تلاش وزارت بهداشت برای افزایش تعداد مراکز سلامت روان جامعه‌نگر به 400 مرکز

اقتصاد ایران: نقطه قوت مراکز سراج وجود مددکاران اجتماعی است/ دانش‌آموزان غربال شده به مراکز سراج ارجاع داده می‌شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، رئیس اداره تحول دفتر سلامت روان وزارت بهداشت از فعالیت 100 مرکز سلامت روان جامعه‌نگر در کشور خبر داد و گفت وزارت بهداشت در تلاش است تا تعداد این مراکز به 400 مرکز افزایش یابد.

ریحانه فیاض با بیان اینکه مراکز سلامت روان جامعه‌نگر اکنون به مرحله ملی‌شدن رسیده است، اظهار کرد: «تا بهمن ماه سال گذشته فعالیت این مراکز در مرحله آزمایشی بود و فقط 23 مرکز فعال داشتیم اما در عرض یک‌سال با اثربخشی و ارزیابی‌های انجام شده و همچنین اثرات مثبتی که همین 23 مرکز داشتند و همچنین توجهات شهید جمهور و وزارت بهداشت، مراکز سلامت روان جامعه‌نگر به صورت ملی درآمد.»

تعداد مراکز سلامت روان به 400 مرکز خواهد رسید

وی ادامه داد: «ما توانستیم تا دهه فجر سال گذشته این مراکز را به 100 عدد در سراسر کشور برسانیم و همچنین در تلاش هستیم تا این تعداد به 400 مرکز در کشور برسد؛ البته در این مسیر نیازمند جلب حمایت دستگاه‌های مختلف هستیم و باید کارهای مشترکی را با کمک فرمانداری‌ها و وزارت کشور انجام دهیم. همچنین بحث‌های مالی در این راه از موضوعات مهم و قابل توجه است.»

فیاض بیان کرد: «اکنون این 100 مرکز افتتاح شده و شروع به فعالیت کرده‌اند. این مراکز در شهرستان‌ها زیر نظر دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند و به مرحله مراجعه‌پذیری رسیده‌اند. البته لازم به ذکر است فعالیت این مراکز به‌صورت مستقیم نبوده و مراجعه‌پذیری از سوی خانه‌های بهداشت است.»

در مراکز سراج فعالیت به‌صورت معاونت مشارکتی است

مدیر دفتر تحول در دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، گفت: «افراد در ابتدا به مراکز و خانه‌های بهداشت رجوع می‌کنند تا مورد تشخیص قرار گیرند و در صورت عدم صلاحیت روانی با تشخیص پزشک به مراکز سراج ارجاع داده می‌شوند. در آنجا فعالیت به صورت مشارکتی است و افراد از خدمات مشترک روان‌شناس، روان‌پزشک و مددکار اجتماعی به صورت تیمی استفاده می‌کنند.»

نقطه قوت مراکز سراج وجود مددکاران اجتماعی است

فیاض با بیان اینکه نقطه قوت این مراکز وجود مددکاران اجتماعی است، تصریح کرد: مولفه جامعه‌محور بودن خدمات در این مراکز امری مهم و قابل توجه است.»

رئیس اداره تحول دفتر سلامت روان وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه یکی از راه‌های ارتقای سلامت روانی، آموزش به دانش‌آموزان است، گفت: «آموزش مهم است اما کافی نیست. باید وزارت‌خانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش با هم هماهنگ شوند تا این موضوع در بین دانش‌آموزان جدی گرفته شود و خود دانش‌آموز نیز به سلامت روان خود اهمیت دهد.»

وی افزود: «البته هماهنگی‌هایی در این زمینه وجود دارد و وزارت آموزش‌وپرورش در حال برگزاری کارگاه‌های مختلف و غربال‌گری‌های سلامت روان برای دانش‌آموزان است و افراد غربال شده به مراکز سراج ارجاع داده می‌شوند.»

فیاض خاطرنشان کرد: «در رابطه با محتوا و سایت‌های آموزشی آمورش و پرورش با وزارت بهداشت هماهنگ هستند و از امکانات یکدیگر استفاده می‌کنند. طبقه کودک و نوجوان برای وزارت بهداشت بسیار مهم است. در مراکز بهداشت آموزش روان‌شناختی برای این قشر وجود دارد و در حال اصلاح و ارتقاء محتواها در این زمینه هستیم.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ