شیلی هم به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی پیوست

اقتصاد ایران: منابع رسانه‌ای اعلام کردند که رئیس جمهور شیلی از پیوستن کشورش به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان دادگستری بین‌المللی به اتهام نسل‌کشی در غزه پیوسته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دولت شیلی با تنظیم اعلانیه مشارکت، به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم کودک کش اسرائیل ملحق شد.

پایگاه قدس پرس شنبه شب گزارش داد که «گابریل بوریچ»، رئیس‌جمهور جدید و ۳۵ ساله شیلی در سخنرانی سالیانه ریاست جمهوری خود در برابر نمایندگان در پارلمان این کشور در سانتیاگو به جنایات اشغالگران در نوار غزه واکنش نشان داد.

رئیس جمهور شیلی در سخنانی با اشاره به عملکرد پیشین خود در حمایت از توافقنامه سازمان ملل درباره قرارداد بین‌المللی جلوگیری از کشتار جمعی اعلام کرد که وظیفه خود می‌دانم که در برابر اوضاع دشوار غیرنظامیان در نوار غزه موضع‌گیری کنم.

بوریچ در نطق خود با محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه تاکید کرد که «جامعه جهانی باید پاسخ قاطعی به جنایات رخ داده در نوار غزه بدهد و در همین ارتباط، شیلی به عنوان یکی از شاکیان این پرونده بدل شده و از پرونده‌ای شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دادگاه بین المللی در قالب قرارداد بین‌المللی جلوگیری از کشتار جمعی سازمان ملل حمایت می‌کند.

وی نطق ضد اسرائیلی خود که در میان تشویق نمایندگان پارلمان قرائت می‌کرد، افزود: «به تیم‌های وزارت خارجه دستور داده‌ام که سندی حاوی طرح دعاوی ما آماده کنند.»

بوریک تاکید کرد که شیلی «هرگز دربرابر اقدامات کورکورانه صهیونیست‌ها ضد غیرنظامیان بی‌گناه، به‌ویژه زنان و کودکان فلسطینی تحمیل می‌شود، از فریاد خشم خود دست نخواهد کشید.»

وی با اشاره به ۳۵ هزار شهید در غزه و وضعیت فاجعه بار انسانی در باریکه تاکید کرد که زیرساخت‌های غزه عملاً ویران شده است.

بوریک خاطرنشان کرد که شیلی «همواره فریاد خود را برای محکوم کردن خشونت جنایتکارانه، تروریسم، نسل کشی و تجاوز در سراسر جهان بلند کرده است، زیرا مبارزه با جنایت و دفاع از جان و حقوق بشر رنگ و ملیت ندارد.»

گفتنی است که در ژانویه سال جاری میلادی، شیلی به همراه مکزیک با طرح دادخواستی به دادگاه کیفری بین‌المللی خواستار تحقیق درباره «جنایات جنگی» اشغالگران در نوار غزه شدند.

پایان دسامبر ۲۰۲۳ آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی به اتهام نقض توافقنامه منع جنایت نسل‌کشی به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد.

سپس تعدادی از کشورها از جمله ترکیه، کلمبیا و نیکاراگوئه خواهان الحاق به ابن پرونده شدند.

از هفتم اکتبر یعنی از ۲۴۰ روز پیش رژیم صهیونیستی نوار غزه را بمباران می‌کند که بر اثر آن علاوه بر ویرانی و قحطی گسترده بیش از ۳۶ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۸۲ هزار تن زخمی شده و حدود ۱۰ هزار فلسطینی دیگر همچنان مفقود هستند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ