تاکتیک‌های جنگی مقاومت چگونه ارتش اسرائیل را در غزه فلج کرد؟

اقتصاد ایران: ارتش رژیم صهیونیستی که با وجود حمایت همه‌جانبه آمریکا از آن در جنگ کنونی غزه قادر به پیش‌بینی روش‌ها و تاکتیک‌های جنگی گروه‌های مقاومت فلسطین نیست، به‌خاطر همین نقطه‌ضعف بزرگ خود طی ۸ ماه گذشته تلفات انسانی بی‌سابقه‌ای را متحمل شده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که 8 ماه از جنگ فرسایشی ارتش رژیم صهیونیستی علیه غزه می‌گذرد، با وجود اینکه این رژیم تلاش زیادی برای پنهان نگه‌داشتن آمار واقعی تلفات مادی و انسانی خود در جنگ انجام داده است، اما هر روز ابعاد جدیدی از خسارت‌های هنگفت اسرائیل آشکار می‌شود.

در همین زمینه گروه‌های مقاومت فلسطین به انتشار اطلاعات مستمر درباره ضربات و خسارت‌هایی که به ارتش دشمن وارد می‌کنند ادامه می‌دهند که آخرین مورد آن روز چهارشنبه هفته گذشته بود که در شرق رفح در جنوب نوار غزه بیش از 15 نظامی صهیونیست در درگیری با رزمندگان مقاومت کشته و یا زخمی شدند.

پیش از آن یکشنبه هفته قبل، مبارزان فلسطینی در یک عملیات پیچیده موفق شدند نظامیان صهیونیست را فریب دهند و به داخل یکی از تونل‌ها در اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه بکشانند و طی آن تلفات جانی قابل‌توجهی به ارتش دشمن وارد شد.

در حالی که ارتش رژیم صهیونیستی مدعی بود به‌طور کامل استراتژی گروه‌های مقاومت فلسطین را مورد بررسی قرار داده و از روش‌های عملیاتی آنها آگاه است اما هر روز در همه محورهای درگیری، مبارزان مقاومت غافلگیری‌های جدیدی برای نیروهای دشمن دارند.

دکترین نظامی موفق مقاومت در غزه

دکترین نظامی و رزمی پیشرفته گروه‌های مقاومت فلسطین به این صورت است که میزان تهدید دشمن و تسلیحاتی را که در اختیار آن است، در نظر می‌گیرد و بر همین اساس طرح‌های نظامی خود را به‌صورت پایدار و سازمان‌یافته طراحی می‌کند،
به‌عنوان مثال، رژیم اشغالگر که بدون توجه به هشدارهای بین‌المللی تصور می‌کرد با حمله به رفح می‌تواند حماس را برای پذیرش خواسته‌های اسرائیل در مذاکرات تحت فشار قرار دهد، اما متوجه شد نیروهای مقاومت فلسطین در رفح همانند سایر مناطق غزه کمین‌های پیچیده‌ای برای نظامیان اسرائیلی آماده کرده‌اند. طی این مدت، مقاومت از ده‌ها عملیات خود علیه اشغالگران در رفح خبر داد که بارزترین آنها هلاکت 15 نظامی صهیونیست در 18 مه بود که در آن مبارزان فلسطینی از فاصله صفر با نیروهای دشمن درگیر شدند.

«اسامه خالد» متخصص امور نظامی و امنیتی در این زمینه معتقد است: علاوه بر دکترین نظامی مقاومت که سبب شد خسارت‌های عمیقی به نظامیان اسرائیلی وارد شود گروه‌های مقاومت فلسطین بخش لجستیکی خود را تقویت کرده و روند پشتیبانی رزمی از نیروها را در میدان افزایش داده‌اند و این همان استراتژی‌ای است که از 24 سال گذشته توسط مقاومت فلسطین اتخاذ شده است.

تغییر سریع تاکتیک‌های مقاومت

«سعید زیاد» پژوهشگر امور سیاسی و راهبردی می‌گوید: توانایی گروه‌های مقاومت برای انجام عملیات‌های سنگین که خسارات گسترده به ارتش اسرائیل وارد می‌کند، ناشی از توانایی این گروه‌ها در تغییر تاکتیک‌های نظامی است که سبب شده است اشغالگران قدرت کار اطلاعاتی خود را از دست بدهند، زیرا تاکتیک‌های نظامی گروه‌های مقاومت به‌سرعت تغییر می‌کند و همین امر سبب می‌شود اطلاعاتی که دشمن از آنها به دست می‌آورد، کارساز نباشد.

این کارشناس امور راهبردی تأکید کرد: گروه‌های مقاومت بعد از بررسی تاکتیک‌های ارتش اسرائیل و سبک نظامی این ارتش توانستند بعد از آتش‌بس موقت که چند ماه قبل در غزه برقرار شد، برنامه‌های نظامی خود را اصلاح کنند و بعد از پایان این آتش‌بس با قدرت بیشتری جنگیدند. طرحی که مقاومت در این مرحله اتخاذ کرد مبتنی بر تقسیم نیروها به سه منطقه دفاعی بود که هر یک از آنها سبک جنگی خاص خود را داشتند.

وی اضافه کرد: بعد از پایان آتش‌بس موقت، نوار غزه به نقاط جنگی مستقل تبدیل شد که در آن نیروهای مقاومت در چند نقطه به‌شکل مستقل و متمرکز می‌جنگیدند و نقاط دیگر نقش حمایتی از آنها را داشتند و این همان چیزی است که ما در عملیات‌های مختلف مقاومت در هر یک از مناطق رفح و جبالیا می‌بینیم.

سعید زیاد تصریح کرد: مهمترین امتیاز گروه‌های مقاومت فلسطین این است که آنها قدرت تغییر سریع تاکتیک‌های خود را دارند؛ به‌خلاف ارتش اسرائیل که به‌شکل طولانی روی یک تاکتیک تمرکز می‌کند و نیروهای خود را بر اساس آن آموزش می‌دهد، این روند سبب شده است نیروهای مقاومت بتوانند خیلی سریع با متغیرهای میدان نبرد سازگار شوند، در حالی که نظامیان صهیونیست از چنین امتیازی برخوردار نیستند، این چیزی است که در حملات قدرتمند گردان‌های القسام در نبردهای جبالیا و محله الزیتون در ماه‌های اولیه جنگ روشن شد.

تغییر تاکتیک‌های رزمی مقاومت با گرایش آنها به عملیات‌های پیچیده و کمین‌ها که منجر به هلاکت شمار زیادی از نظامیان و افسران ارشد ارتش صهیونیستی می‌شود، معروف است.

تلفات انسانی ارتش اسرائیل در جنگ

ارتش رژیم صهیونیستی تاکنون از هلاکت 644 نظامی و مجروح شدن 3657 نظامی دیگر خود از ابتدای جنگ در 7 اکتبر 2023 خبر داده است، اما نهادهای مربوطه به‌ویژه بیمارستان‌های رژیم صهیونیستی گزارش می‌دهند که تعداد تلفات ارتش اسرائیل بسیار بیشتر از چیزی است که این ارتش اعلام می‌کند.

همچنین طبق اطلاعات مستندی که گردان‌‌های القسام منتشر می‌کنند، آمار تلفات انسانی ارتش صهیونیستی در عملیات‌های مقاومت بسیار بیشتر از آمار اعلام‌شده توسط این ارتش است، همچنین شایان ذکر است که درصد بالایی از کشته‌شدگان ارتش اسرائیل را افسران آموزش‌دیده و باتجربه آن تشکیل می‌دهند.

در اواسط ماه دسامبر، القسام یک عملیات کمین در محله الشجاعیه در غزه انجام داد که طی آن نیروهای مقاومت برای هدف قراردادن گروهی از نیروهای تیپ ویژه گولانی ارتش اسرائیل از مواد منفجره استفاده کردند و در پی آن ارتش رژیم صهیونیستی از کشته شدن 6 افسر و 4 نظامی خود در این عملیات خبر داد.

سعید زیاد، کارشناس امور راهبردی و سیاسی معتقد است: ارتش رژیم اشغالگر هنوز نتوانسته است روش‌های عملیات‌های مقاومت را بشناسد و بر همین اساس نمی‌تواند از نظامیان خود در محورهای مختلف درگیری با نیروهای فلسطینی محافظت کند؛ به‌ویژه اینکه مبارزان مقاومت فلسطین به‌طور عمده برای هدف قراردادن نیروهای دشمن از کمین‌های پیچیده استفاده می‌کنند که سبب می‌شود با کمترین هزینه، بیشترین تلفات را از دشمن بگیرند.

روحیه بالای نیروهای مقاومت

در حالی که رزمندگان مقاومت فلسطین با انگیزه و روحیه بالا می‌جنگند و همین امر امکان انجام عملیات‌های پیچیده را برای آنها فراهم می‌کند، نظامیان صهیونیست انگیزه‌های جنگی خود را از دست داده‌اند و با روحیه بسیار پایین و از روی اجبار می‌جنگند، به‌ویژه با توجه به فضای داخلی سنگین رژیم صهیونیستی و فشار شهرک‌نشینان برای پایان جنگ و بازگرداندن اسرای اسرائیلی از غزه.

حتی با وجود اینکه ارتش رژیم اشغالگر آمار واقعی تلفات خود را جهت جلوگیری از آسیب رسیدن به روحیه نظامیان و افسران پنهان می‌کند، اما نظامیان اسرائیلی که در میدان جنگ هستند واقعیت را می‌دانند و می‌بینند تلفاتی که ارتش اسرائیل در جنگ کنونی می‌دهد در مقایسه با همه جنگ‌های این رژیم بی‌سابقه بوده است.

همچنین کارشناسان معتقدند که روحیه بالای رزمندگان مقاومت فلسطین سبب شده است هیچ ترسی از جنگ با نظامیان دشمن نداشته باشند و  همین روحیه سطح عملیات‌های مقاومت را بالا می‌برد. همان‌طور که می‌بینیم گروه‌های مقاومت فلسطین با کمترین امکانات شمار قابل‌توجهی از خودروهای نظامی و تانک‌های ارتش صهیونیستی را منهدم کرده‌اند؛ تا جایی که ارتش اسرائیل اعلام کرد نصف تانک‌هایی را که از 10 سال گذشته به دست آورده بود، در نتیجه نبردهای غزه از دست داده است.

انتهای پیام/+

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ