جزئیات پیشنهاد ادعایی جدید صهیونیست‌ها برای آتش‌بس

اقتصاد ایران: پیشنهاد جدیدی که دیروز بایدن ادعا کرد اسرائیل برای آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا ارائه داده، در برخی زمینه‌ها تفاوت‌هایی با پیشنهاد اخیر میانجی‌ها که مورد موافقت حماس قرار گرفته بود، دارد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که صهیونیست‌ها به حملات وحشیانه خود به سراسر نوار غزه همچنان ادامه می‌دهند، شب گذشته «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد که تل‌آویو پیشنهاد جدیدی برای آتش بس در غزه و آزادی اسرا ارائه داده که این پیشنهاد به حماس منتقل شده است.

بایدن ادعا کرد که مرحله اول این پیشنهاد شامل آتش بس، عقب نشینی اسرائیل از غزه و آزادی تعدادی از اسراست. این پیشنهاد مبتنی بر سه مرحله است که نقشه راهی برای آتش بس و آزادی اسیران است و همچنین شامل بازگشت آوارگان غزه به منازلشان نیز می‌شود.

حماس نیز در واکنش به این ادعاهای بایدن اعلام کرد که این جنبش بر موضع خود مبنی بر تعامل مثبت با هرگونه پیشنهادی که مبتنی بر آتش بس دائمی، عقب نشینی کامل اشغالگران از غزه، بازسازی غزه و بازگشت آوارگان به مناطق خود و در نهایت رسیدن به یک توافق جدی برای مبادله اسرا باشد، تاکید دارد.

اما جزئیات پیشنهاد جدید رژیم صهیونیستی که بایدن از آن صحبت می‌کند، چیست؟

بایدن گفت که قطر پیشنهاد اسرائیل را به حماس منتقل کرده، در حالی که دوحه تاکنون واکنشی به این مسئله نداشته است. از طرف دیگر یکی از مقامات کاخ سفید اعلام کرد: این پیشنهاد جدید مشابه پیشنهادی است که حماس اخیراً با آن موافقت کرده بود و برخی تغییرات جزئی در آن ایجاد شده است.

جزئیات پیشنهاد جدید:

این پیشنهاد شامل سه مرحله است که هر مرحله به مدت 42 روز ادامه دارد و شامل آتش بس در نوار غزه، آزادی اسرا و بازسازی نوار غزه می‌شود.

مرحله اول

-مرحله اول 6 هفته طول می‌کشد و شامل آتش بس کامل و جامع و خروج نیروهای اشغالگر از همه مناطق پرجمعیت غزه است.

-آزادی شماری از اسرای اسرائیلی از جمله سالمندان و مجروحان در ازای آزادی صدها اسیر فلسطینی از زندان‌های اسرائیل، در این مرحله انجام می‌شود.

- در طول 6 هفتهِ مرحله اول، اسرائیل با حماس بر سر رسیدن به مرحله دوم مذاکره خواهد کرد که شامل پایان دائمی عملیات‌های نظامی است.

مرحله دوم

- این مرحله هم 6 هفته به طول می‌انجامد و شامل آزادی سایر اسرای اسرائیلی از جمله اسرای نظامی این رژیم و ادامه آتش بس است.

- بعد از آن مذاکرات برای رسیدن به مرحله سوم انجام می‌شود.

مرحله سوم

- این مرحله 6 هفته طول می‌کشد که شامل آغاز بررسی وضعیت بعد از جنگ غزه و بازسازی این منطقه است.

- جو بایدن اعلام کرد که بر اساس پیشنهاد جدید اسرائیل، غیرنظامیان فلسطینی می‌توانند به خانه‌های خود در تمام مناطق غزه از جمله شمال که محاصره سنگینی علیه آن اعمال شده بود برگردند.

- رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت که ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه افزایش می‌یابد و روزانه 600 کامیون وارد غزه می‌شود.

پیشنهاد قبلی که حماس با آن موافقت کرد، چه می‌گفت؟

اما پیشنهاد قبلی که توسط میانجی‌ها در 8 آوریل ارائه شد و حماس با آن موافقت کرده بود شامل آتش بس موقت، عقب نشینی نیروهای اسرائیلی به سمت شرق به دور از مناطق پرجمعیت در سراسر غزه و بازگشت آوارگان به خانه‌های خود در مرحله اول که 42 روز طول می‌کشید بود.

-در مرحله اول این پیشنهاد حماس خواستار عقب نشینی نیروهای اشغالگر از خیابان الرشید به سمت شرق در امتداد خیابان صلاح الدین شده بود تا به این ترتیب اجازه ورود کمک‌ها به غزه داده شود و روند بازگشت آوارگان به مناطق خود در غزه آغاز گردد.

-تردد آزاد شهروندان فلسطینی در سراسر غزه از دیگر خواسته‌های حماس در این مرحله بود. همچنین نیروهای اشغالگر اسرائیلی بعد از 14 روز باید از مرکز نوار غزه به ویژه محور نتساریم و محور میدان کویت در شرق صلاح الدین عقب نشینی می‌کردند و آوارگان فلسطینی می‌توانستند به مناطق خود در شمال غزه برگردند.

-در سطح کمک رسانی به غزه نیز جنبش حماس خواستار ورود مقادیر زیادی کمک جهت رفع نیازهای مردم از جمله در زمینه مواد غذایی، تجهیزات امدادی و سوخت شده بود که شامل 600 کامیون از جمله 50 کامیون سوخت می‌شد و از این تعداد باید 300 کامیون به شمال غزه منتقل می‌گشت.

- تامین سوخت مورد نیاز برای فعال سازی ایستگاه‌های برق، تامین تجهیزات لازم جهت آواربرداری، فعال سازی بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و نانوایی‌ها در همه مناطق غزه و ادامه این روند در همه مراحل توافق هم از دیگر خواسته‌های حماس در این مرحله بود.

- حماس همچنین در خصوص تبادل اسرا نیز تاکید داشت که در مرحله اول، اسرای غیرنظامی زن و کودک اسرائیلی (زیر 19 سال) آزاد می‌شوند و در مقابل، 30 کودک و اسیر زن فلسطینی در ازای آزادی هر یک از این اسرای اسرائیلی باید آزاد شوند که لیست آن هم توسط خود حماس ارائه می‌شود.

- همچنین بر اساس این پیشنهاد، قرار بود حماس اسرای اسرائیلی بالای 50 سال و همچنین اسرای بیمار اسرائیلی را آزاد کند؛ مشروط به اینکه اسرائیل در ازای هر یک از این اسرا 30 اسیر فلسطینی بالای 50 سال و بیمار را طبق لیستی که حماس ارائه می‌دهد آزاد کند.

- علاوه بر آن قرار بود حماس نظامیان زن اسرائیلی را که زنده هستند آزاد کند و در مقابل اسرائیل هم باید در ازای هر یک از این نظا میان زن اسرائیلی 50 اسیر فلسطینی را که 30 تن از آنها محکوم به حبس ابد بودند آزاد می‌کرد و لیست آن‌ها هم توسط خود حماس ارائه می‌شد. همچنین اسرائیل باید همه اسرای فلسطینی که در معامله «گلعاد شالیط» آزاد و سپس دوباره اسیر شده بودند را آزاد می‌کرد.

جزئیات تبادل اسرا در مرحله اول

-طبق پیشنهاد قبلی که میانجی‌ها ارائه داده و حماس هم با آن موافقت کرده بود قرار بر این بود که حماس در پایان هر هفته 3 اسیر اسرائیلی را در مرحله اول آزاد کند و همزمان با آن طرف اسرائیلی تعدادی از اسرای فلسطینی که قبلاً بر سر آنها توافق شده بود را طبق لیست ارائه شده توسط حماس آزاد می‌کرد.

- در پایان هفته ششم قرار شده بود حماس اسرای باقیمانده اسرائیلی را آزاد کند و همزمان با آن طرف اسرائیلی نیز تعداد مورد توافق اسرای فلسطینی را طبق لیست حماس آزاد کند.

-روند تبادل اسرا هم به میزان تعهد به بندهای توافق بستگی داشت، از جمله عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از غزه، بازگشت آوارگان به مناطق خود و ورود کمک‌ها به نوار غزه.

- تکمیل مراحل قانونی لازم برای حصول اطمینان از اینکه اسرای آزاد شده فلسطینی مجدداً اسیر نمی‌شوند نیز در همین مرحله انجام می‌گرفت.

-بر اساس این پیشنهاد، کلیدهای مرحله اول توافق نمی‌توانست مبنایی برای مذاکرات در مرحله دوم باشد.

- رفع محدودیت‌ها علیه اسرا و بازداشت شدگان فلسطینی در زندان‌ها و اردوگاه‌های اسرائیلی که بعد از آغاز جنگ غزه بازداشت شده بودند و بهبود وضعیت آنها، از جمله بندهای ذکر شده در مرحله اول توافق مذکور بود.

- همچنین قرار بر این بود که سازمان ملل متحد و آژانس‌های مربوطه آن از جمله آنروا و سازمان‌های بین‌المللی کار خود را برای ارائه خدمات بشردوستانه در تمام مناطق نوار غزه از سر بگیرند و این امر در تمام مراحل توافق ادامه داشت.

- بازسازی زیرساخت‌های برق، آب و فاضلاب، ارتباطات و جاده‌ها در تمام مناطق نوار غزه، ورود تجهیزات لازم برای بخش دفاع مدنی و آغاز عملیات آواربرداری ضمن همین بندها قرار داشت که باید در تمامی مراحل ادامه می‌یافت.

دیگر بندهای ذکر شده در مرحله اول توافق پیشنهادی مذکور نیز به شکل زیر بود:

- ورود کمک‌ها و تجهیزات لازم برای ایجاد سرپناه جهت اسکان آوارگانی که در جریان جنگ خانه‌های خود را از دست داده‌اند شامل 60 هزار مسکن موقت و 200 هزار چادر.

- دو برابر شدن و افزایش تعداد مسافران و بیماران و مجروحان که می‌توانند از گذرگاه رفح تردد کنند، به اضافه خروج تعداد مشخص از مجروحان نظامی از غزه برای درمان.

- از سرگیری عملیات‌های تجاری و انتقال کالا در نوار غزه بدون محدودیت.

- آغاز آماده سازی برای روند بازسازی کامل منازل، تاسیسات و زیرساخت‌های تخریب شده در غزه بر اثر جنگ، از جمله تهیه نقشه‌ها و تامین بودجه کافی برای صندوق بازسازی غزه و جبران خسارت آسیب دیدگان از این جنگ تحت نظارت شماری از کشورها و سازمان‌ها از جمله مصر، قطر و سازمان ملل متحد.

مرحله دوم

در مرحله دوم پیشنهاد مذکور قرار بود توافق مربوط به ایجاد تمهیدات لازم جهت بازگشت آرامش پایدار (آتش بس دائمی) و اعلام لازم الاجرا شدن آن قبل از شروع تبادل اسرا بین دو طرف تکمیل گردد.

-خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه هم ضمن بندهای توافق پیشنهادی مذکور در این مرحله بود.

مرحله سوم

-در مرحله سوم هم قرار بر این بود که اجساد و بقایای اسرای مرده بعد از شناسایی آنها بین دو طرف مبادله گردد.

-آغاز روند بازسازی جامع نوار غزه در مدتی که بیش از 5 سال طول نکشد تحت نظارت تعدادی از کشورها و سازمان‌ها از جمله مصر، قطر و سازمان ملل هم ضمن بندهای این مرحله قرار داشت.

-همچنین در این مرحله حماس خواستار رفع کامل محاصره نوار غزه شده بود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ