دریاچه ارومیه را برای ایران نگه خواهیم داشت

اقتصاد ایران: گزارشی در تاریخ 9 اردیبهشت 1403 با عنوان «دریاچه ارومیه را برای ایران نگهدارید» در روزنامه «اعتماد» چاپ شده بود. سازمان حفاظت محیط زیست جوابیه‌ای برای این گزارش ارسال کرد. متن جوابیه به شرح زیر است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، دریاچه ارومیه طی 25 سال گذشته به دلیل کاهش آب وارده دچار بحران جدی شده به‌طوری‌که در دهه اخیر این بحران به حداکثر خود رسیده است. اگرچه عرصه آبی و حجم آب به حداقل خود طی دوره آماری ثبت شده رسیده بود اما تصاویر ماهواره‌ای و بازدیدهای میدانی حاکی است که این دریاچه به‌طور کامل خشک نشده بود.

پارامترهای تراز، سطح و حجم به‌طور روزانه ثبت می‌شود و براساس آخرین داده‌های موجود هشتم اردیبهشت ماه سال آبی جاری تراز برابر 53/1270 متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد می‌باشد که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته سطح تراز 15 سانتی‌متر بالاتر است و سطح عرصه آبی برابر 1825 کیلومتر مربع و حجم آب 36/2 میلیارد مترمکعب می‌باشد که بازدیدهای میدانی و همچنین براساس آخرین تصاویر ماهواره‌ای این موضوع قابل مشاهده می‌باشد.


با این وجود شرایط دریاچه به علت تبخیر بالا ناپایدار است و لذا بر لزوم اجرای کامل مصوبات ستاد احیا و تامین کامل نیاز آب محیط‌زیستی ٣ میلیارد و چهارصد میلیون مترمکعب دریاچه تاکید می‌گردد. تامین این حق‌آبه و اجرای مصوبات ستاد مستمرا در دست پیگیری بوده و می‌باشد. اینکه ادعا می‌شود دریاچه مرده است موضوع قابل قبولی نیست، اگرچه حیات در این دریاچه به دلایلی که در ادامه عنوان می‌شود در برخی از فصول به‌ طور موقت و در ظاهر از بین می‌رود، با آبگیری این تالاب‌ها هر سال حیات مجددا بر آنها بازمی‌گردد و احیا می‌شوند.

دریاچه ارومیه اگرچه یک تالاب دایمی است اما به دلیل شوری بسیار بالای آن موجودات این دریاچه با شرایط دریاچه بسیار سازش یافته‌اند. شاخص‌ترین جانور آبزی آب شور دریاچه ارومیه، آرتمیا ارومیانا می‌باشد که خصوصیات زیست این‌گونه موجب می‌شود سال‌ها در بستر شور دریاچه بر جای بماند و به محض آبگیری مجددا چرخه زندگی خود را شروع می‌کند. که این موضوع در سال‌های 94 تا 98 بسیار مشهود بوده است.

در فاصله این چهار سال که آب دریاچه بسیار کاهش یافته بود و شوری در حد فوق اشباع بود تقربیا جمعیت این‌گونه در دریاچه به صفر رسیده بود اما در سال 98 با آبگیری مناسب دریاچه شاهد شکوفایی بسیار خوب این‌گونه در دریاچه بودیم. همچنین بررسی روزهای گذشته نیز حاکی است بعد از آبگیری دریاچه و بهبود شرایط محیطی ازجمله شوری، دما، نور و اکسیژن آب، سیست‌ها شکوفا شده و شاهد حضور آرتمیا در دریاچه ارومیه هستیم.


براساس بررسی‌های کارشناسی دو عامل مهم بحران دریاچه، تغییرات اقلیمی و افزایش مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به خصوص به دلیل مصرف آب در مصارف بی‌رویه کشاورزی بوده است که باعث گردیده حق‌آبه دریاچه ارومیه از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی تامین نگردد و هر سال با تبخیر کاهش سطح تراز دریاچه اتفاق می‌افتد.

دولت به‌واسطه درخواست مردم طی سال‌های گذشته اقدامات بسیار برای احیای دریاچه ارومیه انجام داده است که شاید بتوان گفت یکی از پرهزینه‌ترین اقدامات دولت در راستای حفاظت از محیط‌زیست بوده است. اما قطعا تامین حق‌آبه دریاچه ارومیه و احیای آن به تنهایی توسط دولت امکان‌پذیر نمی‌باشد و برای نجات دریاچه ارومیه، همراهی مردم حوضه و همچنین جامعه علمی کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ