حال ۵ قلوها خوب است/ نگرانی پدر برای تامین هزینه ها

اقتصاد ایران: تبریز- خبر بدنیا آمدن پنج قلوهای تبریزی طی هفته اخیر درتمامی رسانه‌ها منتشرشد، اکنون حال همه آنها خوب است و باوجود خوشحالی پدر و مادر از سالم بودن‌ آنها اما نگرانی تامین هزینه‌ها وجود دارد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها؛ این روزها دیگر در خانه‌ای خبر از فرزندان بسیار و صدای خنده‌هایشان نیست، اکثراً تک فرزند یا دو فرزند هستند، اگر هم چند قلویی در کار باشد، اغلب دو قلو یا سه قلو می‌شوند، اما طی هفته اخیر خبر به دنیا آمدن پنج قلوهای تبریزی تیتر یک تمام رسانه‌ها شد، خب تعجب هم دارد، هرکسی خبر آن را می‌شنید می‌گفت خدا به دادشان برسد چگونه بزرگ می‌کنند، پنج بچه! اما در ادامه می‌گفتند خدا بزرگ است هر بچه روزی خود را دارد. خلاصه که سخن این پنج گل پسر تبریزی در همه‌جا پیچیده بود.

دقیقاً ٩ و ۴۰ دقیقه پنجم خرداد ماه بود که بخش زایمان بیمارستان الزهرای تبریز با خبر به دنیا آمدن چهارقلوها پرهیاهو شد. خانواده سه‌نفره‌ای که صبح پنجمین روز خردادماه هشت نفره شدند. گل پسرانی با وزن‌های متفاوت؛ قل اول با وزن دو کیلو و ۱۰۰ گرم، قل دوم یک کیلو و ۵۳۰ گرم، قل سوم یک کیلو و ۹۲۰ گرم، قل چهارم یک‌کیلو و ۷۰۰ گرم و قل پنجم هم دارای وزن دو کیلو و ۱۰۰ گرم بودند.

بنا به گفته مادر قرار است نام پنج قلوها سبحان، امین، مبین، رضا و محمد باشد.

در دنیا بارداری پنج قلو خیلی نادر است و نادرتر از این هم حفظ بارداری تا هفته ۳۵ بارداری است. این مادر از هفته‌ها قبل در این مرکز تحت مراقبت قرار داشت و چند روز بود که در بخش مراقبت ویژه نوزادان برای پذیرش پنج نوزاد آمادگی لازم فراهم شده بود.

مادر در آی‌سی‌یو، بستری بود. پنج جنین، ٣٦ هفته در شکم مادر ماندند، یک‌هفته به ماه نهم مانده بود که مادر دیگر طاقت نیاورد و وقت زایمانش فرا رسید. پنج نوزاد، در دستگاه‌های مخصوص نگهداری می‌شوند. فاطمه سلیمی ۲۹ سال دارد. مادری است که در دومین زایمانش، صاحب ٥ فرزند پسر شد. دختر اول‌شان، سلنا خانوم، پنج سال دارد. باوجودی که در آی‌سی‌یو بستری بود و به سختی می‌توانست صحبت کند، اما خوشحالی از صورتش دیده می‌شد.

حال ۵ قلوها خوب است/ نگرانی پدر برای تامین هزینه ها

عمل موفقیت آمیز پنج قلوهای تبریزی

سیمین تقوی متخصص زنان زایمان و بارداری‌های پرخطر و پزشک جراح این مادر گفت: در تاریخ ۵ خرداد ۱۴۰۳ با عنایت الهی، مادری سی ساله که ۵ قلو باردار بود به سلامتی فرزندان خود را بدنیا آورد.

وی افزود: بی تردید در دنیا بارداری ۵ قلو خیلی نادر است و نادرتر از این هم حفظ بارداری تا هفته ۳۵ بارداری است که به لطف خدا مادر از هفته‌ها قبل در این مرکز تحت مراقبت قرار داشت و چند روز بود که در بخش مراقبت ویژه نوزادان برای پذیرش ۵ نوزاد آمادگی لازم فراهم شده بود.

تقوی خاطرنشان کرد: در طی یک زایمان برنامه ریزی شده صبح حدود ساعت ۹:۴۰ دقیقه تحت عمل جراحی با حضور سه نفر جراح و متخصص بارداری‌های پرخطر، متخصص هوشبری و تیم همراه، مسئول بخش مراقبت ویژه نوزادان و تیم اتاق عمل قرار گرفت.

این متخصص مادران پرخطر دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تبریک این موفقیت به خانواده این فرزندان عزیز و به همه سیستم بهداشتی درمانی استان که در همه سطوح دست به دست هم داده‌اند و درجهت سلامت مردم عزیز تلاش می‌کنند خواستار حمایت کلیه ارگان‌های مسئول در تأمین نیازهای اولیه و بهداشتی و همچنین کمک در نگهداری این ۵ قلوها شد.

حال ۵ قلوها خوب است/ نگرانی پدر برای تامین هزینه ها

پنج قلوها در دستگاه مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند

محمدباقر حسینی رئیس بخش مراقبت‌های ویژه مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) تبریز نیز با اشاره به اینکه به لطف خدا همه نوزادان متولد شده در سلامت کامل بوده و تنها مشکلات تنفسی خفیفی دارند، گفت: در حال حاضر هر ۵ نوزاد در دستگاه‌های ویژه مراقبت نوزادان تحت مراقبت هستند.

وی افزود: قل اول با وزن ۲۱۰۰ گرم، قل دوم ۱۵۳۰ گرم، قل سوم ۱۹۲۰ گرم، قل چهارم ۱۷۰۰ گرم و قل پنجم هم دارای وزن ۲۱۰۰ گرم است.

در صورت عدم‌کفایت شیر مادر، بانک شیر بیمارستان الزهرا یاری‌رسانی می‌کند

شلاله گنجی، فوق‌تخصص کودکان نیز در خصوص زایمان پنج‌قلویی مادر ۳۰ ساله در بیمارستان الزهرای تبریز گفت: هر پنج نوزاد پسر تحت درمان و مراقبت‌های معمول پس از زایمان هستند.

وی با اعلام ایجاد نخستین بانک شیر کشور در بیمارستان الزهرای تبریز ابراز کرد: اولویت تغذیهٔ نوزادان از شیر مادر است و در صورت عدم‌کفایت شیر مادر، بانک شیر در این بیمارستان برقرار است که کودکان با شیر اهدایی تغذیه خواهند کرد.

پزشکان گفتند ۳ قل را سقط کنید!

و اما فاطمه سلیمی، این مادر جوان که به تازگی صاحب پنج فرزند شده نیز به خبرنگار مهر گفت: بارداری به صورت کاملاً طبیعی اتفاق افتاد. ما از هیچ روش درمانی استفاده نکردیم. تا سه‌ماهگی نمی‌دانستیم که ٥ قلو باردار هستم. تصور می‌کردیم فقط یک جنین است. سه‌ماهه که بودم، رفتیم سونوگرافی و گفتند که ٥ قلو هستند. خوشحال شدیم، اما گفتند برای اینکه بچه‌ها را نگه داریم باید نزد پزشکان متخصص برویم. ما هم مطب چند پزشک مطرح در تبریز رفتیم. به ما می‌گفتند می‌توانیم سه قل را سقط کنیم. درواقع به ما پیشنهاد دادند که ۳ تا از جنین‌ها را به اصطلاح پوچ کنیم و تنها دو تا از آنها را نگه داریم. پزشک گفته بود که ٥ قلب تشکیل شده. مگر می‌توانستیم جان کودکان‌مان را بگیریم. من و همسرم با توجه به اینکه در آزمایش‌ها صحت و سلامت آنها تأیید شده بود، به هیچ عنوان حاضر به این کار نشدیم و با اطمینان کامل تصمیم گرفیتم بچه‌ها را نگه داریم و در نهایت نیز به یاری خداوند این مراحل سخت را طی کردیم.

او ادامه داد: چند قلو زایی در خانواده من و همسرم ژنتیکی است، اما تاکنون ٥ قلو نداشتیم آنچه بوده، ٢ قلو و نهایتاً ٣ قلو بوده‌اند.

او خاطرنشان کرد: سال ٩٥ ازدواج کردیم. ازدواج‌مان هم فامیلی نبود. دختر اولم سال ٩٨ به دنیا آمد، اما خیلی تنها بود. تصمیم گرفتیم بچه دوم بیاوریم. برایمان هم تفاوتی نداشت دختر باشد یا پسر، مهم بود که «سلنا»، دخترم، تنها نباشد، در این مدت تحت فشار زیادی بودم. ارگان‌های بدنم فشار بیش از حدی را تحمل می‌کردند. تا جایی که دوهفته پیش از زایمان مجبور شدم در بیمارستان بستری شوم و هفته آخر هم دیگر توان راه رفتن نداشتم و از ویلچر برای حرکت کمک می‌گرفتم. اما همه اینها واقعاً ذره‌ای برایم ناراحتی ایجاد نمی‌کرد. حس شیرین به دنیا آمدن پنج قلوهای شیرین، خیلی زیبا بود. اما انگاری بندبند استخوان‌هایم داشت از هم باز می‌شد، دیگر نمی‌توانستم تکان بخورم. روزهای آخر دیگر نفسم بالا نمی‌آمد، اما همین حس مادری، شیرین است.

دولت کمک کند تا حال و آینده بچه‌ها را تأمین کنیم

مهدی حضرتی، مردی که اکنون پدر شش فرزند است، او هم افزود: ابتدا باورم نمی‌شد از اینکه یکباره صاحب ٥ فرزند باشم تعجب کرده بودم؛ از خدا خواستم به من توانایی نگهداری و بزرگ کردن آنها را بدهد. از طرفی هم نگران همسرم بودم که چطور دوران بارداری را به سلامت پشت سر بگذارد.

او ادامه داد: وقتی متوجه شدیم که همسرم ٥ قلو باردار است به چند متخصص زنان و زایمان مراجعه کردیم. همه پزشکان یک‌صدا معتقد بودند، بهتر است بچه‌ها را سقط کنیم. با حالت تمسخر می‌گفتند اینها زنده نمی‌مانند، اما قلب بچه‌ها شکل گرفته بود و ضربان قلب هر ٥ جنین را شنیده بودم. مگر می‌توانستم جان بچه‌هایم را که صدای قلب‌شان را شنیده بودم، بگیرم. گفتم خدا خودش داده، خودش هم بخواهد نگه می‌دارد. توکل کردیم به خدا و با اطمینان، بچه‌ها را نگه داشتیم. همسرم از آن روز به مرکز درمانی الزهرای تبریز رفت و تحت‌نظر قرار گرفت. هر هفته برای کنترل جنین‌ها به مرکز درمانی می‌رفتیم. تا دو هفته قبل از زایمان که فاطمه ممکن بود آنزیم‌های کبدی‌اش دچار مشکل شود به همین خاطر در بیمارستان بستری شد. در این دو هفته گذشته، سلنا، دختر ٥ ساله‌ام که به شدت به مادرش وابسته است، بسیار اذیت شد، حال روحی‌اش اصلاً خوب نبود، تا جایی که یکشنبه به دلیل گریه‌های بی‌امان مجبور شدم او را به مطب پزشک ببرم و به او سِرم زدند تا آرام شود. حالا به عیادت مادرش آمدیم و حال مادر، سلنا، من و ٥ قلوها خوب است ما خوشحالیم. امیدواریم که بتوانیم از پسِ هزینه کودکان برآییم. دولت هم کمکی بکند تا حال و آینده بچه‌ها را تأمین کنیم. بخصوص الان که روی مسئله فرزندآوری تاکید فراوان دارد.

حال ۵ قلوها خوب است/ نگرانی پدر برای تامین هزینه ها

بهزیستی آذربایجان‌شرقی از خانواده پنج قلوها حمایت می‌کند

فرگل صحاف، مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به سلامت کامل مادر و پنج نوزادی که متولد شدند، گفت: اداره‌کل بهزیستی آذربایجان‌شرقی در راستای رسالت حمایتی خود بعد از تشکیل شناسنامه نسبت‌به برقراری مستمری اقدام خواهد کرد.

صحاف، مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با اشاره به سلامت کامل مادر و پنج نوزادی که متولد شدند، بیان کرد: اداره‌کل بهزیستی آذربایجان‌شرقی در راستای رسالت حمایتی خود بعد از تشکیل شناسنامه نسبت‌به برقراری مستمری اقدام خواهد کرد.

وی افزود: خانوارهای بیش از پنج نفر از مستمری ماهانه به‌مبلغ سه میلیون و ۱۲۳ هزار تومان برخوردار خواهند شد.

صحاف در خصوص دیگر رویکردهای حمایتی گفت: با ثبت‌نام در سایت ایران جوان دیگر مساعدت‌هایی که هدیهٔ مقام معظم رهبری است نیز به این خانوار اختصاص پیدا می‌کند.

رایگان شدن خدمات ارائه‌شده به مادر نوزادان در این بیمارستان

جواد احمدیان، جانشین رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفت: پنج فرزند پسر خانواده حضرتی در بیمارستان الزهرا (س) در سلامت کامل به دنیا آمدند.

وی با اشاره به رایگان شدن خدمات ارائه‌شده به مادر نوزادان در این بیمارستان گفت: ارائهٔ تمام خدمات درمانی به نوزادان و کودکان زیر هفت سال در تمامی بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان الزهرا (س) رایگان است.

احمدیان به سلامت کامل مادر نوزادان اشاره کرد و گفت: باتوجه به زایمان پنج‌قلویی مراقبتی در بخش آی‌سی‌یو داشتند که به بخش منتقل شدند.

این پنج پسر هدیه خداوند به این خانواده اهل لیلان است، درست است که خداوند روزی رسان بوده و هر فرزند روزی خود را دارد، اما اکنون شرایط اقتصادی جامعه چندان مناسب نبوده و خانواده‌ها از وضعیت معیشتی خوبی برخوردار نیستند، و باتوجه به اعلام دولت در حمایت از فرزندآوری شایسته است از این خانواده و خانواده‌هایی که چندین قلو به دنیا می‌آورند حمایت کرده و به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ