بانک مرکزی اتمام‌حجت کرد؛ بورس سبز شد‌

اقتصاد ایران: ‌بسیاری از کارشناسان، رعایت‌نشدن سقف نرخ سود را یکی از عوامل ریزش‌های مکرر بورس می‌دانند، بانک مرکزی روز گذشته در این‌باره به بانک‌ها تذکر جدی داد که در بهبود وضعیت شاخص موثر بود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  «همه سرمایه خود را وارد بورس کردم بین طلا و دلار و بورس، بازار سرمایه را انتخاب کردم، اما از اعتماد من و بقیه سوءاستفاده شد». این جمله ای که این روزها از زبان بسیاری از سهامداران خرد شنیده می‌شود.

بورس پس از چند هفته ریزش بالاخره رنگ سبز را به خود دید و در معاملات روز گذشته حدود ۶۰ درصد سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه با رشد قیمت مواجه شد. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند رعایت نشدن سقف نرخ سود بانکی توسط بانک‌ها ‌یکی از عوامل ریزش بورس است، اما رئیس‌کل بانک مرکزی معتقد است سیاست‌های این بانک اثر خاصی بر‌ بازار سرمایه ندارد.

البته شامگاه دوشنبه بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به سیستم‌ بانکی اخطار جدی بابت رعایت سقف نرخ سود داد؛ طبق آنچه در این بخشنامه آمده برخورد با هیات مدیره بانک‌های متخلف در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است.

با انتشار این بخشنامه بازار سرمایه سبزپوش شد و بعد از ۱۹ روز معاملاتی بورس سبزپوش شد.رشد بورس می‌تواند منجر به جمع‌آوری نقدینگی سرگردان و خرد در جامعه شود تا وارد بازارهای موازی نشود.
 
کارشناسان معتقدند بازگشت رشد به معاملات امروز بازار سهام می‌تواند مهر تاییدی بر اهمیت نوسانات نرخ بهره و تاثیر چشمگیر آن بر بازار سهام باشد.

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به بهبود وضعیت معاملات امروز بازار سهام به عوامل تاثیر‌گذار بر این اتفاق گفت: پس از انتشار صحبت‌های رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اهمیت کنترل نرخ بهره و نامه بانک مرکزی در مورد ضرورت رعایت سقف نرخ سود بانک‌ها، شاهد تغییر روند محسوس در بازار سهام و اوراق دولتی بودیم که این اتفاق مهر تاییدی بر اهمیت نوسانات نرخ بهره و تاثیر چشمگیر آن بر بازار سهام است. از دیگر سو، علی مومنی، کارشناس بورس می‌گوید: نمی‌توان تاثیر نرخ بهره بر ارزش اوراق بهادار را انکار کرد. اما اینکه رشد بورس‌ را فقط به این عامل مرتبط بدانیم، درست نیست.

کارشناسان معتقدند ارتباط نرخ سود با صعودی یا نزولی‌شدن بورس، به مثابه انکار چارچوب و مدل مفهومی همه روش‌های ارزش‌گذاری اوراق بهادار است.

در صورتی که نرخ سود به درستی هدف‌گذاری شود، می‌تواند بازار سرمایه را متعادل کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ