آغاز آواربرداری یخدان تخریب شده سیرجان

اقتصاد ایران: سرپرست معاونت اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کرمان گفت: تهیه طرح مرمت و آواربرداری یخدان روستای محمودآباد سادات سیرجان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، محسن موحدی گفت: پس از تخریب یخدان محمودآباد سادات سیرجان بر اثر بارندگی‌ های اخیر در ابتدای امسال؛ تیم کارشناسی معاونت میراث‌ فرهنگی اداره کل برای برآورد میزان دقیق خسارات و بررسی کارشناسی به سیرجان اعزام شد.

وی افزود: پس از بررسی کارشناسی، در حال حاضر برای مرمت اصولی تحت نظارت این اداره کل تهیه طرح مرمت و آواربرداری توسط تیم کارشناسی در دست اقدام است.

سرپرست معاون میراث‌ فرهنگی کرمان تصریح کرد: یخدان محمودآباد سادات سیرجان مربوط به اواخر دوره قاجاریه و دارای مالکیت خصوصی است.

رییس اداره میراث فرهنگی سیرجان نیز زمان مرمت غیراصولی یخدان محمودآباد این شهرستان را سال ۹۰ اعلام کرد.

محمد کارآمد اظهار داشت: مالکیت این یخدان کاملا شخصی بوده و هنوز ثبت ملی هم نشده است و علت اینکه تاکنون در فهرست آثار ملی قرار نگرفته نیز همکاری نکردن مالک و مرمت غیراصولی آن بوده است.

آغاز آواربرداری یخدان تخریب شده سیرجان

وی با بیان اینکه قدمت بنا به حدود ۲۲۰ سال قبل بر می گردد، تصریح کرد: دیوارهای متصل به یخدان از نظر مقاومت در وضعیت خوبی هستند و می‌ توان با همکاری مالک و دهیاری شورا روستا نسبت به مرمت اصولی آن اقدام کرد، تا در نهایت پس از ارزیابی کارشناسان متولی در صورت داشتن شرایط پس از مرمت نسبت به ثبت ملی آن اقدام شود.

رییس اداره میراث فرهنگی سیرجان تاکید کرد: در حال بررسی برآورد خسارت و هزینه به منظور احیای این بنا از سوی کارشناسان هستیم؛ تا پس از تهیه طرح مرمت با همکاری عوامل متولی نسبت به مرمت یخدان اقدام شود.

کارآمد خاطر نشان کرد: قلعه تاریخی محمود آباد سیرجان نیز از بناهای قدیمی این منطقه است؛ که نیاز به مرمت برای ثبت در آثار ملی دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ