موفقیت ایران در ساخت سامانه سنجش تصاویر هوایی

اقتصاد ایران: یک شرکت‌ دانش‌بنیان ایرانی با بومی‌سازی سامانه دوربین‌های چرخشی تصویرسنجی یا فتوگرامتری، گامی مهم در جهت استقلال کشور در زمینه تهیه نقشه‌های هوایی برداشت.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، یک شرکت‌ دانش‌بنیان ایرانی با بومی‌سازی سامانه دوربین‌های چرخشی تصویرسنجی یا فتوگرامتری، گامی مهم در جهت استقلال کشور در زمینه تهیه نقشه‌های هوایی برداشت. این سامانه که بر روی هواپیماهای بدون سرنشین نصب می‌شود، با دقت 5 سانتی‌متر، از اراضی و شهرها عکسبرداری می‌کند و اطلاعات ارزشمندی را برای سازمان‌های مختلف به ارمغان می‌آورد.

کاربردهای سه‌بعدی

یکی از کاربردهای اصلی این سامانه، تهیه مدل‌های سه‌بعدی دقیق از شهرها است. این مدل‌ها که با استفاده از تصاویر همپوشانی‌شده از زوایای مختلف (راست، وسط و چپ) توسط دو دوربین چرخشی تهیه می‌شوند، اطلاعات جامعی را در اختیار شهرسازی، نقشه ‌برداری و مدیریت شهری قرار می‌دهند.

علاوه بر شهرداری‌ها، سازمان‌هایی مانند جهاد کشاورزی و ثبت اسناد و املاک کشور نیز می‌توانند از مزایای این سامانه بهره‌مند شوند. در سازمان ثبت اسناد، با استفاده از این مدل‌های سه‌بعدی و بدون نیاز به حضور فیزیکی در محل، صدور سند برای املاک و اراضی به سرعت و دقت انجام می‌شود.

پایش سلامت زمین

این سامانه کاربردی فراتر از تهیه نقشه دارد. با مقایسه تصاویر هوایی گرفته شده در سال‌های مختلف، می‌توان میزان فرونشست زمین را پایش کرد. این اطلاعات برای مطالعه و پیشگیری از پدیده فرونشست که خطرات زیادی را برای سازه‌ها و زیرساخت‌ها به همراه دارد، بسیار حائز اهمیت است.

صرفه‌جویی ارزی

با بومی‌سازی این سامانه، از خروج ارز کشور جلوگیری می‌شود. نمونه‌های خارجی این سامانه قیمتی بین یک تا دو میلیون دلار دارند، در حالی که شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید آن با یک سوم قیمت شده‌اند.

کاربرد در پیش‌بینی بلایای طبیعی

یکی دیگر از کاربردهای مهم داده‌های این سامانه، پیش‌بینی وقوع سیل و همچنین برآورد خسارات ناشی از آن است. با استفاده از این اطلاعات، می‌توان اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام داد و از بروز خسارات جانی و مالی سیل تا حد زیادی جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ