‌های زیر خواهد بود: ۱- گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده. ۲- گواهی اداره امور مالیاتی مربوط مبنی بر وصول نسخه‌ای از صورت‌های مالی ارائه شده به بانک‌ها و سایر مؤسسات اعتباری.)

مدارک و مستندات مورد نیاز شرکت‌های دانش بنیان

ارائه‌ی اطلاعات فروش فصلی هر ۴ فصل سال ۱۴۰۲، ارائه‌ی اظهارنامه‌ی مالیاتی یا صورت مالی حسابرسی شده‌ی آخرین سال مالی، ارائه‌ی فهرست بیمه‌ی تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۳، مجوزهای مرتبط با محصول طرح (جواز تأسیس یا پروانه بهره برداری یا جواز کسب)، فراهم بودن محل نصب محصول طرح و زیرساخت‌های لازم آن، اطلاعات مربوط به قراردادهای جاری یا سفارش‌های اخذ شده، فهرست هزینه‌های انجام شده و مورد نیاز اجرای طرح به تفکیک سرفصل هزینه‌ها، تأییدیه ها و مجوزهای مورد نیاز برای تولید و فروش و تکمیل فرم اثربخشی خدمات تسهیلاتی دریافتی قبلی از صندوق (به صورت مستقیم یا با اخذ معرفی‌نامه) در صورت شمول برای فروشنده از مدارک و مستندات مورد نیاز خریدار اعلام شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ