نقش توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در خنثی سازی تحریم‌ها

اقتصاد ایران: منتخب مردم کرج در مجلس گفت: با فعالیت های دانش بنیانی جلوی خیلی از تکانه‌های اقتصادی بیرونی گرفته می شود و علاوه بر تحقق ورود مردم به تولید، خنثی سازی تحریم‌ها نیز رخ خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، علیرضا عباسی  با اشاره به نقش شرکت‌های دانش بنیان در مشارکت مردم در اقتصاد اظهار کرد: یکی از مزیت‌ها و ظرفیت‌هایی که بعد از انقلاب در کشور ایجاد شد تربیت نیروی انسانی بسیار خوبی بود که در سیستم آموزش عالی کشور رشد و تعالی پیدا کرد. ما افتخار می‌کنیم که از ۱۷۰ هزار دانشجو، امروز به ۴ میلیون دانشجو دست پیدا کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه ما از این ظرفیت نیروی انسانی به خوبی استفاده نکردیم، گفت: اگر ما به آمار رشد بیکاری درست نگاه کنیم مشاهده می‌کنیم که رشد بیکاری در کشور زیر ۱۰ درصد است. اما این رشد بیکاری در فارغ التحصیلان دانشگاهیمان بالای ۳۰ درصد است. بنابراین ظرفیت خوبی که در این بخش ایجاد شده به درستی از آن استفاده نشده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اگر ما در کشورمان یک سری منابع طبیعی و خدادادی همچون نفت را در اختیار داریم و از این منابع برای گذران امورات کشور استفاده می‌کنیم، ابتدا باید بدانیم این منابع سرمایه‌های بین نسلی بوده و باید در نسل‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند. همچنین باید بدانیم این منابع تحریم پذیر هستند بنابراین اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی در کشور را پیگیری کنیم باید ظرفیت‌هایی که داریم را پای کار بیاوریم و از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده کنیم.

اقتصاد دانش بنیان از خام فروشی جلوگیری می کند

عباسی با بیان اینکه باید از خام فروشی به جد پرهیز کنیم، تاکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان این ظرفیت را دارد که بتوانند از خام فروشی محصولات جلوگیری کرده و این محصولات را به محصولات بعدی تبدیل کرده و آنها را به ارزش افزوده برسانند.

وی با اشاره به تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان در انتهای سال ۱۴۰۰ بیان کرد: این قانون به عنوان قانون مترقی و راهبردی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، همچنین در طی یک سال اجرای این قانون ۴۰۰۰ شرکت دانش بنیان ایجاد شد که کافی نیست و باید آن را ارتقا دهیم.

صادرات ۲ هزار میلیارد دلاری ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان

منتخب مردم کرج در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این مطلب که پیرو فعالیت ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان، توانسته ایم ۲ هزار میلیارد دلار صادرات ارزی داشته باشیم، تصریح کرد: بنابراین اگر ما بر روی توسعه اقتصاد دانش بنیان بیشتر فعالیت کنیم دو اتفاق خوب در کشور رخ خواهد داد، یک اینکه این فرایند و این فعالیت برای ما ارزآوری خواهد داشت و دوم اینکه این فرایند از ارزبری جلوگیری خواهد کرد.

عباسی با بیان اینکه سابق بر این، یک سری از محصولاتی که برای کشور ارزبری داشته، به کشور وارد می‌شد، بیان کرد: این در حالیست که ما امروز صادر کننده این محصولات هستیم؛ بنابراین ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان ما توانسته اند ۲ هزار میلیارد دلار تفاوت ارزی ایجاد کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه ما باید برای جذب ۲ هزار میلیارد دلار ارز، مقدار زیادی نفت می‌فروختیم تا این منابع را کسب کنیم، خاطرنشان کرد: بنابراین باید گفت که شرکت‌های دانش بنیان و توسعه اقتصاد دانش بنیان تحریم پذیر نبوده و می‌تواند به راحتی ما را به منابع ارزی برساند.

منتخب مردم کرج مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان بر پایه و اساس ظرفیت‌های مردمی ایجاد شده است، تاکید کرد: تک تک فارغ التحصیلان دانشگاهی ما از جمله ظرفیت‌های مردمی هستند که خودشان هم می‌توانند مجدداً ظرفیت مردمی را پای کار بیاورند، بنابراین شاید یکی از بهترین فرایندهایی که ما می‌توانیم مشارکت مردم به ویژه نخبگان را در اقتصاد فراهم کنیم، توجه به اقتصاد دانش بنیان است.

صنایع بزرگ و بخش های بزرگ اقتصاد به سمت دانش بنیان شدن حرکت کنند

عباسی با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان باید به معنای تمام کلمه مد نظر قرار گیرد، اظهار کرد: صنایع بزرگ و بخش های بزرگ اقتصاد نیز باید به سمت دانش بنیان شدن حرکت کنند و به صورت همه جانبه به اقتصاد دانش بنیان نگاه شود. اگر ما به این سمت حرکت کرده و از ظرفیت قانونی در راستای فعالیت های دانش بنیانی استفاده کنیم، مطمئناً می‌توانیم جلوی خیلی از تکانه‌های اقتصادی بیرونی را بگیریم و علاوه بر تحقق ورود مردم به تولید، خنثی سازی تحریم‌ها نیز رخ خواهد داد.

استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها برای رفاه مردم و اشتغال نخبگان

وی با بیان اینکه این تکانه‌ها در حوزه کشاورزی، صنعت نفت و همچنین خدمات بازرگانی دیده می‌شود، تاکید کرد: ما می‌توانیم این حوزه‌ها را درگیر مسائل دانش بنیانی کنیم تا این تکانه‌ها به این حوزه‌ها آسیب وارد نکنند. ما باید از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان هم در جهت رفاه مردم و هم در راستای اشتغال نخبگان به درستی استفاده کنیم. توجه و تمرکز به اقتصاد دانش بنیان می‌تواند در خنثی سازی تحریم‌ها گامی موثر بوده و این مسائل را برطرف کند.

به جای حمایت از وارداتچیان به دانش بنیان‌ها بها دهیم

این نماینده مجلس با بیان اینکه همه دستگاه‌ها باید پای کار مسائل و موضوعات دانش بنیانی بیایند، گفت: هر مجموعه‌ای با هر ظرفیتی باید پای کار بیاید، به عنوان مثال تسهیلات بخش بانکی باید به فعالیت‌های دانش بنیانی تزریق شود و اگر این مهم صورت نگیرد، فعالیت‌های دانش بنیانی جان نمی‌گیرند.

دولت دانش بنیان‌ها را رقیب خود نداند

وی افزود: همچنین دولت اگر خود را به عنوان رقیب شرکت‌های دانش بنیان بداند و و از وارداتچیان حمایت کند، مطمئناً متحمل آسیب‌های زیادی در بخش‌های دانش بنیانی خواهیم شد. بنابرین باید فعالیت‌های دانش بنیانی را به کار گرفته و از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده کنیم چرا که این مهم می‌تواند در تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم امر موثری باشد. یکی از زوایایی که باید در تحقق شعار سال به آن توجه کنیم توجه به توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ