قاچاقچیان سنگ‌های زنده خلیج فارس در استان بوشهر دستگیر شدند

اقتصاد ایران: بوشهر- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: قاچاقیچیان سنگ‌های زنده(لایو راک) خلیج فارس در استان بوشهر دستگیر شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرحمن مرادزاده صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سنگ زنده یا لایو راک یکی از مهمترین و محبوب‌ترین نوع دکوراسیون برای اکواریوم های آب شور محسوب می‌شود که علاوه بر اینکه یک تصفیه کننده بیولوژیکی طبیعی است، زیبایی خاصی نیز به اکواریوم می‌دهد.

وی اضافه کرد: اصطلاح لایو راک یا سنگ زنده به خود سنگ اشاره ندارد و بر خلاف تصور خود سنگ، زنده نیست و بیشتر وجود موجودات زنده در داخل و پوسته سنگ به آن زندگی بخشیده است. در اصل خود سنگ از اسکلت‌های کربنات کلسیم، مرجان‌های مرده یا سایر ارگانیسم‌های آهکی تشکیل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: قاچاقچیان سنگ‌های زنده (لایو راک) در آب‌های سرزمینی استان بوشهر در خلیج فارس که به مقصد استان فارس عزیمت داشته در شهرستان جم دستگیر شدند.

وی اضافه کرد: این موضوع پس از گزارش دوستداران محیط زیست به فرماندهی یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر و یگان حفاظت محیط زیست شهرستان جم مبنی بر بارگیری سنگ‌های مرجانی توسط ۲ نفر متخلف با یک دستگاه خودرو سواری پیگیری شد.

مرادزاده افزود: متخلفان با یک دستگاه خودرو سواری قصد انتقال به استان فارس را داشتند که مراتب پیگیری شد و با هماهنگی بازپرس دادسرای جم و همکاری‌های به موقع و فوری فرماندهی منطقه انتظامی شهرستان، دایره مبارزه با قاچاق عملیات توقیف خودرو در دستور کار قرار گرفت که موفق به دستگیری متخلفان شد و ضمن توقیف خودرو عاملان تحت نظر قرار گرفتند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جم نیز گفت: هر دو متخلف غیر بومی بوده و طی گزارشات دوستداران محیط زیست شغل آنان قاچاق سنگ‌های مرجانی و لایو راک ها بوده که اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بنا به تعاملات خوب این اداره با دستگاه قضا، فرماندهی منطقه انتظامی شهرستان و دایره قاچاق موفق به دستگیری متخلفان شدیم.

محمدتقی محمدی اظهار داشت: همچنین از این افراد حدود ۳۸۰ کیلوگرم سنگ زنده و یا لایو راک کشف و ضبط شد و در حضور دادیار شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان، و نیروهای انتظامی وزن دقیق قاچاق مورد نظر محاسبه شد که نسبت به خسارت وارده در حق سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات لازم به عمل خواهد آمد. تاکنون پرونده هر ۲ متخلف در شعبه دادیاری در جریان است و متهمان راهی زندان شدند.

وی اضافه کرد: بر اساس ماده ۱۰ قانون شکار و صید، هرگونه صید، حمل و خرید و فروش مرجان ممنوع است و محیط زیست شاکی خصوصی است و مطالبه ضرر و زیان می‌کند. همچنین بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست برای صید، حمل و خرید و فروش هر کیلوگرم لایو راک یا سنگ زنده ۶۰ میلیون ریال جریمه تعیین شده است.

محمدی در پایان ضمن تشکر از همکاری‌های خوب شهروندان نسبت به حمایت از محیط زیست گفت: این اداره به صورت شبانه روزی آمادگی لازم جهت برخوردهای قانونی با هرگونه متخلفان در زمینه‌های مختلف زیست محیطی را دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ