گسترش روابط دیپلماسی درحوزه گاز در دولت رئیسی

اقتصاد ایران: یک کارشناس حوزه انرژی با اشاره به گسترش روابط دیپلماسی ایران در حوزه گاز در دولت رئیسی بر تبدیل کشور به پل ارتباط انرژی در منطقه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، محمدصادق مهرجو با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم در حوزه نفت و گاز گفت: در دولت سیزدهم، روابط با همسایگان در حوزه انرژی ارتقا پیدا کرد، نمونه آن از سرگیری روابط دیپلماسی با ترکمنستان بود، که پس از پرداخت بدهی ۱.۶ میلیاردی ایران به ترکمنستان، سوآپ گازی با این کشور، از سر گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه ایران می‌تواند پروژه ذخیره‏‎سازی گاز را با ارتباط با ترکمنستان ارتقا دهد، ادامه داد: ما ناچاریم که با کشورهایی مثل ترکمنستان که ششمین دارنده گاز در جهان هستند، به آب‌های آزاد دسترسی ندارند و البته امکان انتقال را هم ندارد، ارتباط برقرار کنیم. ما می‌توانیم از ترکمنستان گاز و یا اینکه به جای آن گازوئیل وارد کنیم. با وارد کردن گاز می‌توانیم پروژه ذخیره‏سازی گاز برای مصرف در زمستان، که بخشی از آن انجام شده است، به ثمر برسانیم.

این کارشناس حوزه انرژی افزود: ارتباط دوباره با ترکمنستان، باعث ارتباط با آذربایجان شد و حالا تقریباً یک میلیون مترمکعب گاز از این کشور وارد می‌کنیم که البته قابل افزایش است و می‌تواند در تحقق طرح ذخیره‏سازی گاز برای زمستان، کمک کند. بعد از ارتباط با ترکمنستان زمینه ارتباط با پاکستان، عراق و ترکیه هم فراهم شد.

مهرجو، با بیان اینکه کشور ایران، می‌تواند به پل ارتباطی انرژی در منطقه تبدیل شود، گفت: ایران می‌تواند یک نقش کلیدی در منطقه ایفا کند و تبدیل به یک پل ارتباطی در جریان انرژی و گاز شود. ما می‌توانیم گاز را تبدیل به برق کنیم و به همسایگان جنوبی، به کشورهای حاشیه خلیج فارس که مصرف برق آن‌ها زیاد و مصرف گاز کمی دارند، صادر کنیم، همچنین می‌توانیم در این بازار رقابتی، به ترکیه، عراق و افغانستان، برق و گاز صادر کنیم، می‌توانیم گاز را از ترکمنستان وارد و به پاکستان انتقال دهیم و تبدیل به مولد عبوری انرژی در منطقه شویم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه سرمایه ‎گذاری در حوزه انرژی پیش از این اقداماتی صورت گرفته است، افزود: وزارت نفت در دولت سیزدهم اقداماتی در حوزه سرمایه‌گذاری انجام داده و جذب خوبی در حوزه مشارکت مردمی، سرمایه خارجی و بانکی اتفاق افتاده است.

مهرجو، با بیان اینکه با برنامه ریزی در طول ۵ سال می‌توان، ۶۰۰ میلیارد تومان جلب مشارکت سرمایه‎گذاری مردمی داشت، پیشنهاد داد: می‌توان مشوق‌های خوبی را با کمک بانک مرکزی و ابلاغ به بانک‌های دیگر انجام داد. مثلاً به جای پرداخت سود ۲۵ درصد که در بانک‌ها انجام می‌شود می‌توان برای مشارکت در پروژه‌های نفتی و گازی، سود ۳۵ درصدی به مردم داد تا سرمایه سرگردان که در بازار سکه، ارز و دلار هزینه می‌شود، در حوزه سرمایه‌گذاری انرژی، جذب خوبی شود.

وی ادامه داد: در حوزه سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز اقدامات و گام‌های خوبی در دولت شهید رئیسی برداشته شده است و با همین جذب سرمایه می‌توان ۱۰ تا ۱۲ طرح پتروشیمی را به پایان رساند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ