سودانی: تفاهمات مهمی برای امضا در سفر رئیسی به عراق داشتیم

اقتصاد ایران: نخست وزیر عراق با اشاره به نگاه کشورهای منطقه به پروژه جاده توسعه عراق با بیان اینکه با شهید رئیسی نیز در این خصوص تفاهماتی داشته است، یادآور شد: قرار بود این تفاهمات در سفر وی به عراق به امضا برسد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، شیاع محمد السودانی نخست وزیر عراق در مصاحبه با شبکه خبری "خبر ترک" در خصوص پروژه جاده توسعه که بین ترکیه و عراق در جریان است، گفت: این پروژه از بندر فاو آغاز می شود و تا اروپا امتداد دارد. پروژه بندر فاو از سال 2005 آغاز شده اما در دوره اخیر احتمام بیشتری به آن شده و فاز اول آن در سال جاری راه اندازی خواهد شد. پروژه جاده توسعه می تواند نه تنها عراق بلکه منطقه را به سمت امنیت و توسعه ببرد.

امنیت، اقتصاد و آب از محورهای گفتگویم با اردوغان بود

وی در خصوص سفر اردوغان به عراق اظهار داشت: امنیت، اقتصاد و آب از جمله محورهای مهم بین دو کشور است که در سفر آقای اردوغان نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پ ک ک در عراق از منظر پناهجویی بررسی می شود

نخست وزیر عراق در خصوص چالش پ ک ک بین عراق و ترکیه نیز گفت: ما به هیچ گروه مسلحی اجازه فعالیت علیه کشور همسایه را نمی دهیم. قانون این اجازه را نمی دهد و به همین دلیل این گروه را غیر قانونی اعلام کردیم. پ ک ک از دهه 80 میلادی تحت عنوان گروه پناهجو در عراق مستقر است. البته اقدامات امنیتی را برای محدود کردن این سازمان ‌آغاز کردیم و بخصوص در کمپها مانند کمپ مخمور تیم های امنیتی ما حضور داشته و هویت افراد حاضر در کمپ را ثبت و پس از تهیه گزارش آن را به سازمان ملل ارائه می دهند. همچنین برای اینکه مانع از ضربه خوردن امنیت کشور همسایه ترکیه شویم، نیروهای امنیتی ما در طول خط مرزی مستقر هستند.

وی در خصوص اینکه آیا پ ک ک در لیست گروههای تروریستی عراق جای خواهد گرفت یا نه؟، اظهار داشت: ما حضور این افراد را از منظر پناهجویی، حقوق داخلی و حقوق بین المللی دنبال می کنیم. اما نمی توان به فعالیت سازمانی اجازه داد. 

امکان حل مسئله پ ک ک مانند کمپ اشرف وجود دارد اما ترکیه هم باید تلاش هایی داشته باشد

سودانی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد همان اقدامی که در خصوص کمپ اشرف(درباره منافقین و تخلیه آنها از کمپ) انجام گرفت درباره عناصر پ ک ک نیز انجام شود، گفت: همه راه حل ها ممکن است اما ترکیه نیز در این خصوص باید تلاش هایی داشته باشد. بعضی اقدامات سیاسی می توان به ما در حل این مسئله نه چندان خوشحال کننده برای ما کمک کند. این مسئله بخشی از مسائل تجمیع شده مربوط به گذشته است.

تجربه مشترکمان با ایران می تواند با ترکیه تکرار شود

وی در خصوص امنیت اظهار داشت: ترکیه و عراق در خصوص امنیت هماهنگی دارند. امنیت ترکیه و حاکمیت ارضی عراق دو موضوع مهم هستند که ما درباره آنها مصمم بودیم. در این چارچوب بر سر یک طرح و هماهنگی در مناطق مرزی به تفاهم رسیدیم. تجربه مشترکمان با همسایه دیگرمان ایران را نیز به اشتراک گذاشتیم. با ایران بر سر رفع تنش موفق بودیم و آن مناطق به امنیت و ثبات رسید. با ترکیه نیز می توانیم همان کار را انجام دهیم.

درباره ساخت سد، کانال های آب و پروژه های زراعی با ترکیه همکاری خواهیم کرد

نخست وزیر عراق در خصوص مسئله آب بین دو کشور گفت: این موضوع سالهاست که به عنوان یک موضوع مهم و استراتژیک بین دو کشور مطرح است. همه می دانند که فرات و دجله از منابع مهم زندگی در عراق هستند. 75 درصد مردم عراق با کشاورزی سر و کار دارند. در سالهای گذشته در برخی مناطق شمالی و حتی میانی عراق برای تامین آب آشامیدنی با مشکلاتی روبرو بودیم. بر همین اساس با برادران ترکمان برای رسیدن به یک راه حل دائمی در مذاکره بوده ایم. آنها درباره استفاده از آب در عراق موضوعاتی را مطرح کردند که ما نیز همان دیدگاه را داریم. ترکیه در مدیریت آب تجربه جهانی خوبی دارد. درباره ساخت سدها، کانال های آب، اقدامات اصلاحی و پروژه های زراعی، کارشناسان دو کشور تلاش های زیادی به خرج داده اند که تفاهماتی حاصل شده است و در کوتاهترین زمان این پروژه های مشترک آغاز خواهد شد.

درباره پروژه جاده توسعه به ایران تفاهماتی داشتیم که قرار بود در سفر مرحوم رئیسی امضا شود

سودانی در خصوص موضع آمریکا و ایران درباره پروژه جاده توسعه نیز اظهار داشت: ما برای این پروژه به همه همسایگان و کشورها و مجامع بین المللی اطلاع دادیم. پس از آن گفتگوهایمان با همسایگان از جمله ایران را آغاز کردیم. حتی با رئیس جمهور مرحوم ایران آقای رئیسی نیز در این خصوص تفاهماتی داشتیم که قرار بود در سفرش به عراق به امضا برسد. قرار بود رئیسی در 29 می به عراق سفر کند. می دانید که ایران همسایه مهمی است که جایگاه استراتژیکی دارد. پروژه راه ابریشم چین و پروژه روسیه(کریدور شمال جنوب) از ایران می گذرد. امکان عبور این جاده ها از عراق نیز ممکن است و از طریق سوریه به مدیترانه و عربستان سعودی به دریای سرخ محتمل است. ما شاهد تقاضای همه کشورهای اطراف برای هماهنگی با پروژه راه توسعه عراق و مشارکت در این پروژه هستیم. آمریکا در این خصوص موضع منفی نداشت، برعکس ما همواره شاهد حمایت این کشور از پروژه های توسعه ای بوده ایم.

مرحوم رئیسی فردی بسیار محترم، سازنده و مصلح بود

وی در پاسخ به این سوال که پس از درگذشت ابراهیم رئیسی روابطتان با ایران چگونه خواهد شد، اظهار داشت: این حادثه خیلی تلخی بود. آقای رئیسی رئیس جمهور ایران، بسیار مورد احترام، بسیار سازنده و مُصالح بود. بدون شک روابطمان با ایران بسیار استراتژیک است و از این حادثه تاثیر زیادی نمی گیرد. نبود رئیسی یک از دست دادن بزرگ بود اما نهادهایی هستند که تداوم را تضمین می کنند. ما با آقای مخبر دیدار کردیم و او نیز تداوم روند سیاسی، استراتژیک و اقتصادی بین دو کشور را مورد تایید قرار داد. 

همواره در کنار مردم فلسطین هستیم

نخست وزیر عراق در خصوص قضیه فلسطین نیز گفت: ما در آرمان فلسین رویکردی اصولی و مرکزی داریم. موضع ما در خصوص اشغال و حملات اسرائیل پس از 7 اکتبر روشن است. این حملات دروغین بودن مجامع بین المللی و چهره واقعی اسرائیل اشغالگر را نشان داد. ما همچنین از موضع اصولی ترکیه تقدیر می کنیم بخصوص در دوره اخیر که اسرائیل را بایکوت اقتصادی کرد. ما در کنار مردم فلسطین هستیم، مقاومت و مبارزه آنها را نیز حمایت می کنیم.

رسمیت به اسرائیل در عراق جرم است/ دنبال طرح دو دولتی نیستیم

سودانی در پاسخ به این سوال که آیا عراق از طرح دو دولتی در فلسطین حمایت می کند؟ اظهار داشت: ما قانونی داریم که افرادی که خواستار مشروعیت بخشی به اسرائیل هستند را مجازات می کند. تشکیلات اسرائیل یک اشغال آشکار است که حقوق ملت فلسطین را غصب کرده است. ما نیز به عنوان دولت در این مسیر هستیم و مسئولیت اجرای قانون را داریم.

به دنبال میانجیگری بین سوریه و ترکیه هستیم

وی در خصوص وضعیت سوریه و امکان میانجیگری بین دمشق و آنکار از سوی بغداد نیز گفت: امنیت و ثبات در سوریه، امنیت ملی و ثبات عراق است. امروز بخش زیادی از خطرات تروریستی متوجه عراق بدلیل ناتوانی کنترل باقیمانده های داعش و دیگر گروههای تروریستی از سوی دولت سوریه، کمپهای آنجا و زندانهای تروریستهاست. این برای ما یک منبع بزرگ نگرانی و خطری برای امنیتمان است. ما برای امنیت و ثبات در سوریه تلاش های خود را به خرج دادیم و همچنین برای عضویت مجدد سوریه در اتحادیه عرب تلاش کردیم. در خصوص گفتگو و تفاهم با سوریه، با ترکیه همفکر هستیم زیرا منبع خطرات تروریستی که ترکیه را تهدید می کند به دلیل عدم کنترل سوریه بر آن مناطق است.

نخست وزیر عراق ادامه داد: عراق برای نزدیکی عربستان و ایران نقش فعالی را بازی کرد. امروز بین آنها روابط خاصی است که ساده نبود زیرا روابط به موازات روندی پر تنش پیش می رفت. اما موفق شدیم و منطقه نیز از آن بهره برد. ما تلاش می کنیم چنین مبنایی برای آشتی و گفتگو بین سوریه و ترکیه نیز ایجاد کنیم.

 سودانی در این خصوص که آیا با اردوغان و اسد در این باره گفتگو کردید، افزود: قطعاً در این خصوص دیدارها و گفتگوها ادامه دارد و انشالله به زودی در این خصوص مراحلی وجود خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ