نشست تخصصی «مکتب هنر رضوی» در بوشهر برگزار شد

اقتصاد ایران: بوشهر- نشست تخصصی «مکتب هنر رضوی گامی در بازشناخت و بازتاب انگاره‌های قدسی در هنر و معماری معاصر» در بوشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس آموزشکده فنی و حرفه ای دختران بوشهر صبح شنبه در نشست تخصصی «مکتب هنر رضوی گامی در بازشناخت و بازتاب انگاره‌های قدسی در هنر و معماری معاصر» گفت: تربیت نیروی کارآمد و تکنسین متخصص مورد نیاز بازار کار از محاسن دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.

زهرا حاجیانی افزود: حسن دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این است که نیروی کارآمد و تکنسین متخصص برای صنعت و بازار کار تربیت می‌کند و دانشجویان پس از فارغ التحصیلی می‌توانند به راحتی وارد عرصه کار شوند.

حاجیانی ادامه داد: آموزشکده فنی و حرفه ای دختران بوشهر ۱۴۲۰ دانشجو را در هفت رشته کاردانی و هشت رشته کارشناسی تحت آموزش خود دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر زیرساخت‌ها به‌روزرسانی شود آموزشکده فنی و حرفه ای دختران بوشهر با شتاب بیشتری در مسیر رشد و توسعه حرکت می‌کند و می‌تواند با تربیت نیروی تکنسین فنی برای توسعه اشتغال در صنایع مرتبط که نیاز مهم استان و کشور است، گام‌های مؤثری بردارد.

مدیر کلان پروژه مکتب هنر رضوی و مشاور مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با اشاره به نقش هنر در ارائه معارف حضرت امام رضا (ع) اظهار کرد: این مؤسسه، یکی از بال‌های فرهنگی آستان قدس رضوی است که رسالت مهم زمینه‌سازی اشاعه و ترویج معارف و آموزه‌های رضوی را در قالب ابزارها و عناصر فرهنگی دنبال می‌کند. استفاده تخصصی از زبان هنر نیز مهمترین حوزه‌ای است که در این مؤسسه پیگیری می‌شود تا این سیاست محقق شود.

نشست تخصصی «مکتب هنر رضوی» در بوشهر برگزار شد

محمد جواد استادی با اشاره به این فرموده حضرت رضا (ع)؛ «اگر مردم زیبایی‌های سخن ما را می‌دیدند، بی‌شک از ما پیروی می‌کردند»، گفت: این روایت، مبنای فکری ما در مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی به عنوان یک مؤسسه مسئله محور است.

استادی ادامه داد: در واقع این مؤسسه، مکتب هنر رضوی را به عنوان دال مرکزی خود مطرح می‌کند و این مکتب نیز برگرفته از کلام نورانی حضرت رضا (ع) است. به این معنا که ما باید بتوانیم به کمک ابزار مهمی به نام هنر، تجلی‌بخش زیبایی معانی کلام و سیره حضرت رضا (ع) در قالبی محسوس و ملموس برای مردم باشیم.

وی تصریح کرد: به عبارتی دیگر، حوزه ذهنی و انتزاعی که شاید برای همگان قابل درک نباشد را به کمک هنر به فرم‌های محسوس که نه تنها مسلمانان و شیعیان بلکه تمام انسان‌ها بتوانند از آن استفاده کنند، تبدیل کنیم، چراکه تعالیم و آموزه‌های رضوی این قابلیت را دارند که زندگی‌بخش برای تمام انسان‌ها باشند.

در ادامه این پژوهشگر مطالعات فرهنگی بیان کرد: به طور نمونه «عیون اخبار الرضا» به عنوان کتاب کلام نورانی حضرت رضا (ع) مملو از آموزه‌های بلندی است که به صورت مستقیم برای بسیاری از اقشار جامعه قابل درک مستقیم نیست.

وی افزود: در این بین، یکی از رسالت‌های مهم آستان قدس رضوی در حوزه هنر این است که این کلام نورانی را به فرم‌هایی تبدیل کند که طیف‌های مختلف انسان‌ها بتوانند از آن استفاده کنند و غیرمستقیم تحت تأثیر آن قرار گیرند.

استادی گفت: در حقیقت، هنر به دلیل جهان‌شمول بودن آن، زبان عاطفی، عمق تأثیر و جذابیتش می‌تواند بر روی همگان تأثیر بگذارد. بدین‌ترتیب مکتب هنر رضوی، تلاش می‌کند آن فضای ذهنی را ملموس و عینی کند.

نشست تخصصی «مکتب هنر رضوی» در بوشهر برگزار شد

نشست تخصصی «مکتب هنر رضوی گامی در بازشناخت و بازتاب انگاره‌های قدسی در هنر و معماری معاصر» به همت انجمن علمی معماری آموزشکده فنی و حرفه ای دختران بوشهر الزهرا و با همکاری مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، فراکسیون معماری اسلامی اتحادیه معماری و مرمت و شهرسازی ایران، قرارگاه جهادی افسران ولایت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)، اداره امورفرهنگی، بسیج دانشجویی، انجمن علمی گرافیک و طراحی دوخت آموزشکده فنی و حرفه ای دختران بوشهر، انجمن علمی معماری دانشگاه شیراز، انجمن علمی معماری دانشگاه یزد، انجمن علمی معماری دانشکده فنی حرفه ای شریعتی تهران، انجمن علمی معماری دانشگاه هنر اسلامی تبریز، انجمن علمی معماری دانشگاه محقق اردبیلی، انجمن علمی معماری دانشگاه رازی کرمانشاه و انجمن علمی معماری و مرمت دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد.

پس از برگزاری این نشست و بازدید محمد جواد استادی مدیر کلان پروژه هنر رضوی و مشاور مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و محمد فنودی مسئول مکتب هنر رضوان از نمایشگاه دستاوردهای دانشجویی، محصولات دانشجویان رشته‌های معماری، طراحی دوخت و گرافیک آموزشکده فنی و حرفه ای دختران بوشهر مقرر شد، تفاهم نامه همکاری پژوهشی به منظور اشتغال و تجاری سازی محصولات هنری دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر با مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی منعقد شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ