پخش زنده اولین پرتاب سرنشین‌دار فضاپیمای استارلاینر بوئینگ [لغو شد]

اقتصاد ایران: فضاپیمای استارلاینر بوئینگ امروز شنبه با پرتاب برفراز موشک اتلس ۵ در ساعت ۱۹:۵۵ به وقت ایران، دو فضانورد ناسا را به ایستگاه فضایی حمل خواهد کرد.

به‌روزرسانی (شنبه ۲۰:۱۸): تقریبا ۳ دقیقه مانده به پایان شمارش معکوس، پرتاب لغو شد. هنوز جزئیات بیشتری ارائه نشده است و مهندسان درحال بررسی مشکل هستند. پنجره بعدی برای پرتاب یکشنبه ۱۳ خرداد گشوده می‌شود.

خبر اصلی (شنبه ۱۵:۱۹): پس از سال‌ها تأخیر و چندین بدبیاری در هفته‌های اخیر، بوئینگ بار دیگر آماده است تا اولین مأموریت سرنشین‌دار فضاپیمای استارلاینر خود برای ناسا را در پروازی آزمایشی به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام دهد.

استارلاینر قرار است اولین فضانوردان خود را امروز شنبه ۱۲ خرداد در ساعت ۱۹:۵۵ به وقت ایران (۱۲:۲۵ به وقت محلی) برفراز موشک اتلس ۵ از مجتمع پرتاب فضایی ۴۱ در پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال فلوریدا پرتاب کند. در این مأموریت، فضانوردان ناسا شامل بری ویلمور و سونیتا ویلیامز در پرواز آزمایشی یک هفته‌ای به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام خواهند شد.

پخش زنده‌ی ناسا از پرتاب امروز که به‌طور رسمی «تست پرواز سرنشین‌دار» (CFT) نامیده می‌شود، از ساعت ۳:۴۵ به وقت ایران در کانال یوتیوب ناسا شروع می‌شود. شما کاربران زومیت می‌توانید از تقریباً یک ساعت پیش از پرتاب، پخش زنده را در همین صفحه تماشا کنید.

اگر همه‌چیز به خوبی پیش برود، استارلاینر بوئینگ سرانجام فضانوردان را امروز به فضا پرتاب می‌کند، یک روز بعد در ایستگاه فضایی بین‌المللی پهلو می‌گیرد و ۸ روز دیگر با فرود در بیابان جنوب غرب ایالات متحده به زمین بازمی‌گردد. پروازهای آزمایشی بدون سرنشین قبلی استارلاینر در منطقه‌ی نظامی حوزه موشکی وایت سندز در نیومکزیکو فرود آمدند.

ناسا استارلاینر بوئینگ را به‌عنوان یکی از دو وسیله‌ی حمل‌ونقل مسافربری برای پروازهای سرنشین‌دار به ایستگاه فضایی بین‌المللی انتخاب کرده است. فضاپیمای دیگر، کرو دراگون اسپیس ایکس است که دقیقاً چهار سال پیش اولین پرواز سرنشین‌دارش را انجام داد. بااین‌حال استارلاینر سال‌ها از برنامه عقب است و در پنج سال گذشته فقط دو پرواز بدون سرنشین، شامل یک مورد ناموفق در دسامبر ۲۰۱۹ و یک مورد موفق در مه ۲۰۲۲ انجام داده است.

خدمه اولین ماموریت سرنشین‌دار فضاپیمای استارلاینر
بری ویلمور و سونیتا ویلیامز.

پرواز اخیر به‌دلیل مشکل نشتی چند بار به تعویق افتاد. در اولین تلاش برای پرتاب در ۶ مه، کشف نشتی در موشک اتلس ۵ موجب به تعویق‌افتادن پرواز شد. مهندسان نشت بعدی را بعداً در خود استارلاینر پیدا کردند. سرانجام بوئینگ و ناسا هفته‌ی گذشته برای بار دوم توافق کردند که استارلاینر در یکم ژوئن آماده‌ی حمل اولین فضانوردان خود است.

اسکادران هواشناسی ۴۵ام نیروی فضایی ایالات متحده که وضعیت آب‌وهوا برای پرتاب امروز را نظاره می‌کند، می‌گوید احتمال مطلوبیت شرایط جوی در زمان پرتاب ۹۰ درصد است. اگر پرتاب روز شنبه به هر دلیل لغو شود، فرصت‌های پرتاب پشتیبان در تاریخ‌های دوم، پنجم و ششم ژوئن در دسترس هستند. اگر این فرصت‌ها نیز از دست بروند، بوئینگ و ناسا باید دست‌کم ۱۰ روز برای جایگزینی باتری‌های ضروری فضاپیما صبر کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ