قطع درختان برای احداث یک مجموعه فرهنگی در چیتگر+مستندات

اقتصاد ایران: ​در حالی که مدیرکل منابع طبیعی استان از قطع درختان در بوستان جنگلی چیتگر برای احداث یک مجموعه فرهنگی توسط عوامل شهرداری تهران در سه سال گذشته خبر می‌دهد، شهردار پایتخت در مواجهه با پرسش خبرنگار سایت دیده‌بان ایران در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. این در شرایطی است که به گفته مسئولان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، در طول سال‌های گذشته حدود ۱۶ هزار درخت در پارک‌های جنگلی پایتخت به دلیل ضعف مدیریت شهری در نگهداری از آن‌ها دچار آفت‌زدگی و خشکیدگی شده‌اند و اخیرا حداقل ۲ هزار و ۷۰۰ درخت دیگر نیز در مجموعه چیتگر به همین دلیل خشک شده‌اند و برای قطع و جایگزینی آن‌ها نشانه‌گذاری انجام شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دیده بان ایران، در حالی که مدیرکل منابع طبیعی استان از قطع نزدیک ۱۵۰ درخت در بوستان جنگلی چیتگر برای احداث یک مجموعه فرهنگی توسط عوامل شهرداری تهران در سه سال گذشته خبر می‌دهد، شهردار پایتخت در مواجهه با پرسش خبرنگار سایت دیده‌بان ایران در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. این در شرایطی است که به گفته مسئولان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، در طول سال‌های گذشته حدود ۱۶ هزار درخت در پارک‌های جنگلی پایتخت به دلیل ضعف مدیریت شهری در نگهداری از آن‌ها دچار آفت‌زدگی و خشکیدگی شده‌اند و اخیرا حداقل ۲ هزار و ۷۰۰ درخت دیگر نیز در مجموعه چیتگر به همین دلیل خشک شده‌اند و برای قطع و جایگزینی آن‌ها نشانه‌گذاری انجام شده است.

در ماه‌های گذشته مدیریت شهری پایتخت خیز بلندی برای دادن مجوز هتل‌سازی در بوستان‌های جنگلی به بخش خصوصی برداشته و اخیرا نوید خاصه‌باف، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران اعلام کرده است که مدیریت شهری قصد دارد برای ساخت چهار هتل پنج‌ستاره در پارک‌های جنگلی پایتخت سرمایه‌گذار جذب کند. حال آن که مسئولان اداره‌کل منابع طبیعی استان تاکید دارند که بوستان‌های جنگلی، عرصه منابع طبیعی هستند که صرفا مدیریت آن‌ها به شهرداری واگذار شده است و در طرح‌های مدیریتی مصوب این بوستان‌ها نیز مجوزی برای احداث سازه‌های سنگین در آن‌ها دادده نشده است. در همین راستا، رضا بیانی، مدیرکل منابع طبیعی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار دیده‌بان ایران تاکید کرد که اداره‌کل متبوع او حتما از هتل‌سازی در پارک‌های جنگلی پایتخت جلوگیری خواهد کرد.

در ماه‌های اخیر خبرهای متعددی درباره قطع یا خشکیدگی درختان یا زمینه‌سازی برای قطع درختان در بوستان‌های داخل یا حاشیه پایتخت توسط شهرداری تهران یا پیمانکاران زیرمجموعه آن به گوش رسیده است؛ از ماجرای خشکیدگی و آفت‌زدگی گسترده درختان در پارک جنگلی سرخه‌حصار که به دلیل ضعف در نگهداشت و آبیاری آن‌ها در طول چند سال گذشته توسط پیمانکاران مدیریت شهری پایتخت رخ داده است تا حصارکشی عرصه‌ای به مساحت بیش از ۲ هزار متر مربع در پارک لاله که گزارش‌ها از احتمال احداث یک مجتمع فرهنگی در آن حکایت دارد و همچنین نگرانی‌هایی که از قطع، جابه‌جایی یا آسیب دیدن درختان در فرآیند احداث مسجد در پارک‌های قیطریه و خوارزمی مطرح شده و اعتراضات شهروندان را به همراه داشته است.

در کنار تمام این مسائل، چند ماهی است که در بوستان چیتگر نیز که هزاران درخت آن مانند پارک جنگلی سرخه‌حصار به دلیل ضعف مدیریت شهری در نگهداشت و آبیاری آن‌ها دچار خشکیدگی یا آفت‌زدگی شده‌اند، خبرهای زیادی از قطع درختان به گوش می‌رسد. بخش زیادی از قطع درختان این بوستان یا نشانه‌گذاری‌هایی که برای قطع تعدادی درخت دیگر در آینده انجام شده، مربوط به عملیات بهداشتی – پرورشی است که برای احیای پارک جنگلی چیتگر توسط پیمانکاران شهرداری با مجوز اداره‌کل منابع طبیعی استان تهران در حال انجام است و نهال‌های جوان، جایگزین درختان خشکیده خواهند شد، اما هم‌زمان با این عملیات، در سه سال گذشته نزدیک ۱۵۰ درخت هم به صورت غیرقانونی در فرآیند احداث یک مجموعه فرهنگی توسط عوامل شهرداری در حاشیه دریاچه چیتگر قطع شده‌اند.

تصاویر زیر مربوط به عکس‌های هوایی محوطه جانمایی‌شده برای ساخت این مجموعه فرهنگی در اطراف دریاچه چیتگر است که کلنگ آن در دوره قبلی مدیریت شهری زده شده، اما عملیات عمرانی آن در دوره کنونی شهرداری سرعت گرفته است؛ این تصاویر که به صورت اختصاصی به دست خبرنگار دیده‌بان ایران رسیده است، نشان می‌دهد که محوطه مذکور در گذشته سرشار از درخت بوده، اما در سال‌های اخیر نه‌تنها تمام درختان آن قطع و محوطه‌ای به وسعت نزدیک ۲ هکتار پاکتراشی شده است، بلکه در دوره قبلی مدیریت شهری، سازه‌های موقت کارگاه عمرانی در آن محدوده مستقر شده و در دوره کنونی نیز عملیات ساخت‌وساز مجموعه فرهنگی مد نظر شهرداری تهران آغاز شده است؛ البته اخیرا این ساخت‌وساز با دستور دادستانی استان و شورای حفظ حقوق بیت‌المال متوقف شده است.

IMG_20240526_102439_238

انجام هرگونه اقدام خارج از طرح‌های مصوب توسط شهرداری، غیرقانونی است

در همین راستا، «رضا بیانی»، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار دیده‌بان ایران درباره جزئیات قطع درختان برای احداث یک مجموعه فرهنگی در بوستان جنگلی چیتگر توسط عوامل شهرداری، توضیح داد: از گذشته هشت پارک جنگلی در محدوده شهر تهران توسط سازمان منابع طبیعی به شهرداری احاله مدیریت شده است که طرح‌های مدیریتی این بوستان‌ها نیز در سال‌های قبل توسط کمیته فنی اداره‌کل منابع طبیعی استان تهران تهیه و تصویب شده است. براساس این طرح‌ها، شهرداری حق ندارد که در بوستان‌های جنگلی که مدیریت آن‌ها را برعهده گرفته است، هیچ اقدامی را خارج از طرح‌های مصوب انجام دهد، مگر این که برای هر اقدام خارج از طرح، مجوز جداگانه‌ای را از اداره‌کل منابع طبیعی استان دریافت کند.

IMG_20240526_102442_057

وی افزود: در طرح‌های مدیریتی مصوب بوستان‌هایی که به شهرداری تهران احاله مدیریت شده است، تمام شرح خدمات و چگونگی انجام عملیات‌هایی نظیر احیا، واکاری و احیانا نصب سازه‌های سبک مشخص شده و طبق قانون، شهرداری برای هر اقدامی خارج از طرح‌های مصوب باید از منابع طبیعی مجوز بگیرد؛ بنابراین انجام هرگونه اقدام خارج از طرح توسط مدیریت شهری در بوستان‌های جنگلی، غیرقانونی است. البته شهرداری تهران در سال‌های اخیر برای دریافت مجوز برخی ساخت‌وسازها در بوستان‌های جنگلی اطراف پایتخت از جمله پارک جنگلی چیتگر به اداره‌کل منابع طبیعی استان درخواست داده بود، اما چون سازه‌های مد نظر شهرداری سنگین محسوب می‌شد و مناسب محیط‌زیست پارک‌های جنگلی تهران نبود، اداره‌کل منابع طبیعی استان درخواست شهرداری را نپذیرفت.

IMG_20240526_102445_904

توقف احداث مجموعه فرهنگی در حال ساخت در چیتگر با دستور دادستانی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با بیان این که با وجود مخالفت اداره‌کل متبوع او با احداث سازه‌های سنگین در بوستان‌های جنگلی پایتخت، عوامل شهرداری تهران در سه سال گذشته در محوطه‌ای اطراف دریاچه چیتگر نزدیک ۱۵۰ درخت را در فرآیند احداث یک مجموعه فرهنگی قطع کرده‌اند، اظهار داشت: شهرداری ساخت‌وساز مجموعه فرهنگی مد نظر خود را بدون مجوز اداره‌کل منابع طبیعی استان آغاز کرده بود که خوشبختانه در حال حاضر این پروژه با پیگیری‌های اداره‌کل منابع طبیعی و طرح شکایت در دستگاه قضایی، با دستور دادستانی استان و شورای حفظ حقوق بیت‌المال متوقف شده و قرار است قوه قضاییه درباره سرنوشت پروژه تعیین تکلیف کند.

IMG_20240526_102449_104

بیانی همچنین خاطرنشان کرد: شهرداری تهران حتما باید پیش از شروع به ساخت‌وساز مجموعه فرهنگی مد نظر خود و قطع درختان بخشی از محوطه اطراف دریاچه چیتگر، از اداره‌کل منابع طبیعی استان مجوز می‌گرفت و اگر مسئولان مدیریت شهری پایتخت این کار را انجام می‌دادند، شاید ما برای انجام ساخت‌وساز در عرصه‌ای که هیچ درختی در آن وجود نداشته باشد و احداث بنا در آن به درختان و طبیعت پارک آسیب نزند، به شهرداری مجوز می‌دادیم. البته اداره‌کل منابع طبیعی استان تهران به هیچ‌وجه موافق ساخت‌وسازهای سنگین در بوستان‌های جنگلی پایتخت بخصوص در محوطه‌هایی که در آن‌ها درخت وجود دارد، نیست.

IMG_20240526_102451_429

IMG_20240526_102454_574

ادعای زاکانی مبنی بر بی‌اطلاعی از قطع ۱۵۰ درخت برای ساخت مجموعه فرهنگی

روز ۲۶ اردیبهشت امسال بود که «علیرضا زاکانی»، شهردار تهران در مراسم آغاز احداث خط ۹ مترو، مانند همیشه صحت خبرهای منتشرشده در رسانه‌های منتقد عملکرد شهرداری را زیر سوال برد و با اشاره به تصاویری که در روزهای قبل از مراسم درباره قطع درختان خیابان ولیعصر (عج) منتشر شده بود، اعلام کرد که این تصاویر مربوط به سال ۹۷ بوده است و ربطی به دوره کنونی مدیریت شهری ندارد. او همچنین رسانه‌های منتقد خود را به انتشار خبرهای نادرست متهم کرد و تاکید داشت که «متاسفانه گاه اطلاعات صحیحی به جامعه منتقل نمی‌شود که این اقدامات در جهت ایجاد آلام و تشویش جامعه است و بعضی افراد تمایل ندارند که حرف حق را بشنوند.»

در چنین شرایطی در حاشیه برنامه خبری شروع ساخت خط ۹ مترو، از زاکانی پرسیدیم که چرا طبق اظهارات مسئولان اداره‌کل منابع طبیعی استان تهران، عوامل شهرداری در دوره مدیریتی گذشته و البته در دوره مدیریتی او، مجموعا نزدیک ۱۵۰ درخت را بدون مجوز منابع طبیعی برای احداث یک مجموعه فرهنگی در پارک جنگلی چیتگر قطع کرده‌اند که شهردار پایتخت نیز در پاسخ به خبرنگار دیده‌بان ایران گفت: «من اطلاعی از این موضوع ندارم و برای ساخت مجموعه فرهنگی در چیتگر درختی قطع نشده است. البته در برخی بوستان‌های جنگلی تعدادی از درختان دچار آفت شده بودند که قرار شد برای رسیدگی به آن‌ها اقداماتی با همکاری منابع طبیعی انجام شود.»

IMG_20240526_102457_813

قطع ۱۶ هزار درخت دلیل ضعف شهرداری در نگهداری از پارک‌های جنگلی تهران

در این میان، نکته قابل توجه آن است که اگرچه شهردار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار دیده‌بان ایران از موضوع قطع غیرقانونی نزدیک ۱۵۰ درخت برای احداث یک مجموعه فرهنگی در بوستان جنگلی چیتگر که اسناد آن توسط اداره‌کل منابع طبیعی استان به مراجع قضایی ارسال شده است، ابراز بی‌خبری کرد، اما زاکانی در پاسخ خود به موضوع دیگری اشاره کرد که از قضا به یکی دیگر از ضعف‌های شهرداری در دوره مدیریتی او در حوزه فضای سبز مربوط می‌شود؛ این موضوع، ضعف مدیریت شهری در نگهداشت و آبیاری درختان پارک‌های جنگلی پایتخت است که باعث خشکیدگی و آفت‌زدگی آن‌ها شده و به گفته نقی عزیزی، معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی استان، قطع ۱۶ هزار درخت در این بوستان‌ها را در طول سال‌های گذشته به همراه داشته است.

رضا بیانی، مدیرکل منابع طبیعی استان تهران نیز در این خصوص به دیده‌بان ایران گفت: ضعف در آبیاری و تاخیر در انجام عملیات بهداشتی – پرورشی در بوستان‌های جنگلی پایتخت باعث هجوم آفات و بیماری‌ها به درختان این بوستان‌ها شده است. در همین راستا، مدتی است که شهرداری با به‌کارگیری تعدادی پیمانکار و با مجوز سازمان منابع طبیعی و همکاری اداره‌کل منابع طبیعی استان، انجام عملیات بهداشتی – پرورشی را در بوستان‌های جنگلی سرخه‌حصار و چیتگر آغاز کرده است و هم‌زمان با قطع درختان خشکیده و آفت‌زده، از میان گونه‌های بومی استان تهران، نهال‌های جوان دارای نیاز آبی پایین جایگزین خواهند شد. تنش آبی که به دلیل آبیاری نامناسب پارک‌ها جنگلی مذکور بخصوص در فصول گرم در چند سال گذشته ایجاد شده، به خشک شدن درختان آن‌ها دامن زده است.

وی با بیان این که در حدود ۳۵ سال گذشته، رسیدگی به پارک‌های جنگلی سرخه‌حصار و چیتگر برعهده شهرداری تهران بوده است، خاطرنشان کرد: مشکل آفت‌زدگی و خشکیدگی درختان بوستان‌های جنگلی پایتخت را نمی‌توان صرفا به گردن دوره کنونی مدیریت شهری انداخت و اگر مدیران ادوار گذشته شهرداری تهران، انجام عملیات بهداشتی – پرورشی در بوستان‌های جنگلی را زودتر آغاز می‌کردند، امروز شاهد بروز خشکیدگی و آفت‌زدگی گسترده درختان بوستان‌هایی نظیر سرخه‌حصار و چیتگر نمی‌بودیم. اما در هر صورت، عامل اصلی خشک شدن تعداد زیادی از درختان بوستان‌های جنگلی، قصوری است که در ادوار مختلف مدیریت شهری در آبیاری و رسیدگی به این پارک‌ها رخ داده است.

IMG_20240526_102500_766

از قطع حداقل ۲ هزار درخت در باغ «راز هستی» تا نشانه‌گذاری ۲۷۰۰ درخت در چیتگر

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به سایر آسیب‌هایی که در دوره‌های گذشته مدیریت شهری برای بوستان جنگلی چیتگر به وجود آمده است نیز اشاره کرد و گفت: برآوردهای کارشناسان اداره‌کل منابع طبیعی استان تهران حاکی از آن است که نزدیک ۱۰ هزار درخت در فاصله سال‌های ۹۳ تا ۹۷ در باغ «راز هستی» پارک جنگلی چیتگر قطع شده است که البته وقتی بابت این مساله از شهرداری به دستگاه قضایی شکایت کردیم، قطع حدود ۲ هزار درخت در این محدوده مورد تایید مرجع قضایی قرار گرفت. اما در هر صورت، تخلف شهرداری در این زمینه در دستگاه قضایی محرز شد و برای برخی مسئولان وقت مدیریت شهری نیز احکامی صادر شد.

بیانی همچنین تصاویر منتشرشده درباره نشانه‌گذاری حدود ۲ هزار و ۷۰۰ درخت خشکیده در بوستان جنگلی چیتگر برای قطع و جایگزینی را تایید کرد و اظهار داشت: در دو بوستان جنگلی چیتگر و سرخه‌حصار مجموعا حدود ۲ میلیون اصله درخت وجود دارد که شهرداری تهران باید براساس قراردادهای احاله مدیریت، رسیدگی و نگهداری از درختان این بوستان‌ها را به شکلی انجام می‌داد که امروز شاهد آمارهای چند هزار تایی از درختان قطع‌شده یا مواردی نظیر نشانه‌گذاری حدود ۲ هزار و ۷۰۰ درخت خشکیده در بوستان چیتگر نمی‌بودیم. همه این موارد ناشی از قصور شهرداری در نگهداری از پارک‌های جنگلی است و مدیریت شهری پایتخت باید هرچه سریع‌تر اقدامات جبرانی را در این خصوص انجام دهد و به احیای این بوستان‌ها بپردازد.

قطع ۷۰ درخت در پارک جنگلی خرگوش دره توسط یکی از پیمانکاران شهرداری

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران با بیان این که در سال‌های اخیر در برخی پارک‌های جنگلی دیگر پایتخت نیز شاهد قطع درخت توسط پیمانکاران زیرمجموعه شهرداری بوده‌ایم، عنوان کرد: از شهرداری تهران درخواست داریم که نظارت خود را بر پیمانکاران زیرمجموعه‌اش که مسئول نگهداری بوستان‌های جنگلی پایتخت هستند، افزایش دهد و ناظران خود را به صورت میدانی در عرصه مستقر کند. متاسفانه در اسفندماه سال گذشته شاهد قطع حدود ۷۰ درخت در پارک جنگلی خرگوش دره در منطقه ۲۲ یعنی در غرب پایتخت توسط یکی از پیمانکاران شهرداری بودیم که البته پرونده این تخلف به مرجع قضایی ارجاع داده شده است.

بیانی ادامه داد: وقتی درباره قطع درختان پارک جنگلی خرگوش دره به شهرداری تهران اعتراض کردیم، شهردار منطقه ۲۲ و معاون خدمات شهری ایشان اعلام کردند که نسبت به این مساله بی‌اطلاع بوده‌اند؛ این صحیح نیست که منابع طبیعی، مدیریت بوستان‌های جنگلی پایتخت را به شهرداری واگذار کند، ولی وقتی قرار به پاسخگویی درباره خطاهای رخ‌داده باشد، دوستان نسبت به عملکرد پیمانکار طرف قرارداد خود اظهار بی‌اطلاعی کنند. ما از شهرداری تهران و تمام شهرداری‌های مناطق درخواست داریم که نسبت به مفاد قراردادهای احاله مدیریت پایبند باشند و به طرح‌های مصوب کمیته فنی منابع طبیعی استان احترام بگذارند تا بتوانیم در کنار یکدیگر به حفظ بوستان‌های جنگلی پایتخت بپردازیم.

منابع طبیعی حتما جلوی هتل‌سازی در پارک‌های جنگلی تهران را خواهد گرفت

ارشدترین مقام منابع طبیعی استان تهران همچنین به اظهارات برخی مسئولان شهرداری درباره برنامه‌ریزی برای ساخت هتل در بوستان‌های جنگلی پایتخت نیز اشاره کرد و گفت: پارک‌های جنگلی تهران همگی عرصه منابع طبیعی محسوب می‌شوند که به شهرداری احاله مدیریت شده‌اند و هرگونه اقدام خارج از طرح‌های مصوب از جمله بارگذاری سازه‌های سنگین در این بوستان‌ها باید با مجوز منابع طبیعی انجام شود؛ بنابراین مدیران شهرداری نباید پیش از این که مجوزی از منابع طبیعی بگیرند، به رسانه‌ها بگویند که شهرداری می‌خواهد برای ساخت هتل در پارک‌های جنگلی تهران فراخوان صادر کند.

وی در پایان تصریح کرد: طرح‌های مصوب تهیه‌شده توسط کمیته فنی اداره‌کل منابع طبیعی استان تهران برای مدیریت و نگهداشت بوستان‌های جنگلی پایتخت، طرح‌هایی سازگار با طبیعت است که هدف اصلی آن‌ها حفظ درختان این بوستان‌ها در بلندمدت و برنامه‌ریزی برای احیا و کاشت مجدد درختان در صورت رسیدن به سن دیرزیستی است. در چنین شرایطی، اداره‌کل منابع طبیعی استان به‌شدت با هتل‌سازی در بوستان‌های جنگلی پایتخت که مستلزم احداث سازه‌های سنگین است، مخالف است و حتما جلوی این اقدام را خواهد گرفت.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ