بزرگترین پروژه بازسازی خطوط ریلی کشور در کرمان

اقتصاد ایران: مدیر کل راه آهن استان کرمان خبر داد: طی اقدامی جهادی، پروژه بازسازی خط ریلی کرمان - بافق به عنوان بزرگترین پروژه بازسازی خطوط ریلی کشور، در طول ٥٣ کیلومتر و با یک هزار میلیارد تومان اعتبار با پیشرفت ۹۰ درصدی در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری طبنا از کرمان؛ مجید ارجونی در بازدید خبرنگاران از بازسازی خط ریلی محور زرند_ بافق گفت: پروژه بازسازی خط ریلی کرمان - بافق بزرگترین پروژه بازسازی کشور است و هیچ پروژه ای طی امسال و سال گذشته در کشور نداشتیم؛که در یک قرارداد ۴۵ کیلومتر بازسازی خط صورت گیردو

وی افزود: اجرای این پروژه بازسازی از لحاظ ریالی و فیزیکی بی سابقه بوده است؛ به گونه ای که بزرگترین پروژه بازسازی خطوط ریلی کشور نام گرفته است؛ که در محور کرمان_ بافق بطول ٥٣ کیلومتر و با یک هزار میلیارد تومان اعتبار طی سال گذشته تاکنون در دولت شهید آیت الله رییسی اجرا شده است.

مدیر کل راه آهن استان کرمان؛ با بیان این مطلب که طول مسیر کرمان_ بافق ۲۳۰ کیلومتر است، ادامه داد: حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبارات این پروژه از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری به کرمان و بخش دیگر آن را راه آهن تامین کرده است.

ارجونی تصریح کرد: راه آهن، ریل و برخی تجهیزات مورد نیاز برای بازسازی این خط ریلی را برای پیمانکار تامین کرده و قرارداد راه آهن با پیمانکار این خط ۲۸۹ میلیارد تومان و سرجمع هزینه راه آهن و پیمانکار حدود یک هزار میلیارد تومان است.

وی اظهار کرد: این پروژه از شهریور سال قبل تا الان با یک اقدام جهادی ٥٣ کیلومتر کار بازسازی ریل در این مسیر انجام شده است؛ که این در نوع خود بی نظیر است و این پروژه تا شهر کرمان باید ادامه پیدا کند.

مدیر کل راه آهن استان کرمان؛ اشاره کرد: از پروژه سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ به مدت ۱۰ سال به طول ۶۶ کیلومتر بازسازی شده است و شهریور سال ۱۴۰۲ عملیات بازسازی آغاز و ظرف ۹ ماه به طول ۵۳ کیلومتر انجام شده؛ به همین جهت یک انقلاب جهادی در حوزه ریلی انجام شده است.

ارجونی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد این پروژه تکمیل شده است افزود: تاکنون ۵۱ کیلومتر آن بازسازی شده است و از ایستگاه راه‌آهن سیریز تا ایستگاه راه‌آهن گل زرد، بازسازی و ان شاءالله تا آخر خرداد ماه این پروژه به بهره‌ برداری می رسد.

وی عمر خط ریلی بافق به زرند را ۵۰ سال عنوان و ابراز داشت: با توجه به ترافیک که در این محور در حیطه باری و مسافری بوده و نیازمند بهسازی وزیر ساخت خط ریلی است؛ به نحوی که در بعضی نقاط این محور، قبل از بهسازی سرعت قطار به ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر بوده و با بهربرداری این خط ریلی تا پایان خرداده ماه سرعت قطار به ۱۲۰ کیلومتر می رسد.

بزرگترین پروژه بازسازی خطوط ریلی کشور در راه آهن کرمان

مدیر کل راه آهن استان کرمان بیان داشت: در همین راستا، با همکاری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، برای تامین تقریبا ۱۸ کیلومتر از ایستگاه گل زرد تا زرند ان شالله تا پایان سال بازسازی می شود.

ارجونی اذعان داشت: اعتبار ادامه کار بازسازی به میزان ١٤ کیلومتر تا ایستگاه جلال آباد نیز تخصیص یافته و ١٨ کیلومتر باقی مانده تا شهر زرند در حال پیگیری است و تا پایان سال کار بازسازی خط ریلی به شهر زرند خواهد رسید.

وی تصریح کرد: بازسازی این مسیر ریلی، با ایجاد سهولت در سفر، افزایش سرعت قطارها، افزایش بار محوری و ارتقاء ایمنی سفر، همراه است.

مدیر کل راه آهن استان کرمان اضافه کرد: به دلیل بازسازی خط ریلی بافق به زرند که زمان بیشتری برای بازسازی فراهم شود؛ قطار کرمان به تهران به صورت یک درمیان حرکت می کند و قطار مسافر بری از ۱۰ سالن به ۱۴ و قطار مسافربری ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

ارجونی در ادامه با بیان اینکه واگن بار و مسافر متعلق به بخش خصوصی است ابراز کرد: شرکت ها همواره نارضایتی داشتند که خط قدیمی به واگن ضربه وارد می کند و باعث افزایش هزینه های آنان می شود.

وی اضافه کرد: لذا با بازسازی این خط رضایت مالکان بخش خصوصی، صاحبان شرکت ها و مردم را کسب می کنیم و از همه مهمتر کارگران ما به عنوان قشر زحمتکش بحث نگهداری را با زحمت کمتری انجام می دهند.

وی توضیح داد: قبل از بازسازی خط ریلی کارگران باید به صورت ۲۴ ساعت از خط ریلی در شرایط آب و هوای سرد و گرم بازدید کنند و ممکن بود خدایی ناکرده اتفاقی بیافتد ولی با بازسازی این خط ریلی ساعت بازدید از خط؛ کاهش چشم گیری داشته است.

مدیر کل راه آهن استان کرمان با بیان اینکه خط ریلی ایستگاه زرند تا کرمان خیلی فرسوده نیست اظهار داشت: در خط ریلی جدید سرعت قطار از ٨٠ کیلومتر به ١٢٠ می‌رسد که کیفیت خیلی بهتری نیز دارد و بار محوری به ٢٢،٥ تن می‌ رسد.

ارجونی با بیان اینکه بازسازی هر کیلومتر خط ریلی ٢٠ میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: با بازسازی خط ریلی مذکور زمان سفر کرمان به تهران یک ساعت کاهش می‌ یابد.

وی؛ طول مسیر ریلی بافق تا کرمان را ٢٢٠ کیلومتر و از بافق تا زرند را ١٥٠ کیلومتر اعلام و بیان کرد: اداره کل راه آهن کرمان از سال ٨٦ مستقل شده است و تعداد قابل توجهی از کارخانجات و معادن نیز به شبکه ریلی وصل شده اند.

مدیر کل راه آهن استان کرمان؛ ادامه داد: شرکت جوپار عید نوروز تمام کوپه ها و سالن ها را با اعتبار بیش از ۲۳۰ میلیارد ریال نوسازی کرد، ضمن آنکه ۱۵ دستگاه چهار تخته ارگ را سال گذشته آوردیم و امسال ۹ دستگاه به خط اضافه می شود.

ارجونی افزود: سیاست ما بازسازی قطار برای تمام اقشار جامعه است و راه آهن امکانی را فراهم کرده که قشر متوسط به پایین بتوانند از قطارها استفاده کنند.

وی گفت: امروز پیش فروش بلیط را تا پایان خرداد به صورت اینترنتی داشتیم که پس از چهار ساعت نخست به صورت اینترنتی و سپس آژانس ها می توانند بلیط بفروشند.

مدیر کل راه آن استان کرمان؛ علت حذف یک روز در میان قطار کرمان- تهران را اجرای بازسازی خط ریلی با سرعت بالا اعلام کرد و توضیح داد: با وجود حذف چند قطار اما با توجه به افزایش سالن‌ها در سال گذشته، حدود ۹ درصد افزایش مسافر داشتیم.

ارجونی با اشاره به دلایل حذف یک رام قطار گفت: اگر این قطار را حذف نمی کردیم، بازسازی به این سرعت انجام نمی‌شد و در این زمینه ۵۱ کیلومتر از بازسازی خط آهن کرمان - بافق را از شهریور سال گذشته تاکنون انجام دادیم.

وی با بیان اینکه به صورت روزانه بازدید ناظر در مبدا و حین حرکت قطار انجام می شود، خاطرنشان ساخت: برای رفاه حال مردم نظارت بر نظارت قطار نیز جدی پیگیری می شود.

حسینی‌ نژاد مسئول شرکت جوپار در راه آهن کرمان نیز اظهار کرد: دو رام قطار توسط شرکت واگن‌سازی زرند بازسازی شده و ۹ دستگاه واگن پنج ستاره ویژه خط کرمان _ تهران که در اراک بازسازی شده، نیز داریم.

وی با بیان این مطلب که اگر راه آهن مجوز دهد آمادگی افزایش رام قطار داریم، تصریح کرد: در سطح کشور ۹ رام قطار داریم.

بزرگترین پروژه بازسازی خطوط ریلی کشور در راه آهن کرمان

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ