چگونه به کودک بیاموزیم که دوست خوبی باشد؟

اقتصاد ایران: از سنین پایین، اکثر کودکان به طور طبیعی به سمت دیگران گرایش پیدا می کنند و دوستی های قوی ایجاد می کنند. با این حال، یادگیری اینکه چگونه یک دوست خوب باشید، لزوماً یک مهارت شهودی نیست و ممکن است برخی از بچه ها بیشتر از دیگران نیاز به تمرین داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  برخی از کودکانی که با دوست‌یابی و حفظ دوستی‌ها مشکل دارند، ممکن است مهارت‌های اجتماعی ضعیفی داشته باشند و یا برخی از مشکلات رفتاری را نشان دهند. عصبانی شدن، پرخاشگری فیزیکی و داد زدن اغلب زمانی رخ می دهد که بچه ها مهارت بازی کردن خوب با دیگران را نداشته باشند. اضطراب اجتماعی نیز می تواند به مشکل در دوست یابی دامن بزند. با این حال، راه‌های زیادی برای کمک به رشد مهارت‌های دوست یابی فرزندتان وجود دارد.

عزت نفس کودک را افزایش دهید

اولین قدم در آموزش دوستی خوب به فرزندتان این است که به او بیاموزید که به خودش افتخار کند. عزت نفس مثبت به فرزند شما کمک می کند تا خودش باشد و از تعامل با دیگران لذت ببرد. وقتی کودکی احساس قوی از خود داشته باشد، احساس نخواهد کرد که باید به سراغ قلدری یا سایر رفتارهای زشت برود تا احساس بهتری داشته باشد یا با آن سازگار شود.

علاوه بر این، کودکی که احساس سالمی نسبت به خود دارد، دوستی های سالم تری برقرار می کند و از روابط سمی جلوگیری می کند.

مهارت های اجتماعی را آموزش دهید

رفتار اجتماعی مناسب ذاتی نیست. با کودک خود بازی کنید تا به او بیاموزید که چگونه با بزرگسالان و سایر کودکان گفتگوهای مودبانه داشته باشد. نوبت گرفتن، اشتراک گذاری، احترام گذاشتن به مرزهای دیگران و مراقبت از احساسات آنها را تمرین کنید.

مهارت‌های اجتماعی که دوستی‌ها را تقویت می‌کنند، شامل یادگیری نحوه «نه» گفتن و نحوه پذیرش «نه» به عنوان پاسخ از طرف دیگر است.

کودک شما همچنین باید بداند که چگونه عذرخواهی کند (و نیت واقعی آن را داشته باشد!)، با یک دوست محترمانه بحث کند، به حرف های دیگران گوش دهد، ابراز همدردی کند و در بازی ها به خوبی همکاری کند.

کتاب هایی درباره دوستی را بخوانید

ادبیات کودکان مملو از دوستی های قوی است. از کتاب‌ها به‌عنوان فرصتی برای صحبت در مورد اینکه چه چیزی باعث می‌شود این دوستی‌ها کارساز باشد و چه ویژگی‌هایی برای تقویت دوستی‌های آن‌ها از خود نشان می‌دهد، استفاده کنید.

خواندن کتاب‌هایی درباره دوستی‌ها و مسائلی که گاهی اوقات ممکن است پیش بیاید می‌تواند به آنها کمک کند تا دوستی‌های سالمی را دنبال کنند. کتاب‌هایی در مورد انواع زیادی از دوستی‌ها و تفاوت های هرکس بخوانید تا به فرزندتان نشان دهید که چگونه می‌توانید به تفاوت‌ها احترام بگذارید و همچنان دوست خوب همدیگر بمانید.

دوستان جدید پیدا کنید

گاهی اوقات با بزرگتر شدن، دوست یابی سخت تر می شود. اضطراب اجتماعی، همراه با کمبود فرصت، می تواند حتی برای سلام کردن به افراد جدید موانعی ایجاد کند.

علاوه بر حفظ دوستی های فعلی، فرزندتان را تشویق کنید تا برای دوست یابی پیشقدم شود. این کار می تواند به سادگی یک لبخند و نزدیک شدن به کسی برای پرسیدن سوال یا حتی سلام کردن باشد. به آنها بگویید که صحبت کردن با افراد جدید شجاعت می خواهد، اما می تواند سرگرم کننده هم باشد. این مهارت در دراز مدت به آنها کمک خواهد کرد. به جای ماندن در خانه، به آنها پیشنهاد دهید به پارک بروند یا برای کلاس ثبت نام کنند.

آنها را به چالش بکشید تا خود را به شخص جدیدی معرفی کنند. شما نیز می توانید همین کار را انجام دهید. به فرزند خود نشان دهید که ملاقات با یک فرد جدید نباید ترسناک باشد (در حالی که هنوز احساس امنیت را در اطراف غریبه ها القا می کند). شما هرگز نمی دانید دوست صمیمی بعدی شما از کجا می آید!


مدل دوستی سالم را الگوی آنها قرار دهید

فرزندتان مراقب رفتار شماست، حتی زمانی که فکر نمی کنید به آن توجه می کند. فرزند شما از رفتار شما با همسالان خود یاد می گیرد که چگونه با دوستان خود رفتار کند. با صادق بودن با دوستان خود، نگه داشتن برنامه های خود با آنها و رفتار خوب با آنها، نحوه رفتار با یک دوست را الگوبرداری می کنید.

شما با دوستی مهربان، محترم و دلسوز بودن، به فرزندتان می آموزید که همینطور باشد.

زمان مناسب آموزش را پیدا کنید

یاد گرفتن اینکه چگونه یک دوست خوب باشید یک فرآیند یک شبه نیست. به عنوان والدین، ممکن است با موقعیت هایی مواجه شوید که فرزندتان مانند بهترین دوستی که می تواند باشد رفتار نمی کند. کودک شما ممکن است لحظاتی مشغول درگیری، دعوا و شایعه پراکنی با دوستان خود باشد.

هدفتان این باشد که هر دعوا را به لحظاتی قابل آموزش تبدیل کنید. از آنها بپرسید که یک دوست خوب در این موقعیت چگونه عمل می کرد. در نهایت، آنها از آن استفاده خواهند کرد. با راهنمایی و کمی تمرین شما، آنها به یک دوست دلسوز، مهربان و قابل اعتماد تبدیل خواهند شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ