سودان، آمریکا را عامل بحران این کشور میداند

اقتصاد ایران: معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان، جنگ داخلی این کشور را ساخته و پرداخته کشور آمریکا دانست و گفت که این جنگ در خاک آمریکا کاشته و جوانه زده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «مالک عقار»، معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان، جنگ داخلی این کشور را که بیش از یک سال است بین نیروهای واکنش سریع و ارتش این کشور شروع  شده، ساخته و پرداخته کشور آمریکا دانست و گفت که تخم این جنگ در خاک آمریکا «کاشته شده و جوانه زده است».

معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان گفت: جهان نمی‌خواهد سودان قوی و دارای حاکمیت باشد. عقار همچنین مخصوصا کشورهای انگلیس و فرانسه را به حمایت از شورشیان واکنش سریع متهم کرد.

حسین عوض، وزیر امور خارجه سودان نیز به نوبه خود این جنگ را «جنگ جهانی علیه سودان» دانست و وزارت امور خارجه انگلیس را به حمایت از شبه نظامیان واکنش سریع در شورای امنیت متهم کرد.

در همین راستا، سرلشکر «یاسر عطا»، معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان گفت که  فرانسه نیز به دنبال اسکان «اعراب آفریقایی» در سودان است.

جنگ داخلی سودان، به عرصه جدید‌ای برای دست درازی امارات به این کشور آفریقایی نیز شده است؛ به‌ طوری که دولت سودان چند هفته قبل به طور رسمی از امارات نزد شورای امنیت شکایت کرد.

شکایت دولت سودان از امارات نزد شورای امنیت به دلیل حمایت از نیروهای واکنش سریع به فرماندهی ژنرال الحمیدتی است. انگلیس در جلسه شورای امنیت در این خصوص ضمن تائید موضع نماینده خارطوم، خواستار توقف کمک های تسلیحاتی امارات برای مشارکت در توقف جنگ داخلی سودان شد.

مداخلات نظامی امارات در سودان پیش‌تر در جنگ داخلی لیبی هم به وقوع پیوسته بود و ابوظبی با حمایت تسلیحاتی و مالی از خلیفه حفتر وی را به قدرت رساند و از نگاه بسیاری از ناظران، همچنان مانعی در زمینه تشکیل دولت فراگیر در این کشور است. امارات در یمن هم با سازماندهی نیروهای شبه نظامی همچون نیروهای "العمالقه" و دیگر گروه های مسلح، مانع از بازگشت ثبات به یمن شده  است.

از 26 فروردین ماه سال گذشته نبرد میان ارتش و نیروهای واکنش سریع شروع شد که در جریان آن، هزاران غیرنظامی کشته و مجروح و دستکم 3 میلیون و 500 هزار نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند. اکنون میلیون‌ها سودانی نیازمند کمک‌های فوری بشردوستانه هستند.

 در نتیجه جنگ داخلی در سودان بیش از 15 هزار نفر طی یکسال گذشته جان خودشان را از دست داده‌اند و میلیون‌ها نفر نیز آواره شده‌اند. جنگ داخلی سودان درحالی ادامه دارد که نیروهای واکنش سریع به فرماندهی حمیدتی و تحت حمایت امارات، اتیوپی و چاد می باشند و در مقابل مصر از جنبه نظامی و قطر از نظر سیاسی و رسانه ای مهمترین حامیان دولت عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و شورای حاکمیتی سودان محسوب می شوند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ