سنتز نانوذرات از یک گیاه آپارتمانی

اقتصاد ایران: محققان موفق به تولید نانوذرات با کمک یک گیاه آپارتمانی شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کروتون گیاه خوش رنگ و لعابی است که در بسیاری از خانه‌ها می‌توان آن را دید. پژوهشگران از عصاره برگ این گیاه برای تولید نانوذرات اکسید قلع استفاده کردند، نانوذراتی که زیر نور مرئی فعالیت فتوکاتالیستی دارند.

نتایج این پروژه نشان می‌دهد که از عصاره گیاهان آپارتمانی نیز می‌توان برای تولید نانوذرات به روشی سبز استفاده کرد. تقاضا برای روش‌های پایدار سنتز نانوذرات رو به افزایش است که دلیل این امر نگرانی از اثرات منفی زیست‌محیطی روش‌های رایج تولید نانوذرات است.

گیاه کروتون که با نام کرچک هندی هم شناخته می‌شود ساقه‌ها و برگ‌های رنگارنگی دارد و شکل ظاهری برگ‌های این گیاه بسیار متنوع است. استفاده از عصاره برگ کروتون ماکروستاچیوس به عنوان یک عامل احیاء کننده در سنتز نانوذرات اکسیدقلع، رویکرد جدیدی در فناوری نانو سبز است.

سنتز نانوذرات SnO۲ از عصاره برگ کروتون ماکروستاچیوس از طریق یک سری مراحل کنترل شده برای اطمینان از تکرارپذیری و کیفیت نانوذرات انجام شد.

ترکیبات فعال زیستی با استفاده از یک حلال آبی از برگ‌های خشک شده استخراج شدند. مقدار مشخصی از برگ‌های خشک شده به یک نسبت بهینه شده به آب مقطر اضافه شد تا راندمان استخراج بیشینه مقدار خود باشد. این مخلوط در شرایط کنترل شده برای تسهیل در انتشار فیتوشیمیایی از مواد گیاهی تحت گرما قرار گرفت.

عصاره برگ استخراج شده با محلول نمک قلع در یک محیط کنترل شده مخلوط شد. نسبت بین عصاره گیاه و غلظت نمک قلع برای تأثیرگذاری بر اندازه و پایداری نانوذرات SnO۲ بهینه شد. پارامترهای مختلف واکنش، مانند دما، pH و زمان واکنش، برای اطمینان از تکرارپذیری فرآیند سنتز و خصوصیات مورد نظر SnO۲ کنترل شدند.

نانوذرات SnO۲ سنتز شده با استفاده از ترکیبی از روش‌های تحلیلی برای ارزیابی اندازه، ساختار و ترکیب شیمیایی آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

طیف سنجی فرابنفش/مرئی برای بررسی خواص جذب SnO۲ استفاده شد و نتایج آن حضور این نانوذرات را نشان داد. با کمک روش پراش اشعه ایکس ساختار بلوری و فاز نانوذرات مطالعه شد. میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) مورفولوژی و توزیع اندازه نانوذرات را نشان داد، در حالی که طیف سنجی اشعه ایکس پراکنده انرژی (EDX) ترکیب نانوذرات را تجزیه و تحلیل کرد. طیف سنجی مادون قرمز ترانس فوریه (FTIR) گروه‌های عاملی موجود در SnO۲ را شناسایی کردند. یافته‌های محققان وجود نانوذرات را تایید کرد و همچنین مشخص شد که این نانوذرات از خلوص بالایی برخوردار هستند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ