رشد اقتصادایران ۳ سال متوالی بالای ۵ درصد شد

اقتصاد ایران: رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰ ۵/۵ درصد بوده است و در سال ۱۴۰۱ ۵ درصد رشد داشتیم و در سال ۱۴۰۲ ۵/۷ درصد رشد داشته، یعنی سه سال متوالی رشد بالای ۵ درصد را شاهد بوده و تجربه کردیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، داود منظور در برنامه صف سیما گفت: کارکرد متغیرهای اقتصادی فقط ناظر بر عملکرد بودجه دولت نیست و حاصل کارکردهای مجموعه فعالان اقتصادی در بخش های دولتی و غیردولتی و نهادهای عمومی است که حاصل آن در رشد اقتصادی دیده می‌شود.

منظور گفت: دستگاه های دولتی نقش مهمی دارند و عامل اصلی پشتیبانی رشد اقتصادی هستند و سازمان برنامه و بودجه هم راهبری این جریان است.

وی افزود: سازمان برنامه در تدوین برنامه های پنج ساله ناظر بر کل برنامه اقتصادی کشور است. هنر ما بگونه ای باید باشد که مجموعه بخش های دولتی و عمومی بتوانند باهم کار کنند.

حاصل کارکرد اقتصاد طی سه سال گذشته قابل دفاع است

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: رشد اقتصادی در سال 1400 5/5 درصد بوده است و در سال 1401 5 درصد رشد داشتیم و در سال 1402 5/7 درصد رشد داشته، یعنی سه سال متوالی رشد بالای 5 درصد را شاهد بوده و تجربه کردیم.

داود منظور در ارتباط با حساب واحد خزانه کفت: عمده حساب دستگاه های دولتی به حساب واحد خزانه نزد بانک مرکزی انتقال پیدا کرده است. سابق براین هر دستگاهی برای پرداخت های خودش حساب های متعددی داشت و به تشخیص ذیحساب هر دستگاهی به حساب همان دستگاه مربوطه حساب باز میکرد و افراد صاحب امضاء می توانستند حساب های متعددی را نزد بانکها داشته باشند.

وی افزود: از زمان ایجاد حساب واحد خزانه قرار شد تمام دستگاه ها حساب هایشان از طریق یک حساب واحد نزد بانک مرکزی انجام دهد برای ایجاد شفافیت ورود و خروج حسابها و عملکرد مالی دستگاه ها که نظارت پذیر باشند تا ذیحساب ها و دیوان محاسبات بهتر بتوانند ورود پیدا کنند.

منظور در خصوص تمایز برخی از دستگاه ها از حساب واحد خزانه گفت: بخش عمده دستگاه ها از حساب واحد استفاده می کنند بجز دستگاه هایی که مجوز خاص دارند بدلیل ویژه ای از جمله برخی دستگاه های وزارت نفت که از مراجع مربوط مجوزهایی دارند که به میزان مشخصی حساب دیگری داشته باشند برای پشتیبانی حساب های اصلی خودشان، همچنین دانشگاه علوم پزشکی با توجه به نوع فعالیتی که انجام میدهند عمدتا حساب های متعددی دارند نزد بانک‌های مختلف، البته این‌ها باید در یک زمانبندی حتما انتقال به حساب واحد خزانه پیدا کنند.

 منظور در ارتباط با رشد اقتصادی گفت: بخش عمده ای از رشد مربوط به بخش خدمات است، خوشبختانه موانع بخش خدماتی در حال برطرف شدن هست، منظور از خدمات همه واحدهایی که کالا تولید نمیکنند، بلکه خدمت تولید میکنند مانند بیمارستان ها، مدارس، آموزشگاه ها، فعالیت های هتلداری، حمل و نقل و انبارداری... تمام اینها در حوزه خدمات قرار دارند.

عمدتا وقتی اقتصادها پیشرفته میشوند رشد و سهم بخش خدمات قالب می‌شود بر بخش کشاورزی و بخش صنعت و معدن. اگر اقتصاد را به سه قسمت مهم تقسیم کنیم بخش خدمات، بخش کشاورزی و بخش صنعت و معدن است.

 معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در موضوع اقدامات سازمان برنامه و بودجه برای انضباط مالی و سیاست اتمام پروژه های نیمه تمام گفت: سیاست دولت در سه سال گذشته این بود که توزیع اعتبارات و تخصیص ها را و همچنین تنظیم بودجه ها را در زمان تنظیم لایحه بودجه بگونه ای پیش ببرد که طرح های خاتمه در اولویت به بهره برداری برسد.

خوشبختانه بالغ بر 200 هزار میلیارد تومان فقط برای مصوبات سفر آقای رئیس جمهور در قالب مصوبات سفر تخصیص پیدا کرد برای طرح های عمرانی که در سفر مصوب شده بود.

لذا این امکان محقق شد که طرح های عمرانی در سفر به بهره برداری برسد. این برنامه یک فرآیندی را طی میکرد. اولویت با طرح هایی بود که از قبل شناسنامه دار بودند یعنی از قبل شروع شده بودند ولی بدلایلی کند پیشرفت میکردند و یا متوقف شده بودند و تصمیم گرفته می‌شد در یک برنامه زمانی تصویب و به بهره برداری برسند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ