رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران:

تعطیلی شنبه به پویاتر شدن اقتصاد کمک می‌کند

اقتصاد ایران: رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران با بیان اینکه تعطیلی روزهای شنبه، تعداد روزهای کاری ما با دنیا را افزایش خواهد داد، ابراز امیدواری کرد: شورای نگهبان با تأیید مصوبه مجلس، به پویاتر شدن اقتصاد کشور کمک کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران گفت: اگرچه به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، بخش خصوصی با تحمیل یک روز تعطیلی بیشتر و کاهش ساعات کار موافق نبود، اما با استدلال دولت مبنی بر توسعه صنعت گردشگری و چرخش بیشتر منابع مالی در استان‌ها، افزایش تعطیلات را پذیرفت.

محمد لاهوتی، در واکنش به برخی اظهارات درباره غیرقانونی بودن تعطیلی شنبه، افزود: در قانون اساسی ایران، روز جمعه به عنوان تعطیلی رسمی قید شده است اما در مورد دیگر روزها اشاره‌ای نشده و بنابراین افزوده شدن یک روز تعطیلی دیگر منافاتی با قانون اساسی ندارد.

او با اشاره به استدلال‌های مختلف درباره تعطیلی شنبه و پنجشنبه، ادامه داد: اگرچه در ابتدا رویکرد کمیسیون اجتماعی مجلس موافقت با تعطیلی پنجشنبه بود اما در ادامه با استدلال‌ها و استفتائاتی که انجام شد و با توجه به تأکید فعالان اقتصادی بر اهمیت کوتاه شدن قطع ارتباط با دنیا در تجارت، نظر این کمیسیون تغییر کرده و با تعطیلی روزهای شنبه موافقت کرد.

لاهوتی با بیان اینکه بیش از 50 هزار فعال اقتصادی و تشکل‌های مربوطه از تعطیلی روزهای شنبه حمایت می‌کنند، گفت: با توجه به اینکه نظر اکثریت نمایندگان مجلس بر تعطیلی شنبه است با تأیید شورای نگهبان، تعداد روزهای کاری ما با دنیا افزایش یافته و از این منظر اقتصاد کشور پویاتر خواهد شد.

او افزود: شورای نگهبان موضوع انطباق مصوبات مجلس با قانون اساسی و شرع را مورد بررسی قرار می‌دهد و از آنجا که تعطیلی شنبه مغایرتی با قانون اساسی ندارد و در احکام و روایات اسلامی نیز تنها در زمان برگزاری نماز جمعه باید کسب‌وکار تعطیل شود، به همراهی شورای نگهبان برای تأیید این مصوبه بسیار امیدواریم هستیم.

لاهوتی در واکنش به برخی استدلال‌ها در مخالفت با تعطیلی شنبه از جمله اینکه تعطیلی شنبه تاثیری در توسعه اقتصاد نفتی ایران نخواهد داشت و یا اینکه این تعطیلی صرفاً برای بخش خصوصی اهمیت دارد که کمتر از 15 درصد اقتصاد ایران را شامل می‌شود، اظهار کرد: تأثیر نفت در کل بودجه کمتر از 20 درصد است و صادرات غیرنفتی ما امروز اگر بیشتر از صادرات نفتی نباشد دست‌کم برابر است. به علاوه فعالان بخش خصولتی، عمومی و غیر دولتی هم با جهان کار می‌کنند. شرکت‌های زیرمجموعه شستا، کشتیرانی، فولادی‌ها و ... با دنیا کار می‌کنند و خیلی از این‌ها همین الان هم به دلیل مراودات بین‌المللی و تطبیق بیشتر با دنیا، جمعه و شنبه تعطیل هستند.

او افزود: بنابراین اینکه نوع فعالیت عمومی است یا خصولتی و خصوصی، تاثیری در اصل موضوع ندارد. رویکرد کسانی که مخالف تعطیلی شنبه هستند نمی‌تواند تأثیر مثبت و یا منفی در اقتصاد ایران داشته باشد اما تصمیم درست درباره این تعطیلی، می‌تواند اقتصاد ایران را به ویژه در سال‌هایی که شعار سال، اقتصادی انتخاب می‌شوند، پویاتر خواهد کرد.

لاهوتی تأکید کرد: همه چیز روشن است. اگر پنجشنبه و جمعه تعطیل باشد، سه روز کاری و اگر شنبه و جمعه تعطیل باشد 4 روز کاری با دنیا خواهیم داشت. بنابراین بهتر است که تعطیلی به نحوی تعیین شود که تعداد روزهای کاری بیشتری با دنیا داشته باشیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ