از سرگیری برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل قطعات خودرو

اقتصاد ایران: عصر خودرو- رئیس داخلی‌سازی انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان ضمن اشاره به برگزاری پنج میز تعمیق ساخت داخل قطعات با دستاورد ۳۶.۷ هزار میلیارد تومانی حاصل از عقد قرارداد برای ساخت ۲۸۴ قطعه و تحقق ۶۵ الی ۷۰ درصد اهداف مجموع پنج میز برگزار شده، از فراهم شدن شرایط برای برگزاری میز ششم با هدف استفاده از ظرفیت سازندگان داخلی در داخلی‌سازی برخی قطعات که تاکنون داخلی‌ نشده‌اند، خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، مهدی مطلب‌زاده ضمن اشاره به اینکه از تیر ماه سال 1398 تا مهر ماه سال 1400، در مجموع پنج میز ساخت داخل قطعات خودرو تشکیل شده است، اظهار کرد: در این برگزاری پنج میز قبلی، انجمن صنایع همگن حضوری فعال در ایجاد سیستم این میزهای ساخت داخل داشت. در مجموع برای 284 قطعه و مجموعه، در این میزها با سازندگان مختلف قطعات  عقد قرارداد صورت گرفت.

رئیس داخلی‌سازی انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان، مجموع قراردادهای منعقد شده به صورت ریالی را 36.7 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تحقق همه‌ این قراردادها منجر به کاهش ارزبری حدود 400 میلیون یورویی در یکسال با تیراژهای موجود، می‌شد؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مجموع بین 65 تا 70 درصد از کل پروژه این پنج میز محقق شد.

وی ضمن گلایه از عدم ارائه‌ مشوق ها از سوی حاکمیت که تبدیل به یکی از مهم ترین چالش‌های پنج میز شد، تصریح کرد: در همان زمان، انجمن صنایع همگن به خودروسازان و حاکمیت 11  مشوق‌ پیشنهاد داد  که چهار مورد آن به خودروسازان برمی‌گشت و هفت مورد هم مشوق‌های حاکمیتی بود؛ اما متاسفانه هیچکدام از مشوق‌های حاکمیتی ارائه نشد و اصلا حاکمیت به موضوع ورود نکرد که بخواهد برای ساخت داخل تشویق‌هایی هم قائل باشد.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی خاطرنشان کرد: علیرغم همه‌ صحبت‌ها برای حمایت از ساخت داخل اما هنوز نمی‌دانیم که چرا حمایت از سرمایه‌گذار برای ورود به عرصه‌ تولید داخل و افزایش عمق داخلی‌سازی را نمی‌دانیم؛ "در بیان همه صحبت از تولید داخل می‌کنند اما درست زمانی که قرار است عمل‌گرایی صورت گیرد، همه پا پس می‌کشند؛ لذا حمایت در حد کلامی است و نه عمل!"

مطلب‌زاده ادامه داد: از سوی دیگر مشوق‌های خودروسازان نیز علیرغم توافق‌های شفاهی که صورت گرفته بود نیز در پی تغییرات مدیریتی و هیات مدیره‌ها و...، هیچ‌کدام محقق نشد و مدیران جدید زیر بار قول و تعهد مدیران قبلی نرفتند.

رئیس داخلی‌سازی انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان در تشریح مشوق‌های خودروسازان، اظهار کرد: یکی از این مشوق‌ها این بود که با قیمت تمام شده کف کارخانه، برای مدتی قطعه از قطعه‌سازانی که سرمایه‌گذاری کرده است، خریداری کند تا برای قطعه‌ساز صرفه اقتصادی داشته باشد و بتواند مسیر را ادامه دهد و سریع‌تر کار را پیش‌ببرد. همچنین پیشنهاد شد که خودروسازان خرید نقدی داشته باشند.

وی افزود: زمانیکه قرار است قطعه‌ای از خارج خریداری شود، بایستی حداقل از شش ماه قبل، تمام پول را به حساب قطعه‌ساز حواله می‌کنند تا قطعه تولید شود، حدود یکماه هم بار در مسیر کشور مقصد بر روی آب است و تا وارد شود و از گمرک ترخیص شود، یکماهی هم آنجا زمان می‌برد، بنابراین حدود هشت ماه طول می‌کشد تا قطعه به کف کارخانه برسد. ما نه‌تنها توقع پرداخت هشت ماه از پیش را نداریم، بلکه اعلام کردیم این هشت ماه را فراموش کنید و یکماه پس از آنکه قطعه‌ساز قطعه را تحویل داد، پول آن را بدهید؛ در همان زمان، در مدیریت‌های قبلی خودروسازان، این موضوع پذیرفته شد اما با روی کار آمدن مدیریت‌های جدید، این کار انجام نشد.

این فعال صنعت قطعه تصریح کرد: دیگر پیشنهاد مشوق‌های از سوی خودروسازان، می‌توان به قراردادهای برد-برد و عادلانه، ضمانت خرید بلند مدت، تضمین تک سورس بودن منبع تامین قطعات و... نیز اشاره کرد که متاسفانه عدم پایبندی خودروسازان به تعهدات خود در میزهای خودکفایی پنج گانه، عملا میزهای عمق ساخت داخل را از حالت اقتصادی خارج کرد. تبعا با روند اقتصادی در کشور و وجود تورم، سرمایه‌گذاری مقرون به صرفه نیست.

رئیس داخلی‌سازی انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان ضمن اشاره به درخواست ایران‌خودرو برای برگزاری میز ششم در همکاری با انجمن همگن قطعه‌سازان، گفت: برای میز ششم این تفاهم صورت گرفته و مقرر شده است که مشوق‌هایی که خواسته بودیم، در قراردادهایی که با قطعه‌سازان جدید منعقد می‌شود، ذکر شود و نه اینکه مجدداً به صورت شفاهی باشد و بعد زیر بار آن نروند.

برخی از قطعات وارداتی، داخلی‌سازی خواهند شد

مطلب‌زاده ادامه داد: بر این اساس طبق قولی که به ما داده شده، قراردادها به گونه‌ای که خواهد بود که صرفه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری داخلی قطعه‌ساز وجود داشته باشد و برخی از قطعاتی که تاکنون ساخت داخل نداشته و وارداتی هستند، داخلی‌سازی شوند.

عضو هیات مدیره انجمن همگن قطعه‌سازان متذکر شد: البته برخلاف میزهای ساخت داخل پنج‌گانه که برای داخلی‌سازی قطعات همه‌ خودروهای تولید داخل، برگزار شد، میز ششم صرفاً  به داخلی‌سازی قطعات محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو اختصاص دارد.

وی در رابطه با وضعیت میز ششم، گفت: در حال حاضر میز ششم در حال برگزاری است، قطعات مشخص شده‌اند و انجمن صنایع همگن در حال اطلاع‌رسانی است. در آینده نزدیک گردهمایی و همایشی برای قطعه‌سازانی که پتانسیل این کار را داشته باشند، برگزار خواهد شد تا این قطعه‌سازان وارد عمل شده و قراردادها منعقد شوند. در حقیقت هدف از برگزاری میز ششم داخلی‌سازی قطعات، استفاده از ظرفیت سازندگان داخلی برای ساخت آن قطعاتی است که تا کنون سازنده داخلی نداشته‌اند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ