آمریکا در تقلای گریز از تنگنای ایجاد شده ارتش یمن است

اقتصاد ایران: کارشناس مسائل یمن اعتقاد دارد که آمریکا در زمین و هوا و دریا و حتی ارتباطات دیپلماتیک تلاش دارد از تنگنایی که ارتش یمن برای غرب و تل آویو ایجاد کرده، بگریزد ولی این توانایی را ندارد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری تسنیم - فرید حائری؛ حملات آمریکا و انگلیس در 10 خرداد ماه به مناطق مسکونی و غیرنظامی در شهرهای صنعا، الحدیده و تعز یمن منجر به شهادت و زخمی شدن 16 نفر و زخمی‌شدن 41 نفر شد.

از سوی دیگر ارتش یمن در پاسخ به این حملات، شلیک مستقیمی به سمت ناو هواپیمابر آمریکا "آیزنهاور" در دریای سرخ کرد که این اقدام در نوع خود بی‌نظیر بود چرا که برای نخستین‌بار بود که به ناو آمریکا پس از جنگ جهانی دوم شلیک مستقیم می‌شود.

سخنگوی ارتش یمن ضمن محکوم کردن این حمله از سوی آمریکا و انگلیس گفت: ائتلاف آمریکا- انگلیس شهروندان یمنی را هدف قرار داد که مغایر با قوانین بین‌المللی و جنایت جنگی به تمام معناست.

تلاش آمریکا برای بازگشایی تنگه باب‌المندب

محمدپارسا نجفی کارشناس مسائل خاورمیانه و کشور یمن به خبرنگار تسنیم در این زمینه گفت: آمریکا در زمین و هوا و دریا و حتی ارتباطات دیپلماتیک تلاش دارد از تنگنایی که ارتش یمن برای غرب و تل آویو ایجاد کرد بگریزد ولی نمی‌تواند. تنگه باب‌المندب یک اهرم فشار خوبی برای فشار به غرب و رژیم صهیونیستی به‌شمار می‌رود.

وی گفت: یمن در هشت ماه گذشته نزدیک به 100 کشتی غربی و صهیونیستی را مورد حمله قرار داده و شش پهپاد ریپر را که هر کدام 15 میلیون دلار قیمت دارد را هم سرنگون کرده است.

کارشناس مسائل یمن نبرد اخیر آمریکا و یمن را به ضرر غرب و رژیم صهیونیستی توصیف کرد و افزود: نبرد اخیر بین آمریکا و یمن اثبات کرد هیچ گزینه‌ای برای آمریکا به منظور بازگشایی تنگه باب المندب وجود ندارد مگر آنکه آمریکا به خواسته‌های ارتش یمن و کمیته‌های مردمی تمکین کند. آمریکا در معادله‌ای که ارتش یمن و انصارالله تعیین کرده گرفتار است و هر بار که آمریکا برای تغییر وضعیت دست به حرکتی می‌زند یک مرحله جدید علیه آمریکا گشوده می‌شود. قطعاً حرکت اخیر ایالات متحده هم به ضرر غرب و رژیم صهیونیستی تمام خواهد شد. 

وی با اشاره به اینکه ارتش یمن اثبات کرد به طرز شگفت‌انگیزی آماده مقابله با آمریکا است گفت: یمن حتی برای این روزها از قبل برنامه‌ریزی هم کرده است؛ یمنی‌ها به فاصله کمتر از چند ساعت بعد از جنایات آمریکا، دست به حملات جدیدی به ناوگان جنگی آمریکا در منطقه زدند ولی این بار به جای ناوشکن‌های آمریکا مستقیم به ناو هواپیمابر آمریکایی موسوم به آیزنهاور که بیش از 100 هزار تن وزن دارد یورش بردند.

پارسا نجفی ادامه داد: اکنون برای آمریکا مشخص شد در صورت حمله به مناطق مسکونی یمن این آمریکاست که تاوان سختی می‌دهد چرا که یمن برای گسترش میدان نبرد علیه آمریکا و اسرائیل کاملا برنامه‌ریزی کرده و در حقیقت انصارالله یمن چند قدم از آمریکا جلوتر است.

وی افزود: از هشت ماه قبل تاکنون هوشمندی، واکنش سریع، برنامه‌ریزی و آمادگی ارتش یمن همواره آمریکا را غافلگیر کرده است؛ این درگیری هم باز همین نکته را اثبات کرد.

کارشناس مسائل یمن افزود: می‌دانیم که علاوه بر ناوگان دریایی، آمریکایی‌ها پایگاه‌های نظامی هم در منطقه پیرامون یمن دارند که می‌تواند اهداف آسانی برای یمنی‌ها باشد. برای مثال پایگاه نظامی آمریکا در جیبوتی، پایگاه ظفر در امارات، پایگاه العدید در قطر، پایگاه الصباح در کویت و پایگاه السلطان در عربستان و حتی پایگاه‌های آمریکا در کنیا و دیگو گارسیا.

وی تصریح کرد: آمریکا در معادله‌ای که ارتش یمن و انصارالله تعیین کرده گرفتار است و هر بار که آمریکا برای تغییر وضعیت دست به حرکتی می‌زند یک مرحله جدید علیه آمریکا گشوده می‌شود. 

وی ادامه داد: البته ناگفته نماند فرض آمریکا این بود که یمن واکنش شدیدی به این حمله جنایتکارانه به مناطق مسکونی استان الحدیده انجام نمی‌دهد و آن‌ها مراحل بعدی طرحشان را ادامه می‌دادند تا به بازگشایی تنگه باب‌المندب منجر شود اما اقدام سریع و کوبنده انصارالله یمن نشان داد آماده گسترش جنگ است. ضمن اینکه یمنی‌ها بارها اثبات کرده‌اند که برای دفاع از مردم یمن بهترین روش دفاعی را در تهاجم تلافی جویانه می‌دانند و این رویکرد را در جنگ قبلی که با ائتلاف عربستان و امارات داشتند هم به منصه ظهور رساندند.

این کارشناس افزود: به یاد آوریم که این آمریکا بوده که به علت ضعف نظامی بارها اعلام کرده خواهان گسترش جنگ نیست و حتی از دولت‌های مختلف اروپا، چین و حتی ایران درخواست کرده که مانع حملات یمن شوند. علت این ضعف آمریکا هم این است که در جنگ تنگه‌ها، آمریکایی‌ها بسیار ضعیف و آسیب پذیر هستند و چنانکه پیش‌بینی می‌شد آمریکا بعد از هشت ماه عملیات نظامی در دریای سرخ و خلیج عدن قادر به تأمین امنیت کشتی‌های رژیم صهیونیستی نبوده و حتی بعد از نخستین درگیری نظامی با قایق‌های یمنی در آذرماه 1402 کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی هم آماج حملات تلافی جویانه یمن قرار گرفتند.

نجفی گفت: به عبارتی دیگر از منظر مردمی هم افکار عمومی ملت یمن به ویژه در مناطق تحت اداره دولت نجات مستقر در صنعا به شدت از عملیات علیه رژیم صهیونیستی و بستن تنگه باب‌المندب حمایت می‌کنند و هر هفته این حمایت را در تظاهرات‌های میلیونی روزهای جمعه به رخ همگان می‌کشند. بنابراین آمریکا حتی توانایی ترساندن مردم یمن را هم ندارد لذا آنچه آمریکا علیه غیر نظامیان انجام داد غیر از جنایت جنگی خاصیت دیگری برای واشنگتن نداشته و نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: نکته مهم این است که در جنگ پیشین از سال 1394 تا سال 1401‌ که آمریکا و عربستان سعودی و امارات و انگلیس به یمن حمله کرده بودند انصارالله تنگه باب‌المندب را مسدود نکرد و بنابراین متجاوزان غربی از آن جنگ متحمل خسارت نمی‌شدند و در نتیجه دست متجاوزان برای بمباران مناطق مسکونی یمن باز بود اما در هشت ماه گذشته که دولت صنعا این آبراه را روی کشتی‌های رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن، بسته است فشار به اقتصادهای غربی اعمال می‌شود و آن‌ها می‌دانند با گسترش دادن نبرد خطر بسته شدن کامل این تنگه وجود دارد و لذا تاکنون از حمله‌هایی که در سال‌های قبل به شهرهای اصلی یمن انجام می‌دادند خودداری ورزیده بودند وگرنه آمریکا کمبود بمب و موشک ندارد و می‌تواند آن را استفاده کند اما ترس و بیم آن‌ها از واکنش انصارالله علیه اهداف نظامی و اقتصادی آمریکا و متحدانش است که تاکنون مانع از بمباران مناطق مسکونی یمن شده بود.

به عقیده این کارشناس، یمن در هشت ماه گذشته نزدیک به 100 کشتی غربی و صهیونیستی را مورد حمله قرار داده و شش پهپاد را هم سرنگون کرده است. نبرد 11 خرداد امسال اثبات کرد هیچ گزینه‌ای برای آمریکا به منظور بازگشایی تنگه باب المندب وجود ندارد مگر آنکه خواسته‌های انصارالله را تمکین کند. گام دیگر آمریکا در روزهای اخیر فعال کردن تنش مرزی با عربستان سعودی در خط تماس با استان صعده یمن بود که یورش متجاوزان سعودی در مرز این استان با تلفات ارتش سعودی خنثی شد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ