گسترش روبوتاکسی‌ ها؛ از رویاهای ایلان ماسک تا آرزوی چینی‌ها و ژاپنی‌ها!

اقتصاد ایران: تا به‌حال فکر کردید چگونه می‌توانید با یک خودرو خودران و بدون راننده به مقصد برسید؟ یا اینکه تصور کردید چگونه با یک دستور صوتی یا لمسی خودرویی را فراخوان کنید و بدون نگرانی از ترافیک، پارکینگ و هزینه سوخت به محل موردنظرتان بروید؟ شاید تا چند سال آینده این تصاویر رویایی با وجود روبوتاکسی‌ها در برخی کشورهای جهان، دیگر رویا نباشند.

تسلا در یکی از گزارش‌های سالانه خود، هدفی را که قبلا برای فروش ۲۰ میلیون خودرو در سال اعلام شده بود، حذف کرد که این نشان می‌دهد شرکت در حال دور شدن از خودروهای برقی است و تمرکز خود را بر گسترش روبوتاکسی‌ها گذاشته است. اما چرا روبوتاکسی‌ها این قدر مهم هستند؟

گزینه‌ای جذاب و نوآورانه برای حمل‌ونقل‌عمومی

روبوتاکسی آمازون که محصول شرکت زوکس محسوب می شود، اولین تست خود را پشت سر گذاشته و در شهرهای آمریکا، مسافران را جابه‌جا می‌کند. روبوتاکسی آمازون یک خودرو خودران و الکتریکی است که توسط شرکت زوکس طراحی و ساخته شده است.

زوکس یک استارت‌آپ در زمینه خودران‌هاست که در سال ۲۰۱۴ تاسیس و در سال ۲۰۲۰ توسط آمازون خریداری شد. هدف این شرکت آن است یک سرویس حمل‌ونقل عمومی و اشتراکی را با استفاده از خودروهای خودران و بدون‌راننده ارائه دهد.

این روبوتاکسی یک خودرو بدون‌راننده است که می‌تواند به صورت خودکار مسافران را از مبدأ به مقصد برساند و با استفاده از سیستم‌های هوشمند و حسگرهای پیشرفته، محیط اطراف خود را شناسایی کرده و با ترافیک و موانع کنار بیاید.

روبوتاکسی زوکس یک گزینه جذاب و نوآورانه برای حمل‌ونقل عمومی است که می‌تواند کاهش هزینه و آلودگی و صرفه‌جویی در زمان را به همراه داشته باشد. این خودرو در سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه‌شده و در شهرهای مختلف جهان در حال آزمایش و تست است.

این خودرو خودران، دو در جلو و عقب دارد که به صورت عمودی به سمت بالا باز می‌شود. در داخل خودرو، چهار صندلی روبه‌روی هم قرار دارند که مسافران می‌توانند با هم صحبت کنند.

همچنین هر صندلی دارای یک صفحه نمایش لمسی است که مسافران می‌توانند با آن با خودرو ارتباط برقرار کنند؛ مثلا مقصد خود را وارد کرده، موسیقی گوش کنند، اطلاعات سفر را ببینند و... روبوتاکسی زوکس، سنسورهای فعال و پاسخگو دارد که قادر است به محض شناسایی مشکلات جاده ازجمله تصادفات، تغییرات نور، عابرپیاده، دستورات پلیس و ... به سرعت عمل کند و رفتار خودرو را تغییر دهد. این خودرو همچنین دارای یک باتری قوی است که می‌تواند تا ۱۶ساعت بدون شارژ کار کند.

کمپانی زوکس یکی از پیشروان در زمینه خودروهای خودران است که با شرکت‌های بزرگ و معروف دیگری مانند تسلا، گوگل، اوبر، لیفت و ... درحال رقابت است.

روبوتاکسی‌؛ بدون پدال و فرمان؟

شرکت تسلا اخیرا رفتار خود را تغییر داده است و برنامه‌هایش را برای تولید یک مدل کاملا جدید که انتظار می‌رفت ۲۵هزار دلار قیمت داشته باشد، کنار گذاشته و در عین حال از فناوری رانندگی خودران به عنوان محرک اصلی رشد خود یاد می‌کند. این شرکت قصد دارد در ۸آگوست میزبان رویدادی برای روبوتاکسی خود باشد.

ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت در سال ۲۰۲۰ گفته بود که تسلا آرزو دارد تا پایان دهه جاری ۲۰ میلیون دستگاه خودرو بفروشد که دو برابر بیشتر از فروش تویوتاست. با این حال، افرادی که با مدیرعامل تسلا کار می‌کنند، می‌گویند او بیشتر بر عرضه یک خودرو کاملا بدون‌راننده متمرکز شده است که تسلا قصد دارد در ۸ آگوست از آن رونمایی کند.

ایلان ماسک معتقد است روبوتاکسی‌ها باید بدون پدال و فرمان باشند، اما همه مدیران تسلا در این زمینه با وی هم‌عقیده نیستند.

لارس موراوی، یکی از مدیران ارشد تسلا در این باره می‌گوید: اطلاعات جدیدی به ماسک دادیم و گفتیم حتی اگر وسایل‌نقلیه خودران در ایالات‌متحده مجوز تردد بگیرند، سال‌ها طول خواهد کشید که در سطح بین‌المللی تایید شوند؛ بنابراین،ساخت نسخه‌ای از این وسیله با فرمان و پدال منطقی بود. ماسک، روبوتاکسی‌ها را به عنوان آینده حمل‌ونقل توصیف می‌کند.

فرش قرمز چینی‌ها برای راه‌اندازی روبوتاکسی

ایلان ماسک در سفر ماه آوریل خود به چین نیز پیشنهاد راه‌اندازی روبوتاکسی را مطرح کرد. وی در این سفر پیشنهاد آزمایشی کمک‌راننده پیشرفته تسلا را با استقرار آن در روبوتاکسی ارائه کرد.

روزنامه چاینادیلی به نقل از منابع خود می‌گوید مقامات چینی به ایلان ماسک گفتند از تسلا برای انجام برخی آزمایش‌های روبوتاکسی در این کشور استقبال می‌کنند. به‌نظر می‌رسد تسلا به دنبال راه‌اندازی آزمایش های روبوتاکسی در شانگهای بوده، جایی که بزرگ‌ترین کارخانه این شرکت در سطح جهان در آن واقع شده است.

هونداموتور نیز اعلام کرد که که قصد دارد یک سرمایه‌گذاری مشترک با جنرال‌موتورز و کروز انجام دهد تا خدمات سواری بدون راننده را اوایل سال ۲۰۲۶ در ژاپن آغاز کند.

این شرکت ژاپنی گفت این سه شرکت قصد دارند این سرمایه‌گذاری مشترک را در نیمه اول سال ۲۰۲۴ با توجه به تایید نظارتی ارائه کنند.

کروز، واحد روبوتاکسی جنرال‌موتورز، اکنون خدمات سواری محدودی را در سانفرانسیسکو ارائه می‌کند. هوندا در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد طی ۱۲سال؛ ۲میلیارد دلار در کروز سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

خودرو کروز اوریجین به طور مشترک توسط جنرال‌موتورز، کروز و هوندا توسعه یافت. هوندا گفت سرویس ژاپنی قرار است در مرکز توکیو با استفاده از ده‌ها اوریجین راه‌اندازی شود و سپس به ناوگانی متشکل از ۵۰۰ وسیله نقلیه گسترش یابد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ