اوکراین| تلاش زلنسکی برای گسترش استفاده از تسلیحات آمریکایی

اقتصاد ایران: تبادل ۷۵ اسیر روسی و اوکراینی، مخالفت زلنسکی با مذاکره با مسکو، اعزام اولین مربیان نظامی فرانسوی به اوکراین، توافق امنیتی ایسلند و سوئد با کی‌یف، مخالفت با حضور سربازان آلمانی در اوکراین و عدم شرکت چین در اجلاس سوئیس، از جمله رویدادهای مهم جنگ هستند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "پولیتیکو" روز جمعه به نقل از دو تن از مقامات آگاه در دفتر ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین فاش کرد که کی‌یف از لغو کامل محدودیت جغرافیایی اعمال شده از سوی ایالات متحده برای حمله به خاک روسیه با تسلیحات آمریکایی ناامید شده و قصد دارد در مورد گسترش امکانات ارتش اوکراین در این خصوص با مقامات پنتاگون گفتگو کند.

به نوشته این نشریه، زلنسکی در نظر دارد روز شنبه اول ژوئن در جریان نشست امنیتی آسیایی "گفتگوی شانگری-لا" که در سنگاپور برگزار می‌شود، با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در این باره گفتگو کند. گفته شده که موضوع گسترش امکان استفاده از تسلیحات آمریکایی جایگاه اصلی را در این مذاکرات به خود اختصاص خواهد داد.

پیش از این پولیتیکو نوشت که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به طور مخفیانه به اوکراین اجازه داده تا با سلاح‌های آمریکایی به خاک روسیه حمله کند، البته ظاهراً  این تأیید فقط برای مناطقی از خاک روسیه در مجاورت منطقه خارکف اعمال می‌شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه در واکنش به این گزارش، یادآور شد که در این صورت ایالات متحده بیش از گذشته خود را درگیر مناقشه در اوکراین می‌کند، زیرا کی‌یف قبلاً نیز با سلاح های آمریکایی به عمق خاک روسیه حمله کرده است.

او در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: «ما در مورد این تصمیم خاص چیزی نمی‌دانیم. ولی به طور کلی تلاش برای حمله به خاک روسیه با سلاح‌های ساخت آمریکا همواره انجام می‌شود و این برای ما کافی است و افزایش دخالت مستقیم ایالات متحده در این درگیری را نشان می‌دهد.»

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و بیست و نهمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

تبادل اسرای جنگی بین روسیه و اوکراین بعد از 4 ماه وقفه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که مبادله اسیران جنگی با طرف اوکراینی بر اساس فرمول "75 در ازای 75" در روز جمعه انجام گرفت. موافقت با این تبادل زندانیان با میانجیگری امارات متحده عربی تحقق یافت.

طبق این اطلاعات، در نتیجه مذاکرات انجام شده، 75 نیروی نظامی روسیه که در اوکراین برای مدت طولانی در اسارت بودند، از قلمرو تحت کنترل کی‌یف به روسیه بازگردانده شدند و در عوض 75 اسیر جنگی به نیروهای مسلح اوکراین تحویل داده شد.

وزارت دفاع روسیه با اشاره به اینکه نظامیان روسیه بلافاصله کمک‌های پزشکی لازم را دریافت کردند، یادآور شدکه این افراد در اسارت در خطر مرگ قرار داشتند.

نظامیان روسی آزاد شده شب گذشته با یک هواپیماهای ترابری نظامی نیروهای هوا-فضای روسیه بلافاصله برای درمان و توانبخشی در موسسات پزشکی وزارت دفاع روسیه به مسکو منتقل شدند.

این تبادل اسرا بعد از حدود چهار ماه وقفه انجام گرفت، زیرا طرف اوکراینی روند مذاکرات را به بهانه‌های غیرمنطقی به تاخیر انداخته بود.

چند روز قبل، دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گزارشی منتشر کرد که این واقعیت را تایید کرده که اسیران جنگی روسی در اوکراین مورد شکنجه، ضرب و شتم و خشونت قرار دارند. مقامات کی‌یف هیچ واکنشی به این گزارش نشان نداند. 

زلنسکی بار دیگر مذاکره با روسیه را رد کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه در مصاحبه با روزنامه گاردین بار دیگر تاکید کرد که مذاکره با طرف روسی را رد می‌کند و چنین اقدامی را غیرواقع بینانه خواند.

به عقیده او، توافق صلح برای کشورش صرفاً یک «تله» خواهد بود. 

علاوه بر این، زلنسکی افزود که هنوز تسلیحات نظامی جدید آمریکایی به ارتش اوکراین تحویل داده نشده و گفت: امکان استفاده از "سلاح‌های دوربرد قدرتمند" بیشتر برای اهداف در خاک روسیه برای او مهم است.

زلنسکی توضیح داد که ایالات متحده باید به اوکراین اعتقاد بیشتری داشته باشد و بدون کمک واشنگتن، ممکن است سایر متحدان به این کشور اجازه استفاده از تسلیحات دوربرد خود را به کی‌یف دهند.

پیش از این ولادیمیر پوتین،رئیس جمهور روسیه گفته بود که مسکو هرگز مذاکره با اوکراین را رد نکرده ، البته مذاکرات باید بر اساس عقل سلیم باشد و نباید با اولتیماتوم از سر گرفته شود. به گفته پوتین، همچنین برای روسیه مهم است که مطمئن باشد در چنین موردی با مقامات قانونی در کی‌یف طرف باشد.

اختصاص 2.2 میلیارد دلار دیگر توسط صندوق بین المللی پول برای اوکراین 

صندوق بین المللی پول (IMF) و مقامات اوکراینی به عنوان بخشی از چهارمین بررسی وضعیت اقتصادی این کشور به توافقات اولیه دست یافتند.

صندوق بین المللی پول روز جمعه با اعلام این مطلب، یادآور شد که تصمیم نهایی در مورد ارسال بخشی جدید کمک مالی به کی‌یف به مبلغ 2.2 میلیارد دلار از طریق تسهیلات اعتباری تمدید شده EFF مصوب مارس 2023 به زودی اتخاذ خواهد شد.

به گزارش دفتر مطبوعاتی این موسسه بین المللی، طرفین موفق شدند بر اساس نتایج ارشناسی سازوکار چهار ساله EFF به توافق اولیه برسند و با توجه به تایید هیات مدیره صندوق، اوکراین به مبلغی در حدود 2.2 میلیارد دلار دسترسی خواهد داشت.

در عین حال، صندوق بین المللی پول به دلیل ادامه درگیری نظامی در این کشور، آینده اوکراین را نامشخصی ارزیابی می‌کند.

در مجموع، در چارچوب توافقنامه چهار ساله EFF منعقد شده در بهار سال 2023، قرار است 15.6 میلیارد دلار به اوکراین منتقل شود.

بلژیک اجازه استفاده کی‌یف از F-16 در خارج از اوکراین را نمی‌دهد

الکساندر دو کرو، نخست وزیر بلژیک شب گذشته، جمعه، در جریان سفر خود به ایالات متحده تاکید کرد که جنگنده‌های F-16 که بروکسل در حال انتقال آنها به کی‌یف است، باید منحصراً در خاک اوکراین مورد استفاده قرار گیرند.

او به خبرنگاران گفت: «توافق بسیار واضح است. جنگنده‌هایی تحویل داده شده فقط می‌توانند در خاک اوکراین استفاده شوند. این شرط در توافقی ه ما منعقد کرده ‌ایم، با صراحت آمده و من به آن پایبند باقی خواهم ماند.»

نخست وزیر یادآور شد که توافق امضا شده با رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی که شامل تحویل 30 فروند F-16 توسط بلژیک تا پایان سال 2028 است، بلژیک را به بزرگترین تامین کننده هواپیماهای جنگنده برای نیروی هوایی اوکراین تبدیل خواهد کرد.

پیش از این، آجا لیابیب، وزیر امور خارجه بلژیک گفت که بروکسل تا پایان سال 2028،  30 فروند جنگنده F-16 به کی‌یف تحویل خواهد کرد.

توافقنامه مربوط به کمک نظامی بلژیک به کی‌یف در جریان سفر زلنسکی به بروکسل در تاریخ 28 مه امضا شد.

نماینده پارلمان اوکراین از اعزام اولین مربیان فرانسوی خبر داد

آالکسی گونچارنکو، نماینده پارلمان اعلای اوکراین شب گذشته اعلام کرد که نخستین گروه از مربیان نظامی از فرانسه در حال حاضر راهی اوکراین شده است.

او در کانال تلگرامی خود نوشت: منابع من گفته‌اند که اولین گروه از مربیان فرانسوی از هم اکنون در حال عزیمت به اوکراین هستند.

یک روز قبل، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که اطلاعات مربوط به آمادگی فرانسه برای اعزام ارتش خود به خاک اوکراین تایید شده است.

شولتز: آلمان نمی‌خواهد سربازی به اوکراین بفرستد

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان روز جمعه بار دیگر تاکید کرد که برلین نمی خواهد نیروهای نظامی خود را به خاک اوکراین بفرستد. او گفت: «ما با اعزام سربازانمان به آنجا مخالفیم.»

علاوه بر این، شولتز پیشنهاد ایجاد منطقه پرواز ممنوع در خاک اوکراین را اقدامی خطرناک خواند و یادآور شد که چنین اقدامی می‌ تواند به درگیری مستقیم بین ناتو و روسیه منجر شود.

مخالفت پارلمان لیتوانی با اعزام نظامی به اوکراین

تعدادی از نمایندگان پارلمان لیتوانی با اعزام مربیان نظامی این کشور به اوکراین مخالفت کردند و نامه‌ای برای رئیس جمهور گیتاناس نائوسدا، با درخواست آموزش سربازان اوکراینی فقط در خاک لیتوانی تهیه و فرستادند.

ده تن از اعضای اپوزیسیون پارلمان در این نامه از رئیس جمهور لیتوانی خواستند که با دقت تمام تهدیدات مربوط به اعزام مربی نظامی به اوکراین را مطالعه کرده و تنها پس از آن تصمیم نهایی را در مورد اعزام سربازان لیتوانیایی به اوکراین بگیرد. 

بلینکن: در اجلاس واشنگتن روی ایجاد «پلی» بین اوکراین و ناتو کار می‌شود

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه وعده داد که کشورهای عضو ناتو در اجلاس سران این ائتلاف در واشنگتن در ماه جولای، به روی ایجاد یک "پل" بین این بلوک نظامی برای اوکراین کار خواهند کرد. 

بلینکن پس از نشست وزرای خارجه ناتو در پراگ گفت: در نشست سران ناتو، ما قصد داریم گام‌های مشخصی برداریم تا اطمینان حاصل کنیم که اوکراین به این اتئتلاف یک قدم نزدیک‌تر می‌شود. ما سعی خواهیم کرد مطمئن شویم که پلی برای عضویت وجود خواهد داشت.

وی همچنین تاکید کرد که کشورهای عضو اتحادیه قصد دارند ادغام اوکراین با ناتو را ارتقا دهند. نشست بعدی ناتو از 9 تا 11 جولای در واشنگتن برگزار خواهد شد.

پیش از این، جیمز اوبراین، مشاور وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا گفته بود که ایالات متحده انتظار ندارد در نشست سران واشنگتن از اوکراین برای پیوستن به ناتو دعوت شود.

پیشنهاد دبیرکل ناتو برای اختصاص سالانه 40 میلیارد یورو برای کمک به اوکراین

ینس استولتنبرگ، دبیرکل اتحاد روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه در پراگ، پیشنهاد کرد که کشورهای ناتو باید سالانه 40 میلیارد یورو برای حمایت از کی‌یف اختصاص دهند و این اقدام باید بدون شکست انجام شود.

او گفت: «از سال 2022، متحدان سالانه حدود 40 میلیارد یورو به اوکراین کمک کرده‌اند. ما باید این مقدار کمک سالانه را تا زمانی که لازم باشد حفظ کنیم. من همچنین از متحدان دعوت می کنم تا فعالانه این تعهد را به اشتراک بگذارند.»

به گفته دبیرکل، این مبلغ باید به سهام بین کشورهای اتحاد تقسیم شود تا پرداخت ها قابل پیش بینی باشد و اوکراین بتواند برای دریافت این وجوه حساب کرده و برنامه ریزی کند. وی همچنین گفت که شرکت کنندگان در نشست وزرای خارجه بر سر نقش کلیدی این ائتلاف در تامین تسلیحات به کی‌یف و آموزش سربازان نیروهای مسلح اوکراین به توافق نرسیدند. ولی اگر بتوان به یک تصمیم مشترک دست یافت، به ساختارهای ناتو اجازه میداد تا برای حمایت از  اوکراین و برآوردن بهتر نیازهای آن عمل کند.

علاوه بر این، استولتنبرگ ابراز امیدواری کرد که نشست سران واشنگتن به نزدیک شدن اوکراین به ائتلاف ناتو کمک کند.

اوربان: اقدامات ناتو در اوکراین شعله ورتر کردن آتش است

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان روز جمعه در یک مصاحبه رادیویی اعلام کرد که مداخله ناتو در درگیری در اوکراین که روز به روز افزایش می یابد، تلاشی برای خاموش کردن آتش با دستگاه شعله افکن است.

نخست وزیر مجارستان با اشاره به اینکه، ناتو یک اتحاد تدافعی است و مجارستان برای تامین امنیت به آن پیوسته، یادآور شد: این اتئلاف باید ماموریت صلح در اوکراین را هدایت کند و نه برای مداخله در درگیری که خارج از مرزهای آن جریان دارد.

اوربان افزود: پوچ است که ناتو برای محافظت از ما، ما را به یک درگیری نظامی می‌کشاند. این به همان اندازه پوچ است که یک آتش نشان فکر می‌کند با دستگاه شعله افکن میتواند آتش را خاموش کند. این چیزی نیست که ناتو برای آن ایجاد شده است.

وی هشدار داد که اروپا در حال آماده شدن برای جنگ با روسیه است، زیرا به طور فزاینده ای به درگیری در اوکراین کشیده شده است.

نخست وزیر تاکید کرد:بسیار نگران کننده است که برخی از کشورهای غربی به کی‌یف اجازه داده‌اند با سلاح های ارائه شده به اهدافی در خاک روسیه حمله کند.

ایسلند و سوئد با کی‌یف در مورد همکاری امنیتی به توافق رسیدند

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و نخست‌وزیر ایسلند، بیارنی بندیکتسون، توافق‌نامه‌ای درباره همکاری امنیتی و حمایت بلندمدت امضا کردند. طبق گزارش منتشره از سوی دفتر زلنسکی، این کمک به کی‌یف حدود 30 میلیون دلار تا سال 2028 تخصیص خواهد داد.

یادآورش شده که ایسلند متعهد می‌شود که حمایت اقتصادی، بشردوستانه و دفاعی جامع و بلندمدت به اوکراین ارائه کند و همچنین به عضویت آتی این کشور در اتحادیه اروپا و ناتو کمک کند

طی سال‌های 2024-2028، ایسلند حداقل 4 میلیارد ISK (تقریبا 30 میلیون دلار) سالانه اختصاص خواهد داد. در این بیانیه آمده است که حمایت اوکراین در تمام مدت توافق ادامه خواهد داشت.

در همان روز جمعه، سوئد نیز اختصاص بسته جدید کمک نظامی به اوکراین را در چارچوب توافقنامه همکاری امنیتی امضا شده بین دو کشور اعلام کرد. ارزش این کمک نظامی بیش از 1.2 میلیارد دلار خواهد بود که شامل تجهیزاتی است که "در صدر فهرست اولویت های اوکراین قرار دارد."

صحبت بر سر تحویل دو هواپیمای شناسایی راداری ASC 890، مهمات توپخانه و خودروهای زرهی به ارتش اوکراین است.

استقبال کرملین از موضع چین در مورد اجلاس سران سوئیس

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه در یک نشست خبری اعلام کرد که روسیه با چین در مورد بیهوده بودن برگزاری کنفرانس صلح در مورد مناقشه اوکراین در سوئیس بدون مشارکت طرف روسی، اتفاق نظر دارد.

پسکوف گفت: مقامات جمهوری خلق چین از همان ابتدا درباره بیهودگی کامل برگزاری چنین قالب‌هایی از مذاکرات بدون مشارکت روسیه صحبت کرده بود. جست‌وجوی گزینه‌هایی برای خروج از مناقشه اوکراین بدون مشارکت روسیه کاملاً غیرمنطقی، بی‌امید و در واقع اتلاف وقت است.

وی افزود که چین از همان ابتدا به این موضوع اشاره کرده و دیدگاه مقامات مسکو در این مورد کاملاً مشابه مواضع پکن است.

روز جمعه سخنگوی وزارت امور خارجه چین، مائو نینگ اعلام کرد که این کشور در نشست صلح بورگنستاک در 15 تا 16 ژوئن شرکت نخواهد کرد، زیرا این رویداد باید با حضور نمایندگان هر دو طرف مناقشه، یعنی اوکراین و روسیه انجام شود و عدم حضور یکی از طرفهای درگیر اجازه نخواهد داد تا این مذاکرات نقش مهمی در حل و فصل مناقشه ایفا کند.

این دیپلمات چینی تاکید کرد که همه طرفها باید به طور مساوی در چنین رویدادهایی شرکت کنند و همه ابتکارات باید بی طرفانه مورد بحث قرار گیرد.

مدودف: مشارکت اعضای ناتو در حملات به روسیه، کل اتحاد را درگیر خواهد کرد

دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه اعلام کرد که مقامات مسکو بر این واقعیت تاکید دارند که تسلیحات دوربرد مورد استفاده اوکراین مستقیماً توسط پرسنل نظامی کشورهای ناتو کنترل می‌شود و این به معنای مشارکت مستقیم غرب در درگیری نظامی علیه روسیه است.

وی تاکید کرد که کشورهای غربی که استفاده از سلاح‌های دوربرد خود را برای ضربه زدن به مسکو تایید کرده‌اند، باید درک کنند که اگر توسط آنها حملاتی علیه روسیه انجام شود، تجهیزات نظامی و متخصصان آنها در خاک اوکراین و سایر کشورها نابود خواهند شد.

به عقیده مدودف، این به هیچ وجه "کمک نظامی" نیست، بلکه شرکت مستقیم در درگیری نظامی علیه روسیه است. و این گونه اقدامات آنها ممکن است به دلیلی برای اعلان جنگ تبدیل شود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ