ثبات قیمت خودرو تا چه زمانی ادامه دارد؟

اقتصاد ایران: خودروسازان بزرگ کشور همچنان منتظر صدور مجوز افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولاتشان هستند؛ درحالی که به‌نظر می‌رسد اصلاح قیمت‌ها، به بعد از تشکیل دولت جدید موکول شود.

با انتخاب رئیس‌جمهور جدید، وی طبق روال معمول باید وزرای پیشنهادی خود را جهت اخذ رای اعتماد به‌مجلس شورای‌اسلامی معرفی کند و پس از اتمام این مرحله، دولت جدید رسما کار خود را آغاز خواهد کرد.

طبق آن‌چه خبرگزاری تسنیم اعلام کرده، دولت چهاردهم کار خود را از تیرماه امسال آغاز می‌کند. این درحالی است که طبق روال قبل، دولت جدید در میانه‌های مرداد مستقر می‌شد و روند معرفی وزرای پیشنهادی و رای اعتماد به آن‌ها نیز معمولا تا اوایل شهریور طول می‌کشید. بنابراین اگر دولت کار خود را از تیرماه آغاز کند، احتمالا انتخاب وزرا تا اوایل مرداد طول خواهد کشید؛ یعنی تقریبا یک ماه زودتر از روال معمول.

تشکیل دولت جدید به‌هرحال می‌تواند در آینده خودروسازی کشور اثرگذار باشد؛ به‌خصوص در موضوع قیمت‌گذاری.

از آخرین اصلاح رسمی و معمول قیمت کارخانه‌ای خودروها حدود ۱۳ ماه می‌گذرد و هرچند گمان می‌رفت در اوایل امسال مجوز جدیدی برای افزایش قیمت خودروها صادر شود، با این ‌حال فعلا این اتفاق رخ نداده است. این درحالی است که از حدود پنج ماه پیش، اختیار قیمت‌گذاری خودروها از سوی شورای‌رقابت به وزارت صمت واگذار شده است.

بنابراین این وزارتخانه می‌تواند تحت قواعد کلی شورای‌رقابت، قیمت خودروهای داخلی را تعیین کند. اما این اتفاق تا امروز رخ نداد.

احتمال این‌که قیمت کارخانه‌ای خودروها تا قبل از روی کار آمدن دولت جدید اصلاح شود، پایین است و به‌نظر می‌رسد سرنوشت قیمت‌ها پس از تشکیل دولت چهاردهم تعیین شود. البته این مساله که وزیر صمت دولت چهاردهم بلافاصله پس از رفتن به‌ساختمان سمیه سراغ اصلاح قیمت خودرو برود، حتمی نیست و باید منتظر ماند و دید وی اصلا چه نظر و ایده‌ای در مورد قیمت کارخانه‌ای خودرو دارد.

اگر وزیر صمت دولت جدید موافق و مدافع اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودرو باشد، شاید تا انتهای تابستان امسال مجوز جدیدی برای خودروسازان صادر شود. این درحالی است که موضع منفی در قبال افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها می‌تواند اصلاح قیمت را ماه‌ها به‌تاخیر بیندازد.

از طرفی رئیس سازمان توسعه تجارت درباره واردات خودروهای بنزینی با بیان این‌که اکنون بیش از ۲۲ هزار دستگاه خودرو خارجی به کشور وارد شده است، گفت: «از این میزان بیش از ۱۳ هزار دستگاه ترخیص شده و بخش عمده آن با پلاک ملی به‌متقاضیان سامانه تحویل داده شده است؛ همچنین حجم قابل توجهی از خودروهای وارداتی در مسیر ایران هستند و بخشی دیگر هم پشت گمرک قرار دارند.»

ضیغمی تصریح کرد: «درواقع حجم قابل توجهی خودرو وارداتی وارد کشور شده است؛ تعدادی نیز وارد منطقه شده، اما واردکنندگان به‌علت هزینه‌های کمتر انبارداری ترجیح می‌دهند این خودروها را تا زمانی که ارز به آن‌ها تخصیص یابد در کشورهای منطقه نگهداری کنند و بعد از تخصیص ارز نسبت به‌ورود آن‌ها به کشور اقدام کنند.»

وی بیان کرد: «در دوره قبلی سامانه وارداتی‌ها (بنزینی)، ۸ هزار دستگاه خودرو از نشان‌های ژاپنی، کره‌ای و اروپایی به‌متقاضیان سامانه وارداتی‌ها تخصیص داده شد؛ اما کمتر از ۳ هزار مشتری این خودروها را انتخاب کردند.»

ضیغمی با بیان این‌که دور جدید عرضه خودروهای وارداتی در سامانه طی روزهای آتی برگزار می‌شود، گفت: «این دوره هم به دارندگان اولویت‌های قبلی اختصاص دارد. اما با توجه به این‌که حجم عرضه فراتر از تعداد اولویت‌های باقیمانده در سامانه وارداتی‌هاست، به‌زودی بخش قابل توجهی از خودروهای ژاپنی، اروپایی و… در قالب عرضه مازاد به‌فروش خواهند رسید.»

کاهش قیمت ۶۰ میلیون‌تومانی فونیکس تیگو ۸ پرومکس هیبرید

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۹ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که سورن پلاس فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۷۲۴ میلیون‌تومان، شاهین (سانروف و ESP) (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۷۱۷ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۹۸۲ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۲۸ میلیون‌تومان و ساینا S (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۴۲۸ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای ۴ تا ۶۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۶۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۴۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۲۵ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان، چانگان CS۳۵ تیپ ۳ (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان و جک S۳ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۱۶۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش هیوندای کرتا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا لوین هیبرید (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان و سوزوکی سیاز (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی روز گذشته، در میان خودروهای خارجی لوکس، شاهد تغییر قیمت خاصی نبودیم و اغلب این خودروها با ثبات بها به‌کار خود ادامه دادند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ